۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
 افزایش ۱۰۰درصدی قیمت نان در قوچان| صدای شهروندان و خبازان درآمد
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت نان در قوچان| صدای شهروندان و خبازان درآمد

قوچان- با قطع سهمیه آرد خشکه‌پزان و افزایش قیمت آرد متأسفانه قیمت نان‌های سنتی و محلی در شهرستان قوچان به‌یک‌باره ۱۰۰ درصد گران شد و این موضوع صدای اعتراض بسیاری از شهروندان را درآورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با حذف سهمیه آرد خشکه‌پزان و فطیر فروشان افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی نان‌های سنتی قوچان موجب تا شد تا سفره‌های رمضانی در آخرین روزهای ماه مبارک از برکت نان های سنتی و شیرمال خالی شوند و از این پس خریداران مجبور به خوردن نان به نرخ روز باشند.

استفاده از نان‌های سنتی مانند فطیر، شیرمال، جزغاله و نان سبزی یکی از محصولات موردعلاقه مردم قوچان است و حتی نان «فطیر مسکه» شمال خراسان به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است اما حالا با افزایش دو برابری قیمت این موضوع بسیاری از مصرف‌کنندگان را به شوک برده است.

قیمت‌های غیر قابل تحمل
علی محمدی یکی از شهروندان قوچانی در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روز گذشته قصد خرید فطیر و شیرمال داشتم که با افزایش قیمت انواع همه نان‌های روغنی از ۳ هزار تومان به ۶ هزار تومان روبرو شدم و لذا درنهایت از خرید آن منصرف شدم.

وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی معیشت مردم و از طرفی تعداد زیاد خانواده متأسفانه دیگر تهیه و خرید این نوع نان امکان‌پذیر نیست.

این شهروند قوچانی بیان کرد: به طور حتم با این افزایش دو برابری قیمت نه تنها مردم دیگر استقبالی از این محصول نخواهند داشت بلکه در نهایت این موضوع به بی رونقی کسب و کار نانوایان هم منجر خواهد شد.

صف نان سنتی کوتاه شد
عباسی یکی از خشکه پزان قدیمی شهرستان قوچان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تا قبل از افزایش قیمت نان های روغنی استقبال مردم بسیار چشمگیر بود بطوریکه در ماه ۵ تن سهمیه صنف و صنعت آرد دریافت می کردیم و با این حال آن قدر استقبال بالا بود که باز هم مجبور به خریداری آرد آزاد می شدیم .

 افزایش ۱۰۰درصدی قیمت نان در قوچان| صدای شهروندان و خبازان درآمد

وی ابراز کرد: در همین چند روزه گذشته با افزایش قیمت دیگر از صف های طولانی خبری نیست و شهروندان فقط به تعداد اندک اقدام به خرید می کنند.

وی با بیان این که از سال ۷۵ اولین خشکه پزی در قوچان را اه اندازی کردم به بازار گفت: با فروش چشمگیر حتی از شهرهای مجاور اقدام به خرید زیاد در طول سال مخصوصا ماه رمضان بود ولی در حال حاضر فروش به یک چهارم رسیده است.

عباسی با بیان این که نان شیرمال، پیراشکی، نان سیب زمینی و نان سبزی در این شهرستان مشتری بسیار زیادی دارد اظهار کرد: خودمان نیز با این افزایش قیمت خجالت می کشیم به طوریکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است چون درآمد و وضعیت اقتصادی در شهرستان با این افزایش قیمت نیز پاسخ گو نیست.

وی ادامه داد : در حال حاضر قیمت یک کیسه که تنها ۲۰۰ عدد نان قتلمه می توان با آن تهیه کرد و با توجه به اینکه برای تهیه این نوع نان باید از روغن و شکر هم استفاده کرد و هزینه های انرژی و کارگر را هم به آن افزود لذا فروش نان دانه ای ۳ هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد و مجبور به افزایش قیمت شدیم.

خشکه پزان متضرر شدند
رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرستان قوچان نیز در گفت و گو با بازار ضمن تایید افزایش صدردرصدی قیمت نان روغنی و فطیر از روز ۷ اردیبهشت ماه اظهار داشت: قبول داریم افزایش به یکباره قیمت آن هم در ایام ماه مبارک رمضان برای مردم وشهروندان سخت بود و متاسفانه این موضوع با توجه به وضعیت معیشتی مردم در این ماه قطعا با عث افزایش نارضایتی ها شده است.

جعفر اکبری افزود: از طرفی دولت نیز با افزایش قیمت گندم و آرد و قطع کردن سهمیه آرد صنف و صنعت از اول اردیبهشت به این موضوع دامن زده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت به طور حتم به سود نانوایان نیست و موجب ضرر به معیشت و هم چنین اشتغال خشکه پزان می شود به بازار گفت: افزایش زیاد قیمت روغن، افزایش هزینه های کارگری و هم چنین آب و برق و گاز و از طرفی ریزش مشتری ها تماما به ضرر این صنف تمام می شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان شهرستان قوچان با بیان اینکه پیش از این بسیاری از خشکه پزان از افزایش قیمت ها و عدم تناسب مخارج با درآمد گلایه داشتند و خواستار افزایش قیمت نان بودند افزود: متاسفانه به جز افزایش قیمت دو برابری نان راه دیگری باقی نمانده بود.

 افزایش ۱۰۰درصدی قیمت نان در قوچان| صدای شهروندان و خبازان درآمد

اکبری ادامه داد: البته این طور نبوده که فقط اتحادیه در این افزایش قیمت ها نقش داشته باشد بلکه پس از درخواست خشکه پزها نسبت به آنالیز قیمت ها اقدام و در نهایت با کارشناسی قیمت با حضور نماینده خشکه پزها، نماینده صمت و اتاق اصناف در کمیسیون نرخ گذاری شهرستان مصوب شد که افزایش قیمت از تاریخ ۷ اردیبهشت بر اساس نرخنامه مصوب افزایش پیدا کند به گونه ای که قیمت انواع نان روغنی شامل فطیر، شیرمال، قتلمه از ۳ هزار تومان به ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی در خصوص عدم استقبال مردم با این افزایش قیمت نیز گفت: با این وجود همان خشکه پزها هم اعلام کردند بدلیل افزایش قیمت شهروندان استقبال زیادی نکردند که باز همین نان روغنی اگر زیاد بماند و ترش می شود و دردست آن ها باقی خواهند ماند .

اکبری یادآور شد: ای کاش دولت سهمیه آرد صنف و صنعت را قطع نمی کرد که با این مشکل و رکود و در نهایت اعتراض مردم مواجه شویم.

سیاست های دولتی
رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان قوچان نیز در خصوص افزایش قیمت نان روغنی به بازار گفت: گندمی که از کشاورز خریداری می شود و در سیلوها تحویل می دهند حدود 12 هزار تومان قیمت دارد که در خصوص خشکه پزها به دلیل این که به صورت آزادپز فعالیت دارند از آن ها تعهد گرفته شده است که در خواست آرد دولتی و یا نیمه دولتی نکنند.

جلال سیفی نیا افزود: در هر صورت سیاست های دولت بر این مبنا قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان نقش و دخالتی در تعیین و نرخ گذاری نان ندارد و این قیمت گذاری توسط مجموعه ای متشکل از کارگروه نمایندگان صمت، جهاد، اتحادیه غله، فرمانداری و تعزیرات انجام می پذیرد یادآور شد: افزایش قیمت نان و آرد و از طرفی تکثر آزادپزها؛ خشکه پزی و نانوایی ها در این شهرستان از سال گذشته موجب کاهش صف نانوایی ها و جلوگیری از قاچاق آرد شده است.

کد خبر: ۱۴۸٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha