۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
آمار قابل تامل صادرات از فارس| فقط ۱۰ درصد ظرفیت ها استفاده می شود
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آمار قابل تامل صادرات از فارس| فقط ۱۰ درصد ظرفیت ها استفاده می شود

شیراز- استان فارس در زمینه صادرات دارای پتانسیل های زیادی است اما تنها از ۱۰ درصد این ظرفیت استفاده شده از این رو ضرورت برندسازی و بازاریابی احساس می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: فارس یکی از استان های مهم کشور در زمینه صادرات به شمار می رود. این استان با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی، معادن و... دارد می تواند در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارد.

اما با داشتن ظرفیت های بسیار صادرات در این استان مغفول مانده به گونه ای که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که تنها از ۱۰ درصد از داشته های فارس از نظر کیفی استفاده می شود.

برخی از فعالان حوزه اقتصادی مشکلات مربوط به بخش خصوصی و دولت را از جمله دلایل در موفق عمل نکردن فارس در حوزه صادرات عنوان می کنند و بر این باورند که باید از ظرفیت های مغفول مانده فارس در حوزه صادرات بیشتر استفاده کرد. البته کارشناسان اقتصادی عدم برندسازی، عدم شناسایی مناسب بازارهای هدف، سنگ اندازی های دولتی و ... را از دیگر عوامل موثر در حوزه صادرات می دانند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود ارزش کالاهای صادراتی از مبدا فارس در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از ۹۲ درصد رشد داشته است که در سال گذشته از مبدا گمرکات استان حدود ۴۲۴ میلیون دلار کالای فارس صادر شده است.

آمار قابل تامل صادرات از فارس| فقط ۱۰ درصد ظرفیت ها استفاده می شود

کالاهای صادراتی به ۴۹ کشور از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، کویت و امارات متحده عربی صادر شده و شامل اوره، آلومینیوم، رب گوجه فرنگی، محصولات لبنی، شیره و عصاره شیرین بیان، استعمران، رزین‌های آلکید اصلاح شده، دستگاه‌های مبدل حرارتی و انجیر بوده است.

ظرفیت های صادراتی فارس مغفول ماند
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در گفتگو با بازار به گوشه ای از ظرفیت های صادراتی استان فارس اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل تنوع اقلیمی دارای ظرفیت های زیادی در حوزه صادرات است که متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات مغفول مانده است.

خسرو فروغان بیان کرد: البته طی چند مدت اخیر به دلیل برخی از حمایت ها صادرات از این استان افزایش داشته اما این میزان با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های فارس بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به ظرفیت های کشاورزی استان فارس در حوزه صادرات گفت: این استان قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی در کشور به شمار می رود و در زمینه صادرات میوه و تره بار از جمله سیب و سیب زمینی، گوجه فرنگی و... دارای ظرفیت های خوبی است و در حال حاضر برخی از محصولات از این استان به استان های حوزه خلیج فارس، صادر می شود.

فرآیند تولید و صادرات راحت تر شود
این فعال اقتصادی با بیان فرصت های بسیار خوبی صادراتی فارس از گذشته تاکنون توضیح داد: باید تدابیری اتخاذ شود تا فرآیند تولید و صادرات نه تنها در استان فارس بلکه در کشور راحت تر شود زیرا در حال حاضر در این زمینه مشکلات و دغدغه هایی وجود دارد.

فارس دارای معادن غنی بسیاری در نقاط مختلف استان از جمله دهبید، آباده و نی ریز است که متاسفانه سنگ های این معادن فرآوری نشده به دیگر نقاط دنیا صادر می شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از محصولات فارس فرآوری نشده به نقاط دیگر صادر می شوند، گفت: به عنوان نمونه استان فارس دارای معادن غنی بسیاری در نقاط مختلف استان از جمله دهبید، آباده و نی ریز است که متاسفانه سنگ های این معادن فرآوری نشده به دیگر نقاط دنیا صادر می شود و پس از فرآوری با قیمت های آن چنانی به کشور باز می گردد در صورتی که اگر در حوزه فرآوری سنگ ها کشور و استان رشد کرده بود، سودآوری آن دو چندان می شد.

فروغان با انتقاد از عدم توجه به این موضوع در استان بیان کرد: با وجود برخی از اقدامات انجام شده در حال حاضر تنها پنج تا ۱۰ درصد از ظرفیت های استانی از نظر کیفیت برای صادرات استفاده می شود که این آمار با توجه به اینکه فارس استانی غنی در تمامی حوزه هاست بسیار کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پاره ای از مشکلات در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه برند سازی، بسته بندی، بازاریابی و شناخت بازارهای هدف در سطح استان کار نشده و نیاز به حمایت های بسیار زیاد دولت در این حوزه احساس می شود.

در استان به تولیدات، صنایع تبدیلی و نوسازی دستگاه ها توجه زیادی نشده و بسیاری از دستگاه های صنایع تبدیلی فارس توان رقابت با بازارهای جهانی را ندارند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه برخی از مشکلات به بخش خصوصی برمی گردد، افزود: به عنوان نمونه در استان به بحث تولیدات، صنایع تبدیلی و نوسازی دستگاه ها توجه زیادی نشده و بسیاری از دستگاه های صنایع تبدیلی فارس فرسوده و قدیمی هستند که توان رقابت با بازارهای جهانی را ندارند.

آمار قابل تامل صادرات از فارس| فقط ۱۰ درصد ظرفیت ها استفاده می شود

هیچ گونه برآوردی از ظرفیت های هر استان در دست نیست
فروغان یکی دیگر از مشکلات را عدم توجه به طرح آمایش سرزمینی دانست و گفت: یکی دیگر از مسائل و مشکلات موجود مربوط به عدم نیازسنجی است که متاسفانه مغفول مانده و هیچ گونه برآوردی از ظرفیت های هر استان در دست نیست.

این فعال حوزه اقتصادی پرداخت تسهیلات را از دیگر چالش های حوزه صادرات عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخش خصوصی در این حوزه نیز با چالش های زیادی روبه روست و آنقدر دستورالعمل و بروکراسی اداری زیاد است که قید دریافت تسهیلات را می زند.

وی تاکید کرد: با توجه این مسائل و چالش ها استان فارس ظرفیت های زیادی برای صادرات به کشورهای خلیج فارس و اروپا دارد از این رو باید رفع چالش های پیشرو به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۱۴۷٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha