۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۶
حذف رانت درون شرکتی پایه رسیدن به دامنه نوسان پویا

حذف رانت درون شرکتی پایه رسیدن به دامنه نوسان پویا

وجود دامنه نوسان زمینه ساز ایجاد فساد در بازار است، در اقتصاد کشور برای هر آنچه که محدودیت ایجاد شود به مراتب شاهد ایجاد فساد و نیز سواستفاده برخی از افراد در آن حوزه خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، عرفان هودی به تصمیم اخیر سازمان بورس در زمینه افزایش دامنه نوسان و تاثیر آن بر معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: سازمان بورس اخیراً و در راستای بهبود روند معاملات بازار، اقدام به افزایش دامنه نوسان کرد که مورد استقبال اکثر فعالان بازار قرار گرفت؛ این در حالیست که بهتر بود تا به طور کلی تصمیمات لازم در زمینه حذف دامنه نوسان اتخاذ شود.

وی وجود دامنه نوسان را زمینه ساز ایجاد فساد در بازار عنوان کرد و گفت: در اقتصاد کشور برای هر آنچه که محدودیت ایجاد شود به مراتب شاهد ایجاد فساد و نیز سوءاستفاده برخی از افراد در آن حوزه خواهیم بود، این مورد را بارها در اقتصاد کشور و در حوزه‌های مختلف مانند سهمیه‌بندی بنزین تجربه کرده‌ایم.

هودی با تاکید بر اینکه وجود دامنه نوسان برای فعالان بازار سرمایه فسادزا خواهد بود، افزود: حذف دامنه نوسان این کمک را به فعال بازار می کند تا هر چه زودتر شاهد حذف رانت و فساد در بازار باشیم.

وی در ادامه تأکید کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که در صورت تایید حذف دامنه نوسان باید به طور حتم برخی از الزامات در نظر گرفته شود و به هیچ عنوان نباید به صورت ناگهانی اقدام به حذف کلی دامنه نوسان از بازار کرد.

هودی ادامه داد: عملکرد و ذهنیت حاضر در سازمان بورس به‌این شکل است که دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که افزایش تدریجی دامنه نوسان نباید به صورت طولانی ادامه دار باشد زیرا رانت در بازار ایران بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته وجود دارد و مانند بورس کشورهای اروپایی نیست که مدیر عامل یک شرکت تصمیمات مهم آن شرکت را همزمان با مردم عادی متوجه شود، بنابراین اگر رانت‌ها از بدنه اقتصاد کشور حذف شود بورس ایران همسو با بورس دیگر کشورها تبدیل به بورسی کارا می‌شود و می‌تواند از دامنه نوسان بالاتر و پویا استفاده ببرد.

وی خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده‌ایم برخی فعالان بازار سرمایه با برخورداری از برخی رانت‌ها با اطلاعاتی که از شرکت‌ها کسب می‌کنند به سرعت شروع به معامله سهام در بازار می‌کنند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد شاهد وجود فساد در معاملات خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بهترین اقدام این است تا همزمان با هدایت بازار سهام به سمت بازار پویا، زمینه حذف رانت های درون شرکتی فراهم شود و آرام آرام دامنه نوسان افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: منظور از حذف دامنه نوسان، حذف کامل نیست بلکه می توان مانند برخی از کشورها دامنه نوسان را در برخی از سهام باز گذاشت و از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد و سازمان بورس تلاش کنند تا بازار سهام کارا و شفاف شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha