۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کمیسیون اصل ۹۰ جلسه‌ موثری برای گره‌گشایی از افزایش قیمت دارو داشته است
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

کمیسیون اصل ۹۰ جلسه‌ موثری برای گره‌گشایی از افزایش قیمت دارو داشته است

شجاعی علی آبادی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ در برابر سایر کمیسیون‌ها نیست و آمادگی همکاری با سایر همکاران را داریم.

به گزارش بازار، حسن شجاعی علی آبادی در جلسه علنی امروز (شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت نسبت به درگذشت سردار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی جناب آقای نادر طالب‌زاده و تبریک روز کارگر و روز معلم گفت: برادر عزیزمان استاد روح‌الامینی در جلسه گذشته مجلس از ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوعات تخصصی گلایه کرد، در این زمینه چند نکته مطرح می‌کنم.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس ادامه داد: اولاً کمیسیون اصل ۹۰ صلاحیت عام و گسترده قانونی در ورود موضوعات مختلف دارد و این صلاحیت عام را از قانون اساسی دریافت کرده است که می‌تواند در قوای سه‌گانه نظام نظارت داشته باشد به همین دلیل هرچند کمیسیون اصل ۹۰ ذیل قوه مقننه قرار دارد اما نهاد فراقوه‌ای است.

وی بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ شکایت محور عمل می‌کند و معنای شکایت محور بودن این است که تا گره‌ای در کار نیفتاده باشد تبدیل به شکایت نمی‌شود و کمیسیون اصل ۹۰ هم ورود نمی‌کند بنابراین کار این کمیسیون رسیدگی به شکایت است و به همین دلیل ابزارهای قدرتمندی در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم توضیح داد: ابزارهایی مثل عدم پاسخ به مکاتبات کمیسیون اصل ۹۰ در هر سطحی جرم‌انگاری شده است، عدم اجابت دعوت کمیسیون اصل ۹۰ تخلف قانونی است، قانوناً کمیسیون اصل ۹۰ امکان ارسال هیأت‌های بازرسی را دارد، قرائت بدون نوبت و بدون وقت محدود گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در صحن مجلس و معرفی متخلفین به قوه قضائیه را در اختیار دارد.

شجاعی اظهار داشت: بنابراین کمیسیون بر اساس قانون صلاحیت عام در ورود به همه موضوعات دارد؛ کمیسیون اصل ۹۰ کمیته‌های تخصصی ۵ گانه دارد و از نظرات دستگاه‌های اجرایی تخصصی و دستگاه‌های نظارتی و کارشناسان درجه یک کشور استفاده می‌کند کما اینکه از هر کمیسیون تخصصی مجلس یک نفر عضو کمیسیون اصل ۹۰ است که ظرفیت تخصصی دیگری است، در این زمینه کمیسیون از آن برخوردار بوده است.

وی افزود: درباره دارو که مورد گلایه برادر عزیزمان بود، شکایت‌هایی از کمبود و گرانی دارو به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شد و بعد از بررسی مشخص شد تدابیر و اقدامات دستگاه‌های مختلف در دولت و سایر نهادها کافی نبوده، اقدامات به شهادت دستگاه‌های متولی ناکافی تشخیص داده شد و برای گشودن گره جلسه، رسیدگی به این شکایت با حضور همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط برگزار شد، این جلسه رسیدگی به شهادت نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و همین طور مسئول سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی این موضوع جلسه‌ای موثر در گشودن گره کیفیت تخصیص ارز دارو بود و البته این رسیدگی همچنین ادامه دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: کمیسیون اصل ۹۰ ظرفیت بزرگ نظارتی در اختیار مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. این کمیسیون در برابر کمیسیون‌های دیگر قرار ندارد، این کمیسیون یار و یاور کمیسیون های دیگر مجلس است، هر جا گره ای بیفتد و تبدیل به شکایت شود، کمیسیون بر اساس قانون اساسی صلاحیت رسیدگی پیدا می‌کند، صلاحیت گسترده و ابزارهای قدرتمند کمیسیون اصل ۹۰ به عنوان یک نهاد نظارتی که ذیل مجلس قرار دارد امکان ورود موثر و به سرانجام رساندن اصلاح مورد نظر را به وجود آورده است، این فرصت را برای قدر بدانیم کما اینکه در رویکرد جدید کمیسیون اصل ۹۰ به سمت شناسایی گلوگاه‌ها و گره‌های حکمرانی کشور حرکت کردیم و شاهد بوده‌ایم در این دوره و در یک سال اخیر حضور موثر کمیسیون اصل ۹۰ باعث گره گشایی‌های بزرگ در گلوگاه های حکمرانی کشور شده است به همین دلیل ما آمادگی همکاری صمیمانه با همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس را داریم.

کد خبر: ۱۴۸٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha