۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
اثبات هویت ملی به واسطه پوشاک بومی؛ بررسی نمونه سنگال
نشست پوشاک سنتی جهان اسلام؛

اثبات هویت ملی به واسطه پوشاک بومی؛ بررسی نمونه سنگال

سفیر ایران در سنگال گفت: پوشاک بیانگر سلسله مراتب اجتماعی در بین مردم سنگال است.

بازار؛ گروه بین الملل: دکتر محمد رضا دهشیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه در نشست علمی نخستین جشنواره و رویداد بین المللی پوشاک سنتی جهان اسلام که به همت کارگروه مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مرکز مطالعات فرهنگ سیاسی و روابط بین الملل ماه و نهادهای علمی در تاریخ شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱در دانشگاه الزهرا برگزار شد؛ طی سخنرانی مجازی به واکاوی فرهنگی مدل پوشاک مردم کشور مسلمان سنگال در سه سطح ۱-هویتی ۲- جامعه شناسی ۳- روش شناسی پرداخت.

وی در این نشست و در خصوص اثبات هویت ملی به واسطه پوشاک بومی گفت: ۸۰ درصد مردم کشور مسلمان سنگال جهت حفظ میراث فرهنگی خود لااقل یکروز درهفته ازلباس سنتی استفاده میکنند.

وی یادآور شد: این پویش عمومی جهت نفی فرهنگ غیر بومی به ویژه در مقابل لباس های برگرفته از فرهنگ استعماری غرب صورت می گیرد.از آنجایی که مردم سنگال اعتقاد دارند که پوشاک ملی، نمادی از هویت ملی و بومی آنهاست؛ جهت اثبات هویت فرهنگی خود با نوعی اراده جمعی و فردی از لباس بومی مردم کشورسنگال استفاده می کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در ادامه به واکاوی جامعه شناسی پوشاک سنتی مردم سنگال پرداخت و گفت: در آفریقا به طور کلی هر لباس با توجه به نوع پارچه، نحوه برش و رنگ آن، بازگو کننده یک تاریخ خاص می باشد.

وی افزود: پوشاک مردم سنگال با توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی و جایگاه اجتماعی افراد تعریف می گردد. مردم سنگال براساس ارزش های درک شده اجتماعی، نوع پوشاک خود را انتخاب می کنند. پوشاک سنتی در سنگال، الهام بخش اعتماد و احترام فرد نزد دیگران است. اهتمام به ارزش های معنوی، اخلاقی و اجتماعی از نشانه های افردی است که نسبت به پوشیدن لباس سنتی اهتمام می ورزند.

وی تأکید کرد: لباس های سنتی سنگال بیشتر در اعیاد مذهبی (مانند عید فطر و قربان) آیین های خانوادگی (مراسم ازدواج، نام گذاری فرزند، مراسم تدفین) بازدیدهای مذهبی (ملاقات با رهبران مذهبی، حضور در مکان مذهبی مانند طوبی و تیووان) و در محیط های کاری یا سفرهای خارج از شهر در آخر هفته استفاده می شود.

دهشیری در ادامه یادآور شد: کیفیت پوشاک برای بانوان سنگالی به لحاظ حفظ وقار و پوشاندن بدن حائز اهمیت است. کیفیت پوشاک و دوخت مناسب آن به لحاظ جذب مخاطب در بین افراد جامعه مورد توجه قرار می گیرد. پوشاک بیانگر سلسله مراتب اجتماعی در بین مردم سنگال است. ضمن آنکه مردم جامعه سنگال اعتقاد دارند کیفیت لباس منجر به موفقیت آنها در محیط کسب و کارشده و جایگاه اجتماعی فرد را در جامعه ترقی می دهد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در ارتباط با متغیر آخر و روش شناسی پوشاک مردم سنگال نیز تصریح کرد: از لحاظ روش شناسی در طراحی مد ولباس در کشور سنگال سعی در برقراری پیوند بین شیوه سنتی و مدرن شده است.

وی افزود: طراحان مد و لباس علاوه بر اینکه شکل لباس های سنتی را حفظ می کنند بنا به نیازهای نوین مردم جامعه لباس های جدید متناسب با معیارهای ارزشی مردم سنگال تولید می کنند. لباس های یک تکه و دوتکه با اهتمام به جنبه های هنری از جمله حاشیه دوزی تلاش برای برقراری پیوند بین شیوه های سنتی با لباس های مدرن مانند لباس کوتاه با شلوار است.

استاد علوم سیاسی دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه ایران در پایان گفت: برخی لباس های مردانه خاص به طور مثال استفاده از شلوار سنتی سنگالی، نمادی از قدرت و اقتدار مردانه است. طراحان و خلاقان تولید پوشاک در سنگال از رنگ های شاد استفاده کرده ضمن اینکه به زیبایی، شیک بودن و راحتی لباس توجه دارند. در سنگال دوخت لباس و حاشیه دوزی های هنرمندانه آن تعیین کننده تعلق قومی، مذهبی یا ملی مردم سنگال می باشد.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha