۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کلید دروازه پیشرفت صنعت لوازم خانگی، دانش بنیان کردن تولید است
درگاهی برای دانشگاه و صنعت نداریم

کلید دروازه پیشرفت صنعت لوازم خانگی، دانش بنیان کردن تولید است

یکی از نکات کلیدی شعارسال ۱۴۰۱ دانش بنیان است که ورود آن به صنعت لوازم خانگی سبب پیشرفت واقعی در این زمینه می شود اما در سال های قبل شاهد این بودیم که مسئولین در تحقق شعار سال عملکرد خوبی نداشته اند.

نساء کروندی؛ بازار، هر ساله رهبر معظم انقلاب شعاری را بعنوان خط مشی فعالیت ها در همه حوزه ها عنوان می کنند، در سال های اخیر به واسطه مشکلات اقتصادی پایه و اساس این شعار ها اقتصاد و اشتغال بوده است، تکرار مکرر این مضمون در سال های اخیر نشان گر این است که نتیجه قابل قبول وهدف ترسیم شده محقق نشده و نیاز به تلاش و عملیاتی شدن صحبت هایی بود که در این راستا از مسئولین زیاد شنیده ایم.

سال ۱۴۰۱ سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین نام گذاری شد تا تکرارموضوع تولید داخلی و تاکید به آن زمینه ساز رونق اقتصادی و اشتغال شود.

عنوان دانش بنیان بودن تولید و در نتیجه رسیدن به یه اشتغال پایدار بسیار در عنوان شعار سال کلیدی و اساسی است و زمینه ساز تولید اصولی می شود.

ارتباط حوزه صنعت و دانشگاه در سال های اخیر بسیار عنوان شده اما تا کنون در این ارتباط تغییری صورت نگرفته و ارتباط بهبود نیافته است، اما با ارتباط صحیح بین صنعت و علم میتوان این ادعا را داشت که تولیدات برپایه اصول انجام شده و علاوه بر کیفیت قابل قبول، قابل رقابت با نمونه های خارجی نیز، باشد.

احسان عقیلی دهنوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چندین ماه است که طرح دانش بنیانی را در حوزه صنعت ارائه کردم اما هیچ جوابی از سوی مسئولین دریافت نکرده ام

بی اعتنایی مسئولان به ایده های دانش بنیان

یکی از افراد فعال دانشگاهی در زمینه ایده پردازی دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ما بستر مناسبی برای ارتباط گیری با مسئولان را نداریم، اظهارداشت: هیچ درگاهی برای ارتباط بین علوم با صنعت وجود ندارد و شرکت های دانش بنیان برای بیان ایده های خود باید حضوری مدیران را پیدا و به آنها مراجعه کنند.

احسان عقیلی دهنوی با بیان اینکه مدیران بر اساس دانش انتخاب نمی شوند، افزود: برای انتخاب افراد تنها سن و سوابق انتخاب می شوند و اینکه فرد دارای پیشینه علمی و یا دارای طرح های دانش بنیان در زمینه کاری خود هست یا خیر در انتخاب آنها تاثیری ندارد.

وی با عنوان اینکه اکنون طرح های بسیار خوبی در زمینه های مختلف توسط افراد دانشگاهی وجود دارد که اجرای آن گره گشای بسیاری از مشکلات است، گفت: چالش اصلی افراد دانشگاهی با ایده هایی بر پایه علم، این است که نمی توانند ایده های خود را ارائه و یا سرمایه گذار برای اجرای آن جذب کنند.

این فعال دانشگاهی در زمینه ایده پردازی دانش بنیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر چندین ماه است که طرحی را در حوزه صنعت ارائه کردم اما هیچ جوابی از سوی مسئولین دریافت نکرده ام.

مدیر فروش شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد در خصوص تکرار موضوع اشتغال و تولید در سال های پیا پی بیان کرد: عدم توجه واقعی، بدور از شعارهای مرسوم، اصلی ترین دلیل تکرار آن موضوع در این سال ها بوده است

دانش بنیان کردن تولید نکته کلیدی سال ۱۴۰۱ است

مدیر فروش شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد در گفتگو با خبرنگار بازار نیز در خصوص نام گذاری شعار سال اظهار داشت: اگر در ۱۰ سال اخیر به شعارهای سال که از سوی رهبر معظم انقلاب تعییین شده است توجه کنیم پی میبریم که یکی از اصلی ترین دغدغه های ایشان تولید بوده است.

