۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۰
ستوه حاشیه نشینان جاده‌های مازندران| آزادراهی که به ترکستان می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

ستوه حاشیه نشینان جاده‌های مازندران| آزادراهی که به ترکستان می‌رود

ساری - حاشیه نشینان محورهای ترانزیتی و مواصلاتی مازندران از راه بندان، یکطرفه شدن و ترافیک کشنده روزهای تعطیل به ستوه آمده اند و خواهان تسریع در تکمیل پروژه های آزادراهی استان مازندران هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌های سال حاشیه نشینان محورهای مواصلاتی مازندران در مرزن آباد، آمل و سوادکوه از تعطیلات و ترافیک سنگین و کشنده و یکطرفه شدن اجباری این محورها به تنگ آمده اند و به اذعان آنها، همزمان با روزهای تعطیل چاره‌ای جز خانه نشینی اجباری نداریم.

تعطیلات نوروز و عید فطر امسال حجم زیادی از مسافران روانه مازندران شدند و راه‌های مازندران به دلیل نداشتن گنجایش حجم زیاد خودروها و سفرها به اجبار برای مدیریت ترافیک بارها یکطرفه و مسدود شد.

انسداد و یکطرفه شدن مسیرها بیش از همه سبب رنجش و ناخرسندی حاشیه نشینان محورهای مواصلاتی و کسبه آن شده و کسی از مسئولان تاکنون این مطالبه به حق و دیرینه آنها را نشنیده است.

شهروندانی که در خانه‌ها حبس می‌شوند
یک شهروند مرزن آبادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه با هربار یکطرفه و مسدود شدن مسیر مردم شهر مرزن آباد و روستاهای دهستان‌های کوهستان و بیرون بشم در خانه‌هایشان حبس می‌شوند، گفت: این مسئله معضل و درد مزمن چندین ساله است و به رغم اعتراض مکرر اهالی همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی که خود را کاووسی معرفی کرده است، افزود: همه مردم منطقه مانند مسافران حق استفاده از تعطیلات را دارند و دلمان می‌خواهد در روزهای پایانی هفته از شهر و روستا بیرون برویم.

وی ادامه داد: راهبندان و یکطرفه شدن مسیر در حالی انجام می‌شود که اگر به بیماری و یا حادثه‌ای مبتلا شویم ساعت‌ها باید در ترافیک کیلومتری مسیر باقی بمانیم و یکطرفه کردن بدون برنامه و بدون درنظر گرفتن حق بومیان نوعی ظلم محسوب می‌شود.

ستوه حاشیه نشینان راه های مازندران| آزادراهی که به ترکستان می رود

مدیریت هوشمند ترافیک جاده‌ها از جمله پیشنهاداتی است که برخی از کارشناسان برای برون رفت از گره ترافیکی و راهبندان و انسدادهای دستوری مطرح می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی و افزایش شمار خودروها و سفرها، تدبیر مناسب برای مدیریت هوشمند ترافیک الزامی به نظر می‌رسد.

ضرورت مدیریت هوشمند جاده‌های مازندران
علی احمدی استاد دانشگاه در مازندران با اظهار اینکه افزایش امکانات گردشگری در شمال و رشد فزاینده داشتن خانه دوم در شمال، بر شمار سفرها افزوده است، افزود: در ایام نوروز و تعطیلات عید فطر شاهد حضور گسترده و انبوه مسافران در منطقه بودیم که ترافیک سنگین سبب برهم خوردن تعادل منطقه می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ترافیک سنگین محورهای مواصلاتی شمال در تعطیلات اخیر سبب شد تا مسیر سه ساعته تهران به شمال بیش از ۱۲ ساعت طی شود، افزود: ناایمن بودن راه‌ها، ریزش و رانش سنگ هر آن این محورها را آبستن حوادثی دردناک می‌کند.

وی ادامه داد: از این رو داشتن برنامه ترافیکی و مدیریت جاده برای رعایت حقوق بومیان منطقه را نباید نادیده گرفت زیرا در روزهای تعطیل و یکطرفه شدن محورها حقوقشان نادیده گرفته می‌شود.

آزادراه ناتمام شمال
ناتمام ماندن آزادراه تهران شمال و نداشتن راه آهن سراسری و آزادراه ساحلی گره‌های ترافیکی را در روزهای پایانی و شلوغ هفته بیشتر کرده است.

شمس الدین حسینی نماینده مردم غرب مازندران که روزهای تعطیلات عید فطر مسیر سه ساعته تهران – شمال را هشت سال در محور کندوان سپری کرده تا به مقصد رسیده است، در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به نیمه کاره مانده آزاده راه تهران شمال پس از گذشت سه دهه افزود: تأخیر در تکمیل آن جایز نیست و دولت باید فکری اساسی در این زمینه داشته باشد.

ستوه حاشیه نشینان راه های مازندران| آزادراهی که به ترکستان می رود

وی افزود: این پروژه با توجه به نوع قرارداد آن پیشرفت لازم را ندارد و جزو پروژه‌های تاریخی کشور شده است در حالی که بسیاری از پروژه‌هایی که بعد از آن شروع شدند، به سرانجام رسیدند و آزادراه تهران - شمال با این روند به ترکستان می‌رود.

وی با اشاره به ردیف بودجه آزادراه چالوس – رامسر و تشکیل کسنرسیوم بانکی متشکل از هفت بانک اظهار داشت: متأسفانه جاهایی در کشور آزادراه و بزرگراه ساخته شده که جمعیتی چندانی به آن سفر نمی‌کنند درحالی که همواره شاهد سرریزشدن جمعیت به سمت استان مازندران هستیم.

وی گفت: برای ساخت آزادراه چالوس - رامسر اعتبار نمی‌خواهیم بلکه تمامی مصوبات و بودجه آن تعیین شده و فقط منتظر مصوبه دولت برای تشکیل شرکت سرمایه گذاری هستیم.

خط آهن سراسری روی میز دولت
افزایش میل سفر به مازندران، نامناسب بودن وضعیت جاده‌ها و ترافیک سنگین و راهبندان های طولانی سبب شده تا کشیده شدن راه آهن سراسری خزری روی میز دولت قرار گیرد. استاندار مازندران تأمین اعتبار برای ایجاد راه آهن سراسری خطری را از جمله مطالبات مردم استان دانست و گفت: این موضوع در سفر رئیس جمهور در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی افزود: ایجاد خط آهن سراسری از شرق تا عرب استان علاوه بر کاهش ترافیک سبب تسهیل در تردد و مدیریت سفر می‌شود و بنا داریم این طرح را در استان به سرانجام برسانیم.

به گزارش بازار، ایجاد سه آزادراه از جمله ساری - قائمشهر، قائمشهر - آمل و چالوس - رامسر در مازندران در دست تهیه و مطالعه قرار دارد و متولیان امر وعده می‌دهند که با تکمیل آن مشکلات ترافیکی راه‌های مازندران رفع شود. این درحالی است که در حال حاضر سالانه میلیون مسافر در راه‌های تنگ و باریک و پرحادثه به مازندران سفر می‌کنند.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha