۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
کشورهای حوزه بالتیک به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه

کشورهای حوزه بالتیک به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه

افتتاح خط لوله جدید انتقال گاز برای لیتوانی دومین منبع تامین گاز مستقل از مسکو محسوب می‌شود چرا که این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی به یک پایانه گاز طبیعی مایع مجهز شده است.

به گزارش بازار، لهستان و کشورهای منطقه بالتیک روز پنجشنبه خط لوله گاز جدیدی افتتاح کردند که هدف آن یکپارچه سازی بازارهای گاز در این منطقه شمال شرق اتحادیه اروپا و در نتیجه کاهش وابستگی این کشورها به واردات گاز از روسیه است.

خط لوله گاز GIPL حدود ۵۰۸ کیلومتر طول دارد که ۱۶۵ کیلومتر آن در خاک لیتوانی و ۳۴۳ کیلومتر آن در خاک لهستان قرار دارد. این خط لوله در نهایت قادر خواهد بود حدود دو میلیارد متر مکعب گاز را در هر دو جهت انتقال دهد و با استفاده از خطوط لوله انتقال گاز موجود در منطقه، کشورهای لتونی، استونی و فنلاند را نیز به هم متصل کند.

شرکت بزرگ روسی گازپروم اواخر آوریل کل صادرات گاز خود به لهستان و بلغارستان را به حالت تعلیق درآورد و با این کار نگرانی‌ها درباره کمبود احتمالی گاز را در مرکز و شرق اروپا و حتی کل قاره اروپا افزایش داد.

گیتاناس نوسییدا رئیس جمهور لیتوانی در مراسمی رسمی که در منطقه‌ای در نزدیکی ویلنیوس پایتخت این کشور با حضور مقامات ارشد لهستان و کشورهای بالتیک برگزار شده بود، تاکید کرد «امروز ما استقلال انرژی خود را رقم می‌زنیم. ما مقاومت خود را در برابر فشارهای سیاسی تقویت می‌کنیم.»

آندژی دودا رئیس جمهور لهستان نیز که در این مراسم حضور داشت، راه اندازی این خط لوله انتقال گاز در واقع پاسخی به باج گیری‌های انرژی توسط روسیه خواند.

طبق اطلاعاتی که اداره آمار اروپا (یورواستات) منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۹۳ درصد از واردات گاز طبیعی استونی، ۱۰۰ درصد از واردات لتونی و ۴۱.۸ درصد از واردات لیتوانی از روسیه تامین شد.

افتتاح خط لوله جدید انتقال گاز برای لیتوانی دومین منبع تامین گاز مستقل از مسکو محسوب می‌شود چرا که این کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی به یک پایانه گاز طبیعی مایع مجهز شده است.

لیتوانی، لتونی و استونی که سه کشور حوزه دریای بالتیک هستند اوایل آوریل اعلام کرده بودند که واردات گاز روسیه را متوقف کرده اند و در این مرحله بر ذخایر فعلی گاز خود که در زیر زمین ذخیره کرده اند، تکیه می‌کنند.

لهستان که سالانه ۲۱ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند، اعلام کرده است خود را برای مواجهه با قطعی کامل گاز روسیه آماده می‌کند.

خط لوله گاز GIPL که هزینه آن حدود ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است بخش بزرگی از آن را اتحادیه اروپا تامین کرده است و برای لهستان یک منبع جایگزین گاز محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha