۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
«گلخانه فارس» غرق در مصائب| سودهای کلان گل محمدی در جیب فرانسوی ها
بازار گزارش می دهد؛

«گلخانه فارس» غرق در مصائب| سودهای کلان گل محمدی در جیب فرانسوی ها

شیراز- میمند در حالی به دلیل مزارع گل متعدد به عنوان «گلخانه فارس» شهره است که این شهر نه تنها حامی ندارد بلکه باغدارانش غرق در مشکلات و مصائب هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس به واسطه تنوع اقلیمی ظرفیت های بسیاری در حوزه پرورش گل و گیاه و عرقیجات دارویی دارد. یکی از شهرهای استان که سطح زیرکشت گیاهان دارویی در آن بسیار زیاد است میمند است، این شهر در ۱۰۰کیلومتری جنوب شیراز واقع شده ‌و به واسطه برخورداری از باغها و مزارع گل متعدد به گلخانه فارس شهرت گرفته است.

میمند دارای میزان قابل توجهی سطح زیر کشت باغ های گل محمدی دیمی و آبی است که بخش آبی آن در دشتهای میمند و تابعه و دیم در ارتفاعات شمالی و جنوبی مشرف به میمند یا ارتفاعات منطقه هایی به نام خرسان، آپادانا و ... کشت می شود.

در این شهر علاوه بر گلاب، ۴۰ نوع عرقیات دیگر نیز مانند نسترن، بیدمشک و نعناع که عمده آن مصرف دارویی دارند تولید می شوند و در فصل سرما که گلاب تولید نمی شود سایر عرقیات نظیر کاسنی، کیالک، لیمو، گردو و... که در فصلهای تابستان و پائیز خشک شده عرق گیری می شوند.

طی چند سال اخیر گلخانه فارس با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده که از جمله این مشکلات می توان به موضوع موقوفه بودن این شهر، عدم پرداخت تسهیلات به باغداران و ... اشاره کرد.

به نام میمند به کام قمصر
یکی از مشکلات اصلی در حوزه عرقجیات در سطح استان فارس ارسال گل از میمند به قمصر است که متاسفانه پس از فرآوری به نام قمصر کاشان در بازار به فروش می رسد. جالب است که فقدان برند برای گلاب میمند باعث شده این تولیدات به کشورهای عربی صادر شده و از آن مناطق با برندهای عربی به کشورهای اروپایی صادر شود.

«گلخانه فارس» غرق در مصائب| سودهای کلان گل محمدی در جیب فرانسوی ها

به گفته صادر کنندگان این بخش، اسانس گل محمدی میمند در کشورهای آلمان و فرانسه به ادکلن های مختلف تبدیل شده و سپس به سراسر نقاط جهان و به ویژه ایران بر می گردد.

در حالی این اتفاق می افتد که این گلخانه فارس با انبوهی از مظلومیت های ناشی عدم رسیدگی و بی توجهی دست و پنجه نرم می کند و به فراموشی سپرده است.

۶۰ درصد از مواد اولیه گیاهان دارویی کشور از میمند صادر می شود
یک تولید کننده عرقیجات گیاهی در میمند در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه این شهر به دلیل تنوع گونه های گیاهی رتبه اول کشور را دارد، گفت: ۶۰ درصد از مواد اولیه گیاهان دارویی کشور از میمند صادر می شود که به عنوان نمونه می توان به بهار نارنج هم به صورت خشک و هم تر اشاره کرد.

محمد رییسی با اشاره به اینکه سالیانه بیش از ۵۰۰ تن از بهار نارنج این شهر صادر می شود، ادامه داد: کیالک، طارونه، نعناع، گل محمدی، آویشن، شاه تره، گل گاوزبان، خارخاسک و ... نیز از دیگر گیاهان دارویی است که از شهر میمند به نقاط دیگر ارسال می شود.

متاسفانه به دلیل عدم نقدینگی و نداشتن کارگاه های تولیدی کافی در میمند مجبور هستیم میزان زیادی از داروهای گیاهی را به صورت خام از این شهر صادر کنیم

وی با انتقاد از صادرات این دسته از داروهای گیاهی به صورت خام از شهر میمند، افزود: متاسفانه به دلیل عدم نقدینگی و نداشتن کارگاه های تولیدی کافی در میمند مجبور هستیم میزان زیادی از داروهای گیاهی را به صورت خام از این شهر صادر کنیم و متاسفانه این گونه ها پس از فرآوری به نام دیگر شهرها از جمله قمصر کاشان در بازار توزیع می شود جالب است که مواد اولیه آن از میمند تامین شده است.

تنها ۱۰ درصد از تولیدات به نقاط دیگر صادر می شود
این تولیدکننده عرقیجات در میمند با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ نوع عرقیجات گیاهی در استان فارس تولید می شود، گفت: متاسفانه تنها ۱۰ درصد از این تولیدات به نقاط دیگر صادر می شود در صورتیکه اگر از این ظرفیت ها حمایت شده بود میزان تقاضا برای عرقیجات فارس و میمند بسیار بالا بود.

«گلخانه فارس» غرق در مصائب| سودهای کلان گل محمدی در جیب فرانسوی ها

وی عدم برندسازی این محصولات را یکی از نقاط ضعف موجود دانست و اظهار کرد: در حال حاضر فقط میزان بسیار کمی از تولیدات استان فارس به کشورهای خلیج فارس صادر می شود البته میزان گلابی که از فارس صادر می شود بیش از ۶۰ درصد است.

یکی از دلایل عدم پیشرفت میمند به موقوفه بودن آن بر می گردد زیرا تولیدکنندگان برای گرفتن تسهیلات بانکی نیز به دلیل موقوفه بودن محروم هستند

رییسی یکی دیگر از مشکلات موجود در میمند را بحث موقوفه بودن عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دلایل عدم پیشرفت این شهر به موقوفه بودن آن بر می گردد زیرا تولیدکنندگان برای گرفتن تسهیلات بانکی نیز به دلیل موقوفه بودن محروم هستند که ضروری است در این رابطه تدابیری اتخاذ شود.

این تولیدکننده عرقیجات در میمند با بیان اینکه هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در میمند سرمایه گذاری کند، گفت: در حال حاضر ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در این شهر وجود دارد اما به دلیل بحث موقوفه بودن هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست در میمند سرمایه گذاری کند و دارایی خود را در این شهر بخواباند.

گل محمدی کیلویی ۳۰ تا۳۵ میلیون تومان به کشورهای خلیج فارس و فرانسه فروخته می شود و پس از اسانس گیری کیلویی ۵۰۰ میلیون تومان به خودمان فروخته می شود

وی به صادرات محصولات خام از میمند نیز اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در میمند گل محمدی کیلویی ۳۰ تا۳۵ میلیون تومان به کشورهای خلیج فارس و سپس فرانسه فروخته می شود اما پس از اسانس گیری کیلویی ۵۰۰ میلیون تومان به خودمان فروخته می شود.

«گلخانه فارس» غرق در مصائب| سودهای کلان گل محمدی در جیب فرانسوی ها

با ۱۰میلیارد نقدینگی می توان امکانات اسانس گیری را فراهم کرد
رییسی با ۱۰ میلیارد نقدینگی می توان امکانات اسانس گیری را فراهم کرد، گفت: اگر دستگاه اسانس گیری در این شهر وجود داشت به جای اینکه گل محمدی را کیلویی ۳۰ تا ۳۲ میلیون تومان بفروشیم می توانستیم خودمان به فرانسه کیلویی ۵۰۰ میلیون بفروشیم و به طور حتم برای کشور هم ارزآوری داشت.

وی تاکید کرد: برای رفع مشکلات موجود فقط نیازمند عزم جدی مدیران هستیم و در صورت رفع مشکلات می توان گام های موثری را برای توسعه اقتصاد فارس و اشتغالزایی برداشت.

این دغدغه ها تنها بخشی از مشکلات و مصائبی است که تولیدکنندگان عرقیات گیاهی در گلخانه استان فارس با آن دست و پنجه نرم می کنند در صورتی که می توان با برندسازی و حمایت از تولیدکنندگان در این شهر گلخانه فارس را جهانی کرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha