۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
قیمت کالاهای ضروری در قزوین اوج گرفت/ تیر خلاص گرانی بر تن نحیف سفره خانوار
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت کالاهای ضروری در قزوین اوج گرفت/ تیر خلاص گرانی بر تن نحیف سفره خانوار

قزوین - شیوع یک‌باره بیماری کرونا در کشور، عبور از آئین سال نو و درنهایت نزدیکی به ماه مبارک رمضان شاید سه مانع ‏پی‌درپی بود برای این‌که مردم شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی را تجربه کنند، شرایطی که در کنار تهدید سلامتی، تعطیلی ‏کسب‌وکارها و نهایتاً گرانی بی‌اندازه برخی از کالاهای ضروری را برای مردم ایجاد کرد‎.‎

مریم کشاورز مسعودیان، خبرگزاری بازار- وقوع بحران‌های اجتماعی در اکثراً کشورهای دنیا در نخستین گام مسئله امنیت غذایی و تأمین کالاهای ضروری مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد، اتفاقی که غالباً در پی تعطیلی مراکز تولیدی و صنعتی، محدودیت ترددها و نهایتاً رکود کسب‌وکارها در جامعه ایجاد می‌شود.

تعطیلی بازار قزوین نخستین گام درتهدید تأمین کالاهای ضروری مردم در قزوین بود، تهدیدی که در همان روزهای نخست با اطمینان خاطر مسئولان به مردم توانست موج افزایش ناگهانی قیمت را خنثی کند.

کالاهای اساسی مردم تأمین‌شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: قطعاً تعطیلی بازار محدودیت‌هایی برای تأمین مواد غذایی و کالاهای ضروری مردم ایجاد می‌کند اما تدابیری اندیشیده شد و تلاش شد تا در دوره تعطیلی بازار، کسبه و مراکز فروشی که در سایر نقاط شهر فعال بودند با افزایش ساعات کاری بتوانند این کمبود را جبران کنند.

منوچهر حبیبی بیان کرد: محدودیتی برای فعالیت کسبه‌ای که به تأمین کالاهای ضروری مردم می‌پردازند تدوین‌نشده است و در تمام ایام محدودیت‌های فیزیکی کالاهای اساسی مردم تأمین‌شده است.

نگرانی در خصوص تأمین کالاهای ضروری مردم وجود ندارد

سعید نبیل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز در روزهای گرماگرم شیوع کرونا در شهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: نگرانی در خصوص تأمین کالاهای ضروری مردم وجود ندارد و کالاهای موردنیاز مردم تهیه و انبارشده است.

اما گویا به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های مسئولان در استان قزوین احتمالاً ادامه‌دار بودن این بیماری خطرناک را نمی‌داد و این پروسه دوماهه توانست بر روی قیمت برخی از کالا تأثیرگذار باشد.

افزایش چند برابری قیمت حبوبات

بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار در قزوین اما حکایت از افزایش قیمت فاحش در کالاهای اساسی  مردم دارد، افزایش قیمتی که حتی در کالاهایی نظیر حبوبات تا ۳۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

خلیلی از کسبه استان قزوین است وی می‌گوید: من بازاری راهی جز فروش محصول ندارم، نمی‌توانم به دلیل افزایش قیمت کالا از فروش آن ممانعت کنم چراکه مردم برای زندگی باید مواد اولیه غذایی داشته باشند.

وی افزود: برای من قیمت محصول فرقی ندارد و با سودی همیشگی به فروش می‌رسانم جز این‌که در افزایش قیمت میزان فروش هم پایین می‌رود.

رسول مرادی نیز از دیگر بازاریان استان قزوین است، وی دراین‌باره به خبرنگار بازار گفت: در روزهای تعطیلی بازار و نزدیکی به عید در چندین مقطع افزایش قیمت داشتیم که به‌سرعت کنترل شد اما گویا این بار نزدیک شدن به ماه رمضان علت این افزایش ناگهانی بوده است.

وی گفت: در این مدت قیمت لپه، عدس، نخود و لوبیا از محدوده ۷ تا ۱۴ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است که توان خرید مردم را به‌شدت کاهش داده است.

این کسبه افزود: در کنار افزایش قیمت کمبود این محصولات در بازار قزوین نیز جدی است و مردم برای تهیه آن با مشکل مواجه هستند.

سرمنشا گرانی بررسی شود

رئیس اتحادیه بنکداران میوه؛ تره‌بار و خشکبار استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: این افزایش قیمت در حبوبات در بازارهای استان قزوین باید از سرمنشأ آن بررسی شود چراکه بخش قابل‌توجهی از حبوبات مصرفی استان قزوین از استان‌های دیگر تأمین می‌شود و این افزایش قیمت از تولید تا رسیدن به بازار وجود دارد.

محمود شال باف گفت: خمین آباد، شاهین قلعه، آذرشهر، کرمانشاه و اردبیل استان‌هایی هستند که حبوبات موردنیاز استان قزوین را تأمین می‌کنند و به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از این شهرها نیز مشکلاتی را تجربه کردند که همین مسئله بر قیمت‌گذاری محصولات تأثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه بنکداران میوه و خشکبار در استان قزوین افزود: البته نظارت‌های صنفی برای جلوگیری از گران‌فروشی و همچنین خدمات‌رسانی بهتر به مردم در این شرایط ادامه دارد اما امیدواریم مسئولین با تهیه و توزیع این اقلام مسئله افزایش قیمت را مدیریت کنند.

قیمت مرغ همچنان در نوسان است

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی در استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا در شهر قزوین و آغاز سال نو با چنین پدیده‌ای برنامه‌ریزی‌های قبلی برای میزان مصرف مردم و نیاز بازار درست اجرایی نشد و همین مسئله موجب شد تا در مقاطعی افزایش و کاهش قیمت مرغ را در بازارهای استان قزوین مشاهده کنیم.

مشکلی برای تأمین نیاز مردم وجود نداشت اما این نوسانات ناگهانی قیمت احساس ناامنی را در جامعه ایجاد کرد چراکه هرروز مردم باقیمتی جدید مواجه می‌شدند

اکبر آقاجانی افزود: در روزهای پس از سال نو قیمت مرغ در بازار قزوین به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، ۹ هزار تومان و نهایتاً نزدیک به ۱۱ هزار تومان رسید.

وی بیان کرد: البته در این مدت مشکلی برای تأمین نیاز استان وجود نداشت اما این نوسانات ناگهانی قیمت احساس ناامنی را در جامعه ایجاد کرد چراکه هرروز مردم باقیمتی جدید مواجه می‌شدند.

توزیع اقلام اساسی پیش از ماه رمضان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار در قزوین گفت: با برگزاری جلسات متعدد در استان اقلام اساسی شامل شکر، گوشت، مرغ و روغن تامین شده و در فروشگاه ها و مراکز خرید به مردم عرضه می شود.

سعید نبیل بیان کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا نمایشگاه ماه رمضان نخواهیم داشت اما تلاش کردیم تا محصولات با قیمت مناسب در فروشگاه ها عرضه و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از افزایش قیمت ها نظیر حبوبات در سطح ملی رخ داده است و مرتبط با استان قزوین نیست اما واحدهای صنفی در همین شرایط نیز اجازه سوء استفاده نخواهند داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: فاکتور خرید معیار قیمت گذاری در این شرایط است و بازرسی ها همچنان برای جلوگیری از متضرر شدن مردم ادامه دارد.

کد خبر: ۱۴٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha