۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
آش چینی سفارش خودروساز بدهکار بزرگ و دولتی چه مزه ای است؟!
نگاهی به مواضع چینی مدیرعامل ایران خودرو

آش چینی سفارش خودروساز بدهکار بزرگ و دولتی چه مزه ای است؟!

مهدی خطیبی به نام همکاری و توسعه صنعت خودرو ایران آمادگی خود را برای همکاری گسترده شرکت متبوعش به چین اعلام کرد.

بازار؛ گروه خودرو: سخنان مدیرعامل ایران خودرو در ستایش از چین و صنعت خودرو آن کشور بیان شد، نشانگر چیست؟ مهدی خطیبی به نام همکاری و توسعه صنعت خودرو ایران آمادگی خود را برای همکاری گسترده شرکت متبوعش به چین اعلام کرد. اگر کمی با دقت به محتوای این سخنان توجه شود، باید به مدیرعامل ایران خودرو گفت که صنعت خودرو چین هنوز با توسعه خودروسازی های اروپا، آمریکا و آسیا کیلومترها فاصله دارد.

بنابراین از هم اکنون نمی توان چین را به عنوان یک کشور دارای صنعت خودرو پیشرفته برای همکاری با ایران خودرو انتخاب کرد. صنعت خودرو چین در جایگاهی نیست که عبرت توسعه صنعت خودرو ایران باشد.

دو روز پیش مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، بیان کرده بود که؛ «آینده صنعت خودروسازی دنیا در چین رقم خواهد خورد، به عنوان مثال گفته بود شرکت سایک چین در سال ۲۰۳۰ بزرگترین خودروساز جهان خواهد شد.» مدیرعامل محترم ایران خودرو معلوم نیست با چه دلایلی این پیش بینی ها را قاطع بیان می کند. مدیرعامل محترم ایران خودرو باید بداند شرکت های توسعه یافته جهان که به جایگاه متعالی دست یافتند، آنان تمامی الزامات توسعه را برای ارتقا جایگاهشان به کار خوا8هند گرفت. به نظر می آید که مدیرعامل محترم ایران خودرو تصور کرده است شرکت های بزرگ خودروسازی جهان مانند تویوتا، فولکس واگن، مرسدس بنز، جنرال موتورز و فورد در جا می زنند و منتظر می مانند تا به هنگام سبقت خودروسازهای چینی از آنان کلاه از سرشان به رسم احترام بردارند. به مدیرعامل محترم ایران خودرو یادآوری می شود که چین ممکن است در شرایط تحریم و مضایق و تنگناها همکار مقطعی خوبی برای ایران باشد، اما ایران هرگز نمی تواند کعبه آمال صنعت خودرو خود را در چین جست و جو کند.

فحوای سخن مهدی خطیبی مدیرعامل آبی پوشان جاده مخصوص، تلویحا اشاره به تسلیم بزرگترین خودروساز خاورمیانه و ظرفیت های آن به چین را دارد.

البته نمی توان منکر توسعه تصاعدی چینی ها در بازار خودرو بود، اما حتی با فرض درست بودن ادعای مدیر عامل ایران خودرو، از این تغییر رویکرد و اعلام گرایش شدید به چشم بادامی ها، توجه به نوع همکاری با خودروهای اژدهای زرد است.

خودروسازان ما در سال های گذشته با سوء مدیریت، نتوانستند همکار و شریک خارجی مناسبی برای خود انتخاب و براساس آن پیشرفت و توسعه ایجاد کند. گروه صنعتی ایران خودرو طی چهار سال گذشته به قهقرا رفته و باید دید آیا این تغییر مسیر همچنان باعث خواهد شد تا ما خودروهایی مانند مدل های چینی شده دهه ۹۰ پژو را به مردم تحویل بدهیم؟!

تجربه ثابت کرده که چینی ها در انتقال تکنولوژی بسیار خصیص هستند و البته کیفیت محصولاتشان هم کاملا به مشتری بستگی دارد.و مشتری دولتی و بدهکار بزرگی مانند ایران خودرو نحوه تعاملش با خودروسازان چینی چگونه خواهد بود؟

به نظر می آید که شرکت ایران خودرو در قرار داد همکاری با چینی ها در این بخش فقط امتیاز داد وگرنه طی حدود یک دهه می بایست تحت تاثیر توسعه و پیشرفت سدان و پیکاپ ساز چینی قرار می گرفت و خود مستقلا در این مورد طرحی برای اجرا داشت

همکاری با چین براساس تجربه؟
گروه صنعتی ایران خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی طی همکاری با فوتون و هوو، مشارکت خود با چینی ها عملا آغاز کرد و اگر دو خودروسازی مذکور چینی چیزی برای ارائه و عرضه داشتند، حداقل وضع ایران خودرو دیزل از امروز بهتر بود.

خودروسازان چینی که زمان تاسیس آن ها سه دهه بعد از فعالیت گروه صعتی ایران خودرو بود، عمده همکاری آبی پوشان در آن سال ها با شرکای چینی خود، مونتاژ تریلر و کامیون بود. اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی این همکاری به سمت تولید خودروهای سدان و پیکاپ هم کشیده شد. به نظر می آید که شرکت ایران خودرو در قرار داد همکاری با چینی ها در این بخش فقط امتیاز داد وگرنه طی حدود یک دهه می بایست تحت تاثیر توسعه و پیشرفت سدان و پیکاپ ساز چینی قرار می گرفت و خود مستقلا در این مورد طرحی برای اجرا داشت.

صنعت خودرو چین تنها طی پنج سال گذشته نشان داد که هدف های کیفی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. در حالی که خودروسازان اروپایی، آمریکایی و آسیایی بیش از ۷۰ سال است که در این عرصه گام بر می دارند. انتخاب چین توسط ایران خودرو جهت همکاری به نوعی دیگر نشانگر آن است که حالا حالا ها صنعت خودرو ایران چشم خود را به روی توسعه بسته است. همانگونه که تاکنون شاهد بوده ایم کار شرکت های خودروساز ایرانی در قبال چین واردات سی کی دی یا احتمالا اس کی دی از آن کشور بوده است.

یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ایران عدم ثبات مدیریت و انتصاب مدیران ناآگاه نسبت به جزئیات این صنعت است. صنعت خودرو ایران به خصوص در این شرایط فعلی نیاز به مدیرانی دارد که گرد و خاک خورده و سینه خیز رفته این صنعت باشند، به عبارت دیگر تمامی مشکلات آن را بشناسند و نسخه شفا بخش نوشته و اجرا کنند.

آش چینی سفارش خودروسازبدهکار بزرگ و دولتی چه مزه ای است؟!

فرجام سخن اینکه شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا ۳۰ سال پیش تر از شرکت های چینی وارد فعالیت در این عرصه شده اند، به راستی گناه کم کاری در این بازه زمانی طولانی را باید به گردن چه کسی انداخت؟

ساختار خودروسازی در چین
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو باید این نکته را به خوبی بداند که بخش اصلی مواداولیه، قطعات نیم ساخته و قطعات از کشور چین وارد می شود. وارداتی که به دلیل تحریم های ظالمانه علیه کشور و کاهش آن سبب شد بزرگترین خودروساز خاورمیانه نتواند سال گذشته بیشتر از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند.

مدیرعامل محترم ایران خودرو اگر بنا بر شراکت دائمی آن هم جهت توسعه با چین را دارد، حداقل باید شرایط انتقال تکنولوژی و بومی سازی آن را در داخل ایران مد نظر داشته باشد.

فرجام سخن اینکه شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا ۳۰ سال پیش تر از شرکت های چینی وارد فعالیت در این عرصه شده اند، به راستی گناه کم کاری در این بازه زمانی طولانی را باید به گردن چه کسی انداخت؟ صنعت خودرو ایران هنوز یک استراتژی جامع و مدون برای توسعه ندارد و باتوجه به عملکرد گذشته خودروسازی ایران معلوم است که انتخاب چین هم نمی تواند راهگشای توسعه ای صنعت خودرو ایران باشد.

کد خبر: ۱۴۸٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • majed IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      باعث تاسف که خودرو سازی که این همه از طرف دولت حمایت میشه در حد چین نیستند تاریخ خودرو سازی در ایران از کی بوده واین طور با خفت از چینی ها تعریف می کنند
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      به نظرمیرسدصنعت خودرو درایران به عمد عقب مانده نگه داشته میشود!
    • فرهاد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      چه عجب یکبار حرف حسابی زدید
    • GB ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      وقتی بازار وجاده هارا خودروهای چینی تصاحب کردند مردم با کلی قبقبه دبدبه پشت این رول ها می نشینند ،باید هم شرکت خودرو ساز هم به همین بسنده کند،،،،،،