۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
ایران؛ هشتمین صادر کننده کود اوره| افزایش ۸۰ درصدی قیمت کود اوره صدای کشاورزان را درآورد
بازار گزارش می دهد:

ایران؛ هشتمین صادر کننده کود اوره| افزایش ۸۰ درصدی قیمت کود اوره صدای کشاورزان را درآورد

در حالی که ایران در سال ۲۰۲۰ تولیدی حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن کود اوره داشته و هشتمین صادر کننده این محصول نیز است، فعالان کشاورزی می گویند: قیمت کود اوره در سال جدید حدود ۸۰درصد افزایش یافته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کودهای کشاورزی یکی از ضروری ترین نهاده های مصرفی در کشاورزی جهان است که برای غنی سازی خاک و تامین مواد مغذی مورد نیاز آن در باغات و مزارع استفاده می شود. با این وجود برخی کشورها توانایی تولید دارند و لذا بسیاری از کشورهای صاحب صنعت کشاورزی، وارد کننده انواع کودهای کشاورزی هستند. کشور ایران نیز یکی از کشورهایی است که در بحث تولید کود اوره دارای ظرفیت و توان تولیدی بالایی است و جزو صادر کنندگان این محصول محسوب می شود.

به طوری که بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ جزو ده کشور مطرح در این حوزه قرار دارد.

در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور روسیه به عنوان بزرگترین صادر کننده کود اوره صادراتی به میزان حدود ۹ میلیون تن رقم زده است

روسیه با صادرات ۹ میلیون تن کود اوره در جایگاه نخست دنیا قرار دارد| قطر و مصر در جایگاه دوم و سوم

در واقع داده های آماری منتشر شده حاکی از این است: در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور روسیه به عنوان بزرگترین صادر کننده کود اوره صادراتی به میزان حدود ۹ میلیون تن رقم زده است.
از سوی دیگر کشور قطر نیز در مدت نامبرده صادراتی به میزان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انجام داده است و به عنوان دومین صادر کننده برتر در این حوزه شناخته می شود.

همچنین گزارشات نشان می دهد: مصر نیز در مدت یاد شده بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کود اوره به بازارهای جهانی ارسال کرده است و به این ترتیب در جایگاه سومین صادر کننده بزرگ این محصول قرار دارد.


در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایران با صادرات ۲.۴۸ میلیون تن کود اوره در جایگاه هشتم صادرکنندگان برتر قرار گرفت


در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایران ۲.۴۸ میلیون تن کود اوره روانه بازارهای صادراتی کرده است
این گزارشات می گوید: کشور چین نیز با رقم زدن صادراتی به میزان ۴.۶۸ میلیون تن، عربستان سعودی با ۴.۵۱ میلیون تن، عمان با ۳.۳۹ میلیون تن، الجزایر با صادرات حدود ۳ میلیون تن به ترتیب در رتبه چهارم تا هفتم دنیا قرار دارند. این گزارش همچنین حاکی از این است: در مدت نامبرده ایران نیز صادراتی به میزان ۲.۴۸ میلیون تن رقم زده است و قبل از کشورهایی مانند امارات و اندونزی در جایگاه هشتمین صادر کننده بزرگ کود اوره جای گرفته است.

بر اساس این گزارش اگرچه ایران در بحث تولید و صادرات کود اوره جزو کشورهای مطرح است اما فعالان بخش کشاورزی از قیمت های بالای این کود گلایه مند هستند و معتقدند بالا بردن قیمت برخی کودها از جمله اوره موجب شده که بسیاری از کشاورزان از کود دهی باغات خود امتناع کنند و این خود موجب کاهش عملکرد در واحد سطح می شود.

در حالی که قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره تا قبل از عید ۶۰ هزار تومان بوده الان به۱۰۵ هزار تومان افزایش یافته است و دولت کماکان معتقد است حامی کشاورزان است!

قیمت کود اوره از ۶۰ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان افزایش یافته است؛ دولت حامی کشاورزان نیست
سعید رحمت سمیعی از فعالان صنعت چای به خبرنگار بازار در این خصوص گفت: غالبا در باغات چای کودهای «اوره، کود فسفات، کود پتاس و تا حدودی سولفات آمونیوم» استفاده می شود که قیمت اغلب آنها افزایشی بوده است.

رحمت سمیعی افزود: در واقع در مورد کود اوره ما شاهد هستیم که در حالی که هر کیسه ۵۰ کیلویی آن تا قبل از عید ۶۰ هزار تومان بوده الان به۱۰۵ هزار تومان رسیده است و با چنین افزایش قیمت هایی هنوز هم دولت اصرار دارد که بگوید حامی کشاورز است.

وی در خصوص کاهش قیمت برخی کودهای کشاورزی در سال جدید نیز اظهار داشت: کاهش قیمت تنها در مورد کود فسفات اعمال شده به طوری که هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی فسفات پیش از سال جدید ۳۵۰ هزار تومان بوده و حالا به ۲۵۰ هزار تومان آن را کاهش داده اند. اما مساله اینجا است که میزان مصرفی که کود اوره در باغات چای دارد ۱۰ برابر فسفات است.

گفتنی است محصول اوره دارای ۴۶ درصد نیتروژن است و اغلب به صورت مستقیم به عنوان کود استفاده می شود. اوره همچنین به عنوان ورودی برای تولید کودهای پیچیده NPK استفاده می شود.

در سال زراعی ۲۰۱۹- ۲۰۲۰ تولید جهانی اوره به حدود ۱۸۱ میلیون تن رسیده است


تولید جهانی اوره در ۲۰۲۰ به ۱۸۱ میلیون تن رسید| آسیای شرقی در صدر تولیدکنندگان جهانی اوره
نکته جالب توجه اینکه در بحث تولید کود اوره داده های آماری منتشر شده می گوید: در سال ۲۰۲۰ تولید جهانی اوره به حدود ۱۸۱ میلیون تن رسیده است.

از سوی دیگر این گزارشات نشان می دهد: در مدت نامبرده آسیای شرقی با اختلاف منطقه ای بود که بیشترین تولید اوره را به ثبت رساند. به طوری که در این سال تولید در این منطقه از مرز ۶۸ میلیون تن عبور کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است: در جنوب آسیا بیش از ۳۳ میلیون تن کود اوره تولید شده است و پس از آن نیز کشورهای غرب آسیا با تولید ۲۳.۵۱ میلیون تن در جایگاه های بعدی قرار دارند.

داده های آماری این گزارش همچنین نشان می دهد: در مدت نامبرده کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی نیز مجموعا حدود ۱۷ میلیون تن کود اوره تولید و عرضه کرده اند. در حالی که آمریکای شمالی نیز حدود ۱۶ میلیون تن، آفریقا حدود ۱۲ میلیون تن، اروپای غربی حدود ۶ میلیون تن، اروپای مرکزی ۳.۲۲ میلیون تن و آمریکای لاتین ۳ میلیون تن تولید را در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ رقم زده اند و در جایگاه بعدی قرار گرفته است. همچنین این گزارش حاکی است اقیانوسیه نیز تولیدی کمتر از نیم میلیون تن را به ثبت رسانده است و به این ترتیب کمترین تولیدات این بخش را انجام داده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 2
      وقتی گندم از ۵۰۰۰تومان میشه ۱۱۵۰۰ نباید کود گران بشه
    • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      1 0
      بابت هر صد کیلو چایی ۱۲کیلو کم میکنن دو کیلو ضرف ۱۰کیلو رطوبت کود دولتی هر هکتار باغ فقط ۳تا میدن ۷تا شو به قیمت ۲۰۰هزار آزاد می‌خریم بیمه بدون این که کشاورز بخواد خودشون کم میکنن بدترین کار حمالی جهان باغ چایی هستش بدون هیچ بهره ای درجه یک چایی ۹هزار آخه پوله پول کود ما در نیومد از سال آینده باغ و دیگه کنار میزارم
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      صادرات بی برنامه پدر کشاورزر رو دراورد کسی هم به داد مردم نمیرسه چرا چون اقای رییسی همه جا نفوذ داره وبه خرف کسی گوش نمیکنه واقعا مردم دیگه از همه خسته شدن اینم از دولت انقلابی که اخرش رو خدا میدونه
    • هموطن IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      تولید زیاد نشده قیمت گران بوده رودستتان مانده
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      1 0
      سلام من خودم کشاورزم الان قیمت کود اوره اینقدر گران شده که نمیتونیم کود بخریم خواهشا یه کاری بکنین