۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
رفع کمبود نهاده‌های کشاورزی کردستان در انتظار سوت قطار/ معدوم سازی جوجه در کردستان نبوده است
بررسی وضعیت پرورش مرغ؛

رفع کمبود نهاده‌های کشاورزی کردستان در انتظار سوت قطار/ معدوم سازی جوجه در کردستان نبوده است

کردستان - کمبود نهاده‌های کشاورزی در حوزه دام و طیور کردستان وجود دارد که دلیل اصلی آن به نبود زیرساخت مناسب حوزه حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار بازار، تصاویر و کلیپ‌هایی از معدوم کردن جوجه‌های یک روزه طی چند روز اخیر در فضای مجازی منتشر شده است که برخی‌ آن‌را به استان کردستان نسبت دادند که مسئولان استان هم عنوان کردند چنین خبری صحت ندارد و این ویدئو مربوط به واحد جوجه ریزی استان ما نیست.

کردستان یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت دو میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه دارد و این درحالی است که نیاز مرغداری های استان سه تا چهار میلیون قطعه در هر دوره است بنابراین برای تامین نیاز این واحدها اقدام به واردات جوجه یک روزه می شود.

کمبود نهاده ها از جمله دلایل اصلی معدوم سازی جوجه های یک روزه و از عمده ترین مشکلات مرغداری ها عنوان شده است که علت این مسئله در کردستان به نبود زیرساخت های ریلی برمی گردد و اگر این سیستم حمل و نقلی در استان وجود داشت در کمترین زمان ممکن نهاده ها از بندر توسط قطارهای باری در اختیار مرغداران  قرار می گرفت.

نبود زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در کردستان عامل کمبود نهاده‌های دام و طیور

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سال گذشته در این استان ۲۰۰ هزار و ۵۵۱ تن انواع نهاده‌های دام و طیور توزیع شد، گفت: ۸۰ درصد این میزان نهاده مربوط به بخش طیور بوده است.

شهریار حنیفی با اعلام اینکه در حوزه نهاده های طیور با کمبود مواجه هستیم، اضافه کرد: در زمینه تامین نهاده مشکلی وجود ندارد ولی مشکل اساسی به حمل و نقل این نهاده‌ها به استان برمی گردد.

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: بعد از سفارش و واریز پول نهاده های خریداری شده  ۲۰ تا ۳۰ روز زمان می برد که به این استان وارد شود و همین قضیه عاملی در ایجاد کمبود نهاده شده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان از زیر ساخت حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی  محروم است، افزود:  رانندگان کامیون های غیربومی در بنادر هم حاضر نمی شوند محموله نهاده ها را به کردستان حمل کنند چراکه باید خالی و بدون بار برگردند که برای آنها صرفه اقتصادی  ندارد بنابراین صاحبان بارها باید هزینه بیشتری بابت حمل و نقل بپردازند.

محموله جوجه یک روزه از مرزهای کردستان برگشت داده نشده است

مباحثی هم در ارتباط با برگشت محموله جوجه‌های یک روزه از مرزهای استان در فضای مجازی منتشر شده بود که مدیرکل گمرکات کردستان هم این موضوع را تکذیب کرد و در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مرز سیرانبند بانه از اوایل اسفند سال ۹۸ تعطیل شده و از این زمان تاکنون ورود و خروج کالا در آن انجام نشده است.

بختیار رحمانی‌پور اضافه کرد: در حال حاضر هم صادرات جوجه یک روزه از مرز باشماق مریوان با تایید نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان بلامانع است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

مدیرکل گمرک کردستان با اعلام اینکه در یک هفته اخیر برگشت محموله جوجه یک روزه در مرز باشماق نداشتیم، افزود: گمرک اختیار معدوم کردن هیچ کالایی را ندارد و این کار با حکم مرجع قضایی امکان‌پذیر است که در مدت اخیر معدوم سازی جوجه یک روزه در این مرز انجام نشده است.

تولید جوجه یک روزه در کردستان کمتر از نیاز مرغداری‌های استان است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان  هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام اینکه هیچ محموله جوجه یکروزه در این استان توسط تولیدکنندگان معدوم نشده است، گفت: ۷۶۶ واحد مرغداری دارای مجوز در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۴۲ واحد گوشتی، هشت واحد تولید مرغ تخم گذار، ۱۶ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد جوجه ریزی است.

سید مادح حسامی با اشاره به اینکه در هر دوره تولید (۴۰ روز) بطور متوسط ۶ هزار تُن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود، افزود: سالانه حدود ۸۰ هزار تن گوشت سفید در استان تولید می شود که از این میزان ۴۰ درصد آن مصرف داخلی و مابقی به دیگر استان های کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تنها کارخانه جوجه کشی کردستان دو میلیون قطعه در هر دوره ۲۱ روزه است، یادآور شد: این میزان کمتر از نیاز مرغداری های استان است و همواره جوجه یک روزه برای تامین نیاز  این واحدها وارد می کنیم.

در نتیجه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و به دنبال آن طرح فاصله‌گذاری هوشمند از هشتم فروردین ماه سال جاری تاکنون مشاغل پرخطر هم چون رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل ها، فست فودها تعطیل شدند و تعطیلی این واحدها تاثیر زیادی در کاهش مصرف و خرید گوشت مرغ داشته است.

انتظار می‌رفت کاهش تقاضا در این گونه اقلام  از قبل پیش بینی می شد و براساس آن واحدهای تولیدکننده گوشت سفید اقدام به تولید می کردند ولی همین بی برنامه بودن و عدم مدیریت صحیح موجب شد واحدهای تولید جوجه یک روزه اقدام به معدوم سازی فله ای جوجه ها کنند که در نتیجه این اتفاق احساسات مردم جریحه دار شد.

هرچند کاهش تقاضا در بازار به سبب تعطیلی واحدهای مصرف کننده مرغ موجب  کاهش تقاضای جوجه یک روزه از سوی مرغداری ها شده است و مرغداران  دلیل معدوم سازی جوجه های یک روزه را علاوه بر گرانی نهاده  جبران ضرر و زیان ناشی از بهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار عنوان می کنند.

علاوه بر این موارد نبود حمایت دولتی از واحدهای تولیدی که در این بازه زمانی به دلیل تعطیل شدن واحدهای مصرف کننده دچار مازاد بر تولید شدند هم از دیگر دلایل وضعیت پیش آمده است که کارشناسان به این واحدها پیشنهاد کردند که به جای معدوم سازی اقدام به توزیع این جوجه ها بین روستاییان کنند. 

هر چند معدوم سازی جوجه های یک روزه از سوی مرغداری ها امری طبیعی ذکر و در مواقع مختلف هم اجرایی شده  ولی  آنچه  در این بین حائز اهمیت است کشتن موجوداتی است که بخشی از سبدغذایی مردم جامعه ما را تامین می کند بنابراین در وضعیت کنونی کشور که بسیاری از اقشار ضعیف توان خرید مایحتاج ضروری خود را از دست دادند معدوم سازی این جوجه های یک روزه برای جبران خسارت مالی  نه از لحاظ اقتصادی و نه اجتماعی و اخلاقی امر پسندیده ای نیست.

کد خبر: ۱۴٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha