۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
بروجردی: ایران بهتر از آمریکا و اروپا مدیریت کرد/ مرگِ جمعی در خانه‌های سالمندان آمریکا
تحلیل دیپلماتیک نماینده مجلس از تاثیرات کرونا

بروجردی: ایران بهتر از آمریکا و اروپا مدیریت کرد/ مرگِ جمعی در خانه‌های سالمندان آمریکا

 رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مجلس ایران اظهار کرد که در شرایطی که کرونا در سراسر جهان در حال کشتار در سطح جهانیست، ما در ایران شاهد پیشرفت های قابل توجه هستیم.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار - بدون تردید کرونا مهمترین پدیده بعد از جنگ جهانی دوم در کل جهان بوده که با توجه به تداوم آن، یک ارزیابی تقریبی از تحولات پس از این دوران هنوز به زمان نیاز دارد زیرا این ویروس با شتاب قابل توجهی در حال زمین گیر کردن و کشتار در سطح جهانیست.

در همین راستا علاءالدین بروجردی رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با تاثیر اقتصادی کرونا در سراسر جهان و سرنوشت کشورهای دنیا از جمله امریکا و اروپا در دوران پسا کرونا گفت : این پدیده شوم یک پدیده جهانی است که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن درگیر شده اند. مولفه های قابل توجهی در رابطه با این پدیده عجیب وجود دارد که به دو نمونه از آنها می پردازیم.

نماینده مجلس دهم اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته که امکانات بیشتری به لحاظ درمان و بهداشت دارند و از توانمندی علمی بالاتری برخوردار هستند، می توانستند طی این دو ماه مدیریت و کنترل این بحران را به دست گرفته و موفقیت بیشتری را کسب کنند. در صورتیکه وضعیت نابسامان این کشورها دقیقا نشانگر شرایطی بر عکس است. یعنی بیشترین آسیب را امریکا به عنوان مدعی ابرقدرتی جهان مشاهده کرده و در حال تحمل تبعات آن است و پس از آن کشورهای مهم اروپایی بیشترین متضرر این بیماری همه گیر جهانی هستند که این امر خلاف قاعده معمول است.  

بروجردی در ادامه سخنان خود افزود: با توجه به ادعای برخورداری از یک تمدن برتر و توجه به مسائل حقوق بشر، ما در این پدیده شاهد معادله معکوسی بودیم یعنی آنچه که در اروپا و امریکا رخ داده بی توجهی به بخشی از جامعه به خصوص افراد کهنسال و مسن بوده است. متاسفانه دربرخی از خانه های سالمندان در امریکا ما شاهد از بین رفتن جمعی و عدم توجه به آنها بوده ایم. همچنین در سیاست گذاریها هم به دلیل کمبودهای موجود در این عرصه رسما عدم توجه و عدم وجود اولویت برای بزرگسالان جز سیاستهای مبارزه با کرونا قرار گرفته است.

بحران کرونا نشان داد که مسائل حقوق بشری برای دولتمردان امریکایی اهمیتی ندارد به طوریکه این کشور میان مردم نیز تبعیض قائل می‌شود و به حقوق شهروندان خود توجهی نمی‌کند

بروجردی همچنین خاطر نشان کرد که شرایط و وقایع ناشی از بحران کرونا نشان داد که مسائل حقوق بشری برای دولتمردان امریکایی اهمیتی ندارد به طوریکه این کشور میان مردم نیز تبعیض قائل می‌شود و به حقوق شهروندان خود توجهی نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: امریکاییها واقعا نتوانستند یک مدیریت شایسته ای را در طول این بحران در این عرصه به خرج دهند که بسیار باعث تاسف است و مدعیان تمدن یک بار دیگر به دوران توحشی که در این مناطق در طول تاریخ وجود داشت بازگشتند و موجب فوران آتش زیر خاکستر شدند

وی افزود:  ما حتی شاهد دزدیهای رسمی آنها هستیم که مورد اعتراض سران کشورهای اروپایی قرار گرفت که چرا مثلا ماسکهای صورت و دیگر اقلام و نیازهای پزشکی را امریکاییها می ربایند و یا با پول بیشتری سهم دیگر کشورها را از آن خود می کنند.  

علاء الدین بروجردی همچنین اظهار کرد که حتی اتحادیه اروپا نیز مورد تهدید قرار گرفته است زیرا فرض بر این است که کشورهایی که مرزهای خود را به لحاظ جغرافیایی برداشتند و عملا یک مجموعه یکپارچه شدند باید در مشکلات به کمک یکدیگر بشتابند و یاری رسان باشند در صورتی که خود این کشورها صادرات این نیازها را به دیگر کشورها ممنوع کردند که این خود بخش مهم دیگری از عجایب کروناست.

کارنامه قابل قبول با وجود فشارهای دوگانه 

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم گفت: ایران در طول این بحران  با فشار دوگانه تحریم و تبعات ویروس کرونا درست در نقطه مقابل امریکا و کشورهای اروپایی قرار دارد.  جمهوری اسلامی ایران با وجود همه سختی‌ها و تحریم‌های ظالمانه به لحاظ فراهم کردن امکانات برای مقابله با کرونا از دولت‌های امریکا و اروپایی بهتر عمل کرده است.

وی همچنین گفت که مقامات امریکایی در از بین رفتن جان هر انسان در دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری سهیم خواهند بود. در واقع کاخ سفید باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشد و اگر مقامات امریکایی احترام به مسائل حقوق بشر را در نظر می گرفتند،  تحریمهای ظالمانه علیه ایران را لغو می کردند.

نماینده مجلس همچنین خاطر نشان کرد که با توجه به روحیه همکاری و تعاون متاثر از آموزه های قرآنی، اهل بیت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، ایران اسلامی شاهد اوج همبستگی ملی در همه شهرها و بخشها بوده است. بر خلاف اروپا و امریکا که با نیازهای جدی و کمبود تجهیزات پزشکی روبرو می باشد، ما این کمبودها راجبران کردیم و بر خلاف هجوم کشورهای اروپایی به فروشگاهها و سوپر مارکتها و خالی کردن آنها از مواد غذایی، همه چیز به وفور در ایران یافت می شود که البته شایان ذکر است که تحریم های ظالمانه از سوی امریکا موانعی را در مسیر مهار سریع شیوع کرونا ایجاد کرده است. در کل کرونا واقعا پدیده عجیبی است.  

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در رابطه با تاثیر سقوط نفت بر اقتصاد ایران اظهار کرد که تاثیر پدیده شوم کرونا در جهان امروز تاثیر بر اقتصاد جهانی است. با توجه به اینکه پایه اقتصاد ایران نفت است و امریکا ظالمانه و به ناحق نفت ما را تحریم کرده، اما عملا ما کمترین ضرر را در این بخش مشاهده کرده ایم. نقش امریکا در بسیاری از مسائل مرتبط با جمهوری اسلامی حتی در بحران کرونا تخریبی و غیرقابل قبول است و با وجود اینکه بسیاری از کشورها نسبت به این وضعیت معترض بودند، اما دولت آمریکا این ظلم را ادامه داده است.

  جمهوری اسلامی ایران با وجود همه سختی‌ها و تحریم‌های ظالمانه به لحاظ فراهم کردن امکانات برای مقابله با کرونا از دولت‌های امریکا و اروپایی بهتر عمل کرده است. مقامات امریکایی در از بین رفتن جان هر انسان در دنیا به دلیل ابتلا به این بیماری سهیم خواهند بود

بروجردی در ادامه افزود: خداوند مهربان در کنار حماقت ترامپ چندین برابر قیمت نفت رحمت خود را بر ما نازل کرده که از طریق بارندگی های فوق العاده که از ابتدای سال جاری داشته ایم می توانیم حداکثر بهره وری و استفاده را در بخش اقتصاد کشاورزی مشاهده کنیم.  دیگر سیاست گذاری ما نباید خودکفایی گندم باشد بلکه صادرات جهانی گندم و محصولات کشاورزی با هدف سودآوری باید مدنظر قرار گرفته شود.  

ستادی برای اقتصاد کشاورزی 

این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر تشکیل ستاد اقتصاد کشاورزی با هدف تقویت تولید و صادرات گفت: پیشنهاد من این است که ستادی برای اقتصاد کشاورزی در همه ابعاد با هدف تقویت تولید و صادرات محصولات ویژه کشورمان جهت تقویت اقتصاد ملی تشکیل شود.   

وی امیدوار است که با یک نقشه راه علمی و مبتنی بر تجارب جهانی بتوانیم با سیاستگذاری جدید تحولی در درآمد ملی در بعد کشاورزی ایجاد کنیم.

 علاءالدین بروجردی گفت: درست است که امریکاییها ظالمانه و بر خلاف قوانین حقوق بشری نیازهای تجهیزات پزشکی ما را منع کرده اند، ولی این امر با تکیه بر علم و نبوغ دانشمندان جوان این نیازها برطرف شده است. ما به نوآوریهایی دست یافته ایم و از ظرفیتهای مردمی و بسیجمان برای حل این بحران در سراسر جامعه استفاده کرده ایم.

این مقام مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که همانگونه که در دو ماه گذشته مراکز تولید نیازهای پزشکی قطع نشد، برای ما تجربه خوبی بود که واحدهای صنعتی و تولیدی را البته با رعایت موازین بهداشتی فعال کنیم و بتوانیم چرخه اقتصاد را بر روی ریل اساسی خود قرار داده تا این قطار مجددا سرعت گرفته و از مشکلات مردم کاسته شود.

وی همچنین تاکید کرد که دولت نیز در کنار اقداماتی که تاکنون انجام داده، باید تمهیدات و تدابیر لازم را برای جان گرفتن مجدد سریعتر اقتصاد را به کار گیرد. در دورانی که تولیدات واحدهای صنعتی و تجاری به دلیل تعطیلی بنا به دستور ستاد فرماندهی کرونا قطع شده بود، عوارض و گرفتن مالیات و هرگونه وجهی از این واحدها غیر منطقی و بی معناست.  

وی گفت : در این مدت عده ای از کسانیکه صاحب واحدهای تجاری متضرر بودند یا اجاره بها را از مستاجرین نگرفتند و یا آن را نصف کردند که به نظر من این افراد باید مشمول تخفیف یا معاف از پرداخت مالیات باشند. در واقع دولت باید اینگونه اقدامات تکمیلی را انجام دهد و البته مردم هم باید با رعایت قوانین و موازین بهداشتی اجازه ندهند که تلفاتی که برای چهارمین روز دو رقمی شده،  مجددا یه ارقام قبلی بازگردد.

بروجردی گفت:  درست است که دولت در جهت حمایت از مشاغل آسیب دیده تلاش خود را به کار گرفته اما سیاست‌ها و تسهیلات تخصیص یافته برای جبران زیانها و لطمه‌های وارد شده به معیشت مشاغل آسیب دیده و به خصوص قشر کارگران کافی نبوده است.  عملکرد ایران در مقابله با کرونا در جهان موفقیت آمیز بوده ولی این بحران لطمات جدی را به اقتصاد کشور و به ویژه معیشت اقشار آسیب پذیر وارد کرده که سبب از بین رفتن ده ها هزار شغل شده است. 

بروجردی در پایان گفتگوی خود اظهار کرد که کشورهای بزرگی که در این بحران به لحاظ اقتصادی گرفتار و متضرر هستند، اقتصادشان تا مدتها دچار این معضل و بحران خواهد بود من جمله امریکا در آستانه رکودی جدی قرار خواهد گرفت. بنابراین تا مدت زمانی طولانی آنها گرفتار لطمات متاثر از کرونا خواهند بود که در کل چرخه اقتصادی جهان را دچار تاثیرات منفی خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha