۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
مسیر تامین آب شرب بوشهر به دریا ختم می‌شود/ لزوم توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها
کم‌آبی در قطب انرژی کشور؛

مسیر تامین آب شرب بوشهر به دریا ختم می‌شود/ لزوم توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

بوشهر - استان بوشهر برای تامین آب شرب پایدار مورد نیاز خود، راهی جز تامین آب از طریق دریا ندارد و باید زمینه توسعه و تقویت آب‌شیرین‌کن‌ها در استان فراهم شود.

خبرگزاری بازار، استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های فراوانی که دارد و به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود، در برخی از زیرساخت‌ها با کمبودهای جدی روبرو است و این ضعف‌ها سال‌ها است که مردم این استان را آزار می‌دهد.

استانی که بخش عمده نفت کشور را صادر می‌کند، میزبان تنها نیروگاه هسته‌ای کشور است، ۷۰ درصد گاز کشور را تولید می‌کند و بخش عمده محصولات پتروشیمی را در خود دارد و هزاران ظرفیت دیگر دارد، نباید با این مشکلات اساسی روبرو باشد.

 استان بوشهر سال‌ها است که در زمینه تامین آب شرب مردم با مشکلاتی جدی روبرو است و در برخی تابستان‌ها برخی مناطق با کم‌آبی شدید روبرو می‌شوند و خانه‌هایی هستند که یک ماه حتی یک قطره آب هم وارد آنها نمی‌شود.

۹۰ درصد منابع آبی بوشهر از استان‌های هم‌جوار تامین می‌شود

حدود ۹۰ درصد از منابع آبی بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار یعنی فارس و کهگیلویه و بویراحمد تامین می‌شود که این وابستگی گاها در برخی از سال‌ها برای مردم دردسرساز می‌شود.

برای استانی که ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارد، بی‌آبی نباید معنایی داشته باشد؛ در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس آب کشاورزی خود را هم از دریا تامین می‌کنند

در سال‌های گذشته برخی اوقات اهالی استان فارس راه آب را بر مردم استان بوشهر بستند تا این آب را به مزارع خود بدهند و این درحالی بود که بوشهری‌ها سخت‌ترین شرایط را سپری می‌کردند.

سال گذشته به لطف بارندگی‌های بسیار زیادی که رخ داده و پشت سدها پر از آب بود، مشکلات کمتری را در فصل تابستان شاهد بودیم ولی بیم آن می‌رود که باز هم شاهد تکرار تابستان‌های سخت در استان باشیم.

برای استانی که ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارد، بی‌آبی نباید معنایی داشته باشد؛ در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس آب کشاورزی خود را هم از دریا تامین می‌کنند، تامین آب شرب مردم استان بوشهر از دریا نباید کار سختی باشد.

اجرای ۱۰۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن

مدیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای برای تامین آب شرب مصرفی در استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا صورت گرفته است.

عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: هم‌اکنون در بوشهر تاسیسات آب‌شیرین‌کن با ظرفیت بیش از ۲۲ هزار مترمکعب در روز در حال فعالیت است که بخشی از آب مصرفی مرکز استان را تامین و به شبکه مصرف وارد می‌کند.

یکی از راهکارهای اساسی برای تامین آب شرب استان بوشهر استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها است که در این راستا مدیریت ارشد استان نیز پیگیری جدی را داشته است

وی ادامه داد:‌ با پیگیری‌های صورت گرفته، اجرای تاسیسات آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمعکب در روز در استان بوشهر در دست اجرا است که ۶۰ هزار مترمکعب ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های شهری و ۴۰ هزار مترمکعب ظرفیت روستایی است.

مدیرعامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد ریالی برای ساخت آب‌شیرین‌کن در استان افزود: آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر نیز در دست ساخت است که امیدواریم بهره‌برداری از آن امسال آغاز شود.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای تامین آب شرب استان بوشهر استفاده از ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ها است که در این راستا مدیریت ارشد استان نیز پیگیری جدی را داشته است.

استفاده از دریا برای رفع مشکل آب

استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب شرب مورد نیاز استان را یک ضرورت دانست و از اجرای طرح‌های متعدد در نقاط مختلف استان در این راستا خبر داد.

عبدالکریم گراوند به برخی از طرح‌های آب‌شیرین‌کن در سطح استان اشاره کرد و افزود: ضمن افزایش ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر و کنگان، زمینه ساخت آب‌شیرین‌کن در مناطق شهری و روستایی نیز فراهم شده است و طرح‌ها با جدیت در حال اجرا است.

تلاش داشته‌ایم تا با شیرین‌سازی آب دریا، زمینه کاهش وابستگی بوشهر به استان‌های هم‌جوار برای تامین آب شرب پایدار در همه فصول سال را فراهم آوریم

وی اضافه کرد: تلاش داشته‌ایم تا با شیرین‌سازی آب دریا، زمینه کاهش وابستگی بوشهر به استان‌های هم‌جوار برای تامین آب شرب پایدار در همه فصول سال را فراهم آوریم.

استاندار بوشهر خاطرنشان کرد:‌ یکی از مشکلات اساسی در حوزه آب استان بوشهر هدررفت بالای آب و حدود ۴۰ درصدی در شبکه‌های آبرسانی بوده است که تلاش شده تا با نوسازی خطوط آبرسانی این هدررفت به کمترین میزان برسد.

هزینه‌هایی که ارزشش را دارد

ساخت و اجرای تاسیسات آب‌شیرین‌کن دارای هزینه‌های بسیار بالایی است و هرچند از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده می‌شود ولی این تاسیسات با هزینه بسیار زیادی ساخته می‌شوند.

علاوه بر هزینه‌هایی که برای ساخت این تاسیسات صورت می‌گیرد، تفاوت قیمت بسیار زیادی بین خرید آب از بخش خصوصی و فروش آن به مردم وجود دارد که دولت باید گاها ۱۰ برابر هزینه فروش، آب را خریداری کند.

اما این تاسیسات نیاز اساسی برای استان بوشهر است و در سال‌های آینده نیاز به تاسیسات آب‌شیرین‌کن بی‌شک بیشتر از امروز خواهد بود.

انتظار می‌رود با همت مسئولان شاهد تسریع در تکمیل این طرح‌ها باشیم تا مردم استان بوشهر در کنار خلیج فارس از بی‌ابی رنج نبرند.

کد خبر: ۱۴٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha