۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
بن بست کنونی در مذاکرات وین خطرناک است| تعیین ضرب الاجل نشانه خوبی نخواهد بود
مقام اسبق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

بن بست کنونی در مذاکرات وین خطرناک است| تعیین ضرب الاجل نشانه خوبی نخواهد بود

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است بن بست فعلی در مذاکرات وین خطرناک است و امیدوارم تهران با سفر «مورا» به ایران موافقت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته دیپلمات های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای تلاش جدیدی در جهت نجات برجام هستند. به گفته دیپلمات های غربی، اروپا پیشنهاد کرده است که در تلاش برای خروج از بن بست در مذاکرات، مذاکره کننده ارشد اتحادیه را به تهران اعزام کند.

به گفته دیپلمات ها، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات، به همتایان ایرانی گفته است که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن بست پیدا شود.

منابع غربی اما می گویند، ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده و دعوت هم از مورا بعمل نیاورده است.

مقامات آمریکایی گفته اند که رئیس جمهور بایدن شروط خود را برای خارج کردن سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه تعدیل یا حذف نمی کند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بگذارند و روشن کنند که مذاکرات می‌تواند پایان یابد مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.

این ایده نخستین بار طی تماسی در 23 آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و همتای اروپایی خود صورت گرفت.

دیپلمات ها می گویند که مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافقنامه را بدون حذف سپاه از لیست تروریسم امضا کند و این موضوع را به یک نقطه در آینده واگذار کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر ایران با درخواست امتیاز از امریکا در حوزه ی دیگری به مذاکرات برگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد. با این حال، دیپلمات ها همچنین می گویند که هیچ مذاکره مجدد گسترده ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.

امید به توافق کم است. باتوجه به تاکید تهران و واشنگتن بر خواسته های خود در مورد سپاه پاسداران، یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته ای ایران کار کرده، گفت که بن بست فعلی ممکن است برای ماه ها ادامه یابد.

این مقام گفت: «یک بن بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند مرگ مذاکرات را اعلام کنند.»

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*وال استریت ژورنال از قول دیپلمات های غربی از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اعزام انریکه مورا جهت شکستن بن بست در مذاکرات احیای برجام خبر داده است. ارزیابی شما از این سفر چیست؟
بن بست فعلی بسیار خطرناک است. اگر ایران به تولید و انباشت اورانیوم غنی شده با قابلیت استفاده از سلاح ادامه دهد، به زودی به اندازه کافی برای ساخت بمب هسته ای خواهد داشت. این ممکن است یک «خط قرمز» برای برخی از دشمنان ایران در خاورمیانه باشد.

*به نوشته این روزنامه «مورا» می‌خواهد ایران را متقاعد کند که بدون حذف سپاه، فعلا توافق را امضا کند و تهران تاکنون پاسخی به این سفر نداده است. آیا تهران با این سفر و پیشنهاد موافقت خواهد کرد؟
امیدوارم تهران با این پیشنهاد موافقت کند.

*آیا لفظ «فعلا» به معنای این است که توافق درباره موضوعات هسته ای امضا شود و مذاکرات جداگانه درباره سپاه برگزار شود؟
این می تواند مسیری رو به جلو باشد.

*این روزنامه همچنین گزارش داده که بن بست فعلی در مذاکرات ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد. معنای این حرف چیست؟ یعنی ممکن است طرفین از مواضع خود کوتاه بیایند؟
اگر ایران به انباشت اورانیوم بسیار غنی شده ادامه دهد، ممکن است ماه ها برای رسیدن به یک نتیجه مسالمت آمیز این مذاکرات فرصت نداشته باشیم.

* آمریکا در ابتدای مذاکرات ضرب الاجل تعیین می کرد ولی در حال حاضر ضرب الاجلی را تعیین نمی کند. دلیل این موضوع چیست؟
آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست و تعیین ضرب الاجل گامی به سوی جنگ خواهد بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
      0 0
      هنوز اینها متوجه نیستن که سپاه پاره تن ایران هست. تحریم سپاه یعنی تحریم ایران وبرعکس. پس اگر سپاه رفع تحریم نشه یعنی هنوز ایران تحریم هست اروپا و امریکا یه کمی عاقل باشید