وی در خصوص تکرار این موضوع در سال های پیا پی بیان کرد: عدم توجه واقعی، بدور از شعارهای مرسوم، اصلی ترین دلیل تکرار آن موضوع در این سال ها بوده است.

محمد امین عطایی با اشاره به اینکه هدف گذاری و نقشه راه ترسیم شده در این سال ها اگر به درستی انجام می شد در حال حاضر به مراتب وضعیت اقتصادی بهتری در کشور شاهد بودیم، افزود: کارکرد اصلی تولید رونق در بخش اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم است.

مدیر فروش شرکت توسعه دهنده کسب و کار فاین کد با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها عنوان کردند، اما به واقع در انتهای سال این پشتیبانی و مانع زدایی ها به خوبی انجام نشد و ما شاهد نتیجه مطلوب نبودیم، گفت: باید برای تحقق شعار سال همه نهاد ها و ارگان های ذیربط زمینه را به خوبی فراهم کنند.

وی نکته کلیدی و اصلی شعار سال ۱۴۰۱ را دانش‌بنیان بودن عنوان کرد و خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع می تواند اثر مثبت بر همه مشاغل در هر سطح و حوزه ای که هستند داشته باشد.

عطایی اظهار کرد: تولید ملی علاوه بر کمک به اقتصاد و رونق بخشی در بحث اشتغال سبب ایجاد امید در جامعه نیز می شود، در این راستا باید برای حمایت همه جانبه به صورت جدی و واقعی جلوی ورود کالاهای مشابه گرفته شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تولید لوازم خانگی بر پایه صحیح و دانش بنیان سبب می شود که ما در این حوزه با تلنگرها و تحریم ها شاهد تزلزل در این حوزه نباشیم و کمک بزرگی نیز به حوزه اشتغال و رونق بخشی به اقتصاد باشد

دانش بنیان کردن صنعت سبب ثبات و پایداری می شود

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو خبرنگار با بازار اظهارداشت: در شعال سال ۱۴۰۱ در کنار اشتغال و تولید به دانش بنیان بودن تولید توجه شده که این مسئله ای مهم است که میتواند نکته کلیدی باشد و سبب بهبود کیفیت در تولید شود.

عباس هاشمی با بیان اینکه از یک سال قبل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به راه اندازی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار کرده است، افزود: در این راستا مطالعات زیادی و انجام شده، اما مهمترین کار این کانون ایجاد ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه است.

وی عنوان کرد: صنعت لوازم خانگی اگر به واقع دانش بنیان شود می تواند زمینه ساز پویایی و همچنین نتیجه مطلوب پایدار داشته باشد و در نتیجه تحقق ین مهم می توان اشتغال پایدار نیز در پی داشته باشد.

هاشمی خاطرنشان کرد: تولید لوازم خانگی بر پایه صحیح و دانش بنیان سبب می شود که ما در این حوزه با تلنگرها و تحریم ها شاهد تزلزل در این حوزه نباشیم و کمک بزرگی نیز به حوزه اشتغال و رونق بخشی به اقتصاد باشد.

با نام گذاری شعار سال 1401 از سوی رهبر معظم انقلاب و استفاده از کلمات کلیدی مانند دانش بنیان، اشتغال و تولید بار دیگر درایت مقام معظم رهبری بر همگان ثابت شد چرا که حل مشکلات اقتصادی با افزایش تولید بر همگان پوشیده نیست اما این تولید باید شاخص ای داشته باشد که اصلی ترین آن دانش بنیان بودن است و باید بر یک پایه و اساس علمی انجام شود.

دانش بنیان شدن تولیدات در حوزه های مختلف با حمایت و ارتباط بهتر و بیشتر مسئولین با دانشگاه و افراد صاحب ایده های علمی محقق می شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha