۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
افزایش ۲۵۰ دلاری قیمت هر تن آلومینیوم تنها ظرف یک ماه
مطالعات بازار نشان داد؛

افزایش ۲۵۰ دلاری قیمت هر تن آلومینیوم تنها ظرف یک ماه

جنگ روسیه و اوکراین روی بازارهای فلزی تاثیر زیادی داشت. بازار آلومینیوم هم از این قاعده مستثنی نبود ولی افزایش ۲۵۰ دلاری قیمت هر تن آلومینیوم ظرف یک ماه شوک بزرگی را به صنایع وارد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: در ماه های اخیر قیمت کالاهای اساسی در دنیا با سرعت زیادی رشد کرده است و گزارشهایی که این روزها منتشر می شود نشان می دهد نه تنها این روند ادامه خواهد داشت بلکه احتمالا تاثیر آن روی اقتصاد جهان برای سالها باقی می ماند.

رشد قیمت فلزات در یک سال اخیر همواره در رسانه ها مورد بررسی و تحلیل قرار می گرفته است ولی با شروع درگیری های روسیه و اوکراین سرعت افزایش قیمت فلزات بیشتر شد و نگرانی های بیشتری در مورد تداوم این بحران ایجاد شد.

بانک جهانی در گزارش خود نوشت: «اولین عامل افزایش قیمت فلزات در دنیا همه گیری کرونا و تاثیرات آن روی اقتصاد و بازارها بود. انتظار می رود با پایان این بحران قیمت فلزات هم کاهش یابد و بازار به وضعیت ثبات باز گردد. اما زمانی که سهم کشورهای واکسینه شده افزایش پیدا کرد و خبرهای مربوط به از سرگیری فعالیتهای اقتصادی منتشرشد، جنگی در اروپا آغاز شد که نه تنها بازار کالاهای اساسی بلکه اقتصاد دنیا را با شوک روبرو کرد. این شوک باعث شد قیمت فلزات با سرعت بیشتری رشد کند و تا زمانیکه این درگیری ها ادامه دارد، انتظار نمی رود قیمت فلزات در بازار جهانی کاهشی داشته باشد.»

یکی از این بازارها، بازار آلومینیوم است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت بازار آلومینیوم نوشت: «بازار آلومینیوم در سالهای اخیر با تنشهای زیادی روبرو بود ولی با شروع درگیری های روسیه و اوکراین شوک بزرگتری به این بازار وارد شد و قیمت را به شدت افزایش داد. گزارشهای ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد در ماه گذشته رکورد قیمت آلومینیوم در دنیا شکسته شده است و برای اولین بار متوسط قیمت ماهانه هر تن آلومینیوم به مرز ۳۵۰۰ دلار نزدیک شده است.»

بانک جهانی در گزارش ماه آوریل خبر از افزایش حدود ۲۵۰ دلاری قیمت آلومینیوم داد. طبق اطلاعات ارایه شده در این گزارش در سومین ماه سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن آلومینیوم در بازار برابر با ۳۴۹۸ دلار بود که نسبت به ماه دوم بالغ بر ۲۵۰ دلار و نسبت به اولین ماه امسال حدود ۵۰۰ دلار رشد کرده بود.

متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در ماه فوریه برابر با ۳۲۴۶ دلار و در ماه ژانویه برابر با ۳۰۰۶ دلار بود. بر مبنای این گزارش هر تن آلومینیوم در فصل اول سال جاری با قیمت ۳۲۵۰ دلار فروخته شد در حالیکه در فصل آخر سال ۲۰۲۱ هر تن آلومینیوم ارزشی برابر با ۳۲۵۰ دلار داشت. آمارها نشان می دهد در فصل سوم سال قبل هر تن از این محصول فلزی ارزشمند قیمتی برابر با ۲۷۵۵ دلار داشت.

بررسی سیر تغییرات قیمت آلومینیوم در دنیا طی سالهای اخیر نشان می دهد این بازار با رشد شدید قیمت روبرو شده است. بانک جهانی قیمت هر تن از این فلز پر مصرف را در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۷۹۴ دلار اعلام کرد و در سال ۲۰۲۰ با وجود شروع تنش های اقتصادی ناشی از کرونا و تاثیر آن روی اقتصاد و بازارهای فلزی، قیمت هر تن آلومینیوم با ۹۰ دلار کاهش به ۱۷۰۴ دلار رسید.

اما با شروع سال ۲۰۲۱ روند رشد قیمت در بازار آلومینیوم شدت گرفت. گزارشها نشان می دهد در این سال قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی برابر با ۲۴۷۳ دلار بود و در سومین ماه سال جدید میلادی هر تن از این فلز با قیمتی بیش از ۳۴۹۸ دلار در بازار مبادله می شود.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha