۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
 بروکراسی اداری به تحریم‌ها کمک کرد
رئیس اتاق کاشان:

بروکراسی اداری به تحریم‌ها کمک کرد

رئیس اتاق کاشان می‌گوید: تحریم‌ها جایی موفق شد که صنعت گرفتار پیچ و تاب‌های اداری بود و هر روز قانونی برای آن وضع شد؛ به گونه‌ای که اگر تحریم‌ها لغو شود، چند سال برای خروج از این بن بست وقت لازم است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کاشان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تولید گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری اثرگذارتر از مطالبی است که بنده‌ بخواهم ارائه بدهم. هرچند که همه آن را شنیده‌اند ولی قطعاً یادآوری و تأکید بر آن ضروری و با اهمیت است.

محمود تولایی در همایش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و بادرود که در اتاق کاشان برگزار شد، افزود: نمره ما در حوزه صنعت و تولید قابل قبول نیست. آنچه مسلم است رهبری از این وضعیت راضی نیست و حتی خودمان هم نمره خوبی به خودمان نمی‌دهیم. وقتی عملکرد کشور در حوزه صنعت و تولید را بررسی می‌کنیم نمی‌توانیم سرمان را بالا گرفته و بگوییم سنگی از جلوی پای تولید برداشته‌ایم و جایگاه کشور را به جایگاه واقعی خود ارتقاء داده‌ایم. قرار بود به جایگاه اول منطقه دست پیدا کنیم. رتبه قبلی را نیز از دست داده‌ایم. دیگران هم بیکار ننشسته‌اند.

رئیس اتاق کاشان تصریح کرد: ما که در میدان صنعت حضور داریم می‌بینیم تحریم‌ها جایی موفق شد که صنعت را پیچ و تاب‌های اداری گرفتار کرد که هر روز قانونی پشت قانون دیگر آمد و حتی اگر روزی تحریم‌های کشور برداشته شود چند سال وقت لازم است تا قوانینی که برای این شرایط وضع شده است رفع و رجوع شود. یعنی امروز هیچ یک از سازوکارهای اداری، بانکی، گمرکی و ... متناسب با ساز و کار تولید نیست. با وجودی که دولت و قوه قضاییه و مجلس عزم جدی دارد مسائل و مشکلات حوزه صنعت را به صورت ریشه‌ای حل کند ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

وی افزود: اجازه بدهید با ذکر خاطره‌ای که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان که همه اعضا حضور داشتند بیان کرده و به صحبت‌های خاتمه بدهم. در آنجا گفتم؛ هرچه مانع برای تولید است در همین جلسه جمع شده‌اند؛ خودمان تولید می‌کنیم و مجدد تلاش می‌کنیم که آن را برطرف کنیم. انشاءالله به گونه‌ای عمل کنیم که اصلاً مانعی تولید نشود که برای رفع آن به دنبال راهکار بگردیم.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به مصوبه مشترک دادستان مرکزی این استان و ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی گفت: دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان بدون هماهنگی با استانداری حق مسدود کردن حساب‌ها بانکی و یا قطع آب، برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی را ندارند.

نقش تاکید کرد: با تلاش مضاعفی که در ستاد تسهیل و موانع تولید اصفهان انجام شده و روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته به بررسی پرونده‌ها اختصاص یافته، شمار پرونده‌ها از ۶۷۰ در پنج ماه پیش به ۱۵ پرونده در هفته جاری کاهش یافته است.

به گفته وی، با تفکیک موضوع‌های بانکی و غیربانکی بر پایه پایشی که از سوی اتاق بازرگانی اصفهان انجام شده بیش از ۹۰ درصد موارد مطرح شده در نشست‌های ستاد تسهیل و موانع تولید استان به تصویب رسیده است.

معاون استانداری اصفهان همکاری بیشتر مدیران بانک‌ها برای رفع مشکلات موانع تولید و ایجاد اشتغال در این استان را خواستار شد و افزود: نزدیک به پنج و سه دهم درصد منابع بانکی کشور در اصفهان قرار دارد و این استان پس از تهران مقام دوم کشور را داراست.

نقش افزود: ۵۵ درصد منابع بانکی کشور در تهران و پس از اصفهان، خراسان رضوی قرار دارد اما با تاسف سه و ۹ دهم تسهیلات کشور در اصفهان است، یعنی یک و چهار دهم منابع استان اصفهان در استان‌های دیگر و این ضعف اصفهان است.

به گفته وی، متوسط منابع بانکی کشور ۸۱ درصد و در اصفهان ۵۹ درصد است که قابل قبول نیست و باید کسری ۲۰ درصد جبران شود.

معاون استانداری اصفهان، بزرگترین مشکل در سرمایه‌گذاری و تولید را مربوط به امور بانکی دانست و گفت: مشکل سرمایه در گردش سرمایه‌گذاران برای تولید در استان باید ۶ برابر افزایش یابد که بانک‌ها باید این منابع را تامین کنند.

وی اضافه کرد: بر پایه قانون اگر بانکی بدون دلایل قانع کننده، هیات خبرگان بانکی استان، تسهیلاتی را برای تولید و ایجاد اشتغال پرداخت نکند، به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی و در مرحله نخست اخطار دریافت می‌کند و پس از آن اقدام‌های دیگر و در نهایت انفصال از خدمت نیز در قانون پیش‌بینی شده است.

نقش با اشاره به سفر آینده آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور به اصفهان گفت: تسهیلات بسیار خوبی برای این استان در نظر گرفته شده و روز سه‌شنبه (امروز) نشست هیات دولت با حضور معاون اول رییس جمهور در تهران برگزار می‌شود و تسهیلات به تصویب می‌رسد.

نماینده مردم نطنز و بخش قمصر کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: امام خمینی (ره) در دولت دوم پس از انقلاب بر مشارکت مردم در اقتصاد کشور تاکید داشتند اما تفکر حاکم بر دولت وقت بر اقتصاد دولتی بود.

رحمت‌الله فیروزی‌پور با اشاره به اینکه بسیاری از آسیب‌های ناشی از عملکرد آن تفکر غیراسلامی در آن مقطع در دولت حاکمیت داشت، افزود: این بیماری مزمن، کهنه و ریشه‌دار یعنی توجه نکردن به مشارکت مردم هنوز هم نهله‌های آن در بخش اداری کشور وجود دارد و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل سال‌هاست که بر مشارکت مردم در تولید و اشتغال‌زایی تاکید دارند.

وی اظهار داشت: هنوز در کشور شاهد هستیم با وجود پاسخ مثبت یک وزیر، مدیرکل و رییس اداره‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اشتغال اما یک کارشناس با نگاه غیرمنطقی، غیرمعقول و پاسخ دادن چندپهلو کارشکنی می‌کند و به همین دلیل یک نامه ماه‌ها در کارتابل می‌ماند.

نماینده مردم نطنز و بخش قمصر کاشان در مجلس گفت: هنگامی که یک سرمایه‌گذار برای اخذ موافقت اصولی یا دریافت تسهیلات با موانع مختلفی مواجه می‌شود، روی‌گردانی او را در بخش تولید و اشتغال‌زایی به دنبال دارد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور از افراد دارای تمکن مالی خواست برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی به میدان بیایند و دستگاه‌های دولتی نیز موانع را از سر راه تولید بردارند.

فیروزی‌پور با اشاره به توطئه دشمنان برای نارضایتی مردم به دلیل کمبودها، کم‌کاری‌ها و درست عمل نکردن برخی مسوولان نسبت به نظام جمهوری اسلامی، از مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی خواست برای رضایت‌مندی و وفاداری مردم به نظام تلاش مضاعف انجام دهند.

کد خبر: ۱۴۸٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha