۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
هدف‌گذاری قیمت گاز طبیعی روی ۸ دلار و کاهش میل بازار برای خرید
تحلیل بازار جهانی انرژی؛

هدف‌گذاری قیمت گاز طبیعی روی ۸ دلار و کاهش میل بازار برای خرید

روند فعلی افزایش قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی با کاهش تعداد قراردادهای آتی امروز در بازار مواجه شد که می تواند منجر به اصلاح قیمت طی روزهای پیش رو شود.

به گزارش بازار، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گروه CME در خصوص بازارهای آتی گاز طبیعی، شاخص بهره باز منجر به کاهش ثبات در بازار شده و تعداد قراردادهای آتی نیز تعداد ۹۲۶ قرارداد در صبح روز دوشنبه کاهش یافت. اما در ادامه معاملات روزانه، حجم دو اصلاح متوالی معکوس شده و نهایتا نزدیک به ۲۷ هزار قرارداد افزایش یافت.

قیمت گاز طبیعی همچنان بر روی ۸.۰۰ دلار متمرکز است

هدف‌گذاری قیمت گاز طبیعی روی ۸ دلار و کاهش میل بازار برای خرید

قیمت گاز طبیعی از روز جمعه و با اعلام رسمی دولت آلمان مبنی بر آمادگی برای قطع واردات گاز از روسیه رو به افزایش گذاشت. با این حال، این افزایش با کاهش میل به خرید بازار همراه شد، که می تواند باعث توقف روند آغاز شده فعلی برای افزایش قیمت ها شود. در این میان، قیمت گاز طبیعی همچنان به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ رسیده و از مرز ۸.۰۰ دلار گذاشته است.

ادامه روند فعلی اما کاملا بستگی به وضعیت جنگ در اوکراین و همچنین چگونگی تصمیمات آتی رهبرات اتحادیه اروپا در تعامل با روسیه و تحریم های اقتصادی این کشور خواهد بود.

بدیهی است در صورت اصرار رهبران اروپا برای تشدید تحریم های اقتصادی روسیه به ویژه در بخش صادرات نفت و گاز، بازار انرژی در قاره سبز با بحران و کمبودی بی سابقه مواجه خواهد شد که همین موضوع می تواند با افزایش احساس ترس در بازار، منجر به سیر تصاعدی قیمت حامل های انرژی به ویژه گاز طبیعی شود.

با اینحال، به نظر نمی رسد پیشرفتی در روابط میان مسکو و اوکراین دستکم طی روزهای آتی در انتظار بازار انرژی اروپا باشد که این امر منجر به ادامه روند فعلی صعود قیمت خواهد شد.

بدیهی است هرگونه پیشرفت در مسیر مذاکرات صلح و یا انحراف فرآیند تصمیم گیری رهبران اروپا در خصوص تحریم واردات نفت و گاز روسیه، می تواند تاثیری شگرف بر ادامه روند فعلی قیمت ها گذاشته که البته با توجه به وضعیت فعلی بازار، کوتاه آمدن اروپا در برابر روسیه دستکم به شکلی محدود دور از انتظار نخواهد بود.

کد خبر: ۱۴۸٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha