۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
ارزش ۷۲۲میلیون دلاری صادرات کودهای کشاورزی ایران| ۷۵درصد کودهای صادراتی جهان نیتروژنه است
بازار گزارش می دهد

ارزش ۷۲۲میلیون دلاری صادرات کودهای کشاورزی ایران| ۷۵درصد کودهای صادراتی جهان نیتروژنه است

در حالی که در سال ۲۰۲۰ ارزش جهانی کودهای صادراتی بیش از ۵۵ میلیارد دلار بوده ایران نیز صادراتی به ارزش ۷۲۲ میلیون دلار داشته و در جایگاه نوزدهم دنیا قرار دارد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که با ادامه دار شدن جنگ روسیه و اوکراین نگرانی جهانی در خصوص تامین یکسری کالاهای اساسی از جمله انواع کودهای کشاورزی رو به افزایش است و روسیه صادرات کودهای تولیدی خود را کاهش داده است و این امر برای کشورهای وارد کننده کودهای کشاورزی از این کشور بیش از دیگر مناطق چالش برانگیز شده است، گزارشات جهانی منتشر شده نشان می دهد که این کشور از سال ۲۰۲۰ صادرات خود را تا حدودی محدود ساخته است. این در حالی است که کودها محرک های مهم کشاورزی هستند که برای رشد محصولاتی که مردم را در سراسر جهان تغذیه می کنند ضروری است.

روسیه، چین، کانادا، ایالات متحده، مراکش و بلاروس ۶ صادر کننده بزرگ کود در دنیا هستند که در مجموع، این تامین کنندگان عمده بیش از نیمی از کودهای صادراتی جهانی را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند

ارزش ۵۵.۶ میلیارد دلاری انواع کودهای صادراتی در سال ۲۰۲۰
در واقع داده های آماری نشان می دهد: ارزش کودهای صادر شده توسط همه کشورها در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۵.۶ میلیارد دلار بوده است. این مقدار دلاری نشان دهنده افزایش متوسط ‌۱۴.۶ درصدی برای همه ارسال کنندگان کود در دوره پنج ساله است که از سال ۲۰۱۶ شروع می شود، زمانی که صادرات کود به ارزش ۴۸.۵ میلیارد دلار بود.

با این وجود گزارشات جهانی حاکی از این است که ارزش کودهای صادراتی در یک پروسه زمانی یک ساله یعنی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به میزان ۵.۶ درصد کاهش داشته است.
داده های منتشر شده همچنین می گوید: «روسیه، چین، کانادا، ایالات متحده، مراکش و بلاروس» ۶ صادر کننده بزرگ کود در دنیا هستند که در مجموع، این تامین کنندگان عمده بیش از نیمی (۵۱.۴٪) از کودهای صادراتی جهانی را در طول سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند.

در سال ۲۰۲۰ ایران بیش از ۷۲۲ میلیون دلار کود صادر کرده و در جایگاه نوزدهم دنیا قرار گرفته است

صادرات ۷ میلیارد دلاری کودهای کشاورزی روسیه در سال ۲۰۲۰| ایران؛ نوزدهمین صادر کننده کودهای کشاورزی
به عبارت دیگر در سال ۲۰۲۰ کشور روسیه در بخش کودهای کشاورزی صادراتی به ارزش ۷ میلیارد دلار به ثبت رساند و پس از آن نیز چین با انجام صادراتی به ارزش ۶.۶ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین کانادا در مدت نامبرده صادراتی ۵.۲ میلیارد دلاری به نام خود ثبت کرد و ایالات متحده نیز ۳.۶ میلیارد دلار انواع کودهای کشاورزی را صادر کرده است.

از سوی دیگر مراکش نیز به عنوان پنجمین صادر کننده برتر کودهای کشاورزی از نظر ارزشی در سال ۲۰۲۰ صادراتی به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار داشته است و بلاروس هم ۲.۹ میلیارد دلار رقم زده است. بر اساس این گزارش کشورهای «هلند، بلژیک، قطر و عربستان» نیز از نظر ارزش صادرات کود در مدت نامبرده در جایگاه هفتم تا دهم دنیا جای گرفته است.

این گزارش همچنین می گوید: در بحث صادرات کودهای کشاورزی کشور ایران نیز نوزدهمین صادر کننده این محصول از نظر ارزش صادرات است. به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۲۲ میلیون دلار کود صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، پس از ایران نیز کشورهایی همچون «لهستان، اندونزی، مالزی، فنلاند، شیلی، ترینیداد و توباگو (واقع در آمریکای جنوبی) ایتالیا، فرانسه، اوکراین، ترکیه و بریتانیا» در جایگاه بیستم تا سی ام دنیا جای گرفته اند و به این ترتیب این ۳۰ کشور در سال ۲۰۲۰ از نظر ارزشی ۸۸.۷ درصد از کودهای صادراتی جهانی را به بازارهای جهانی ارسال کرده اند.

کشور روسیه در سال ۲۰۲۰صادرات خود را بیش از ۱۶ درصد کاهش داده است

در سال ۲۰۲۰ اوکراین صادرات کود را بیش از ۶۷ درصد افزایش داد و روسیه بیش از ۱۶ درصد کاهش داد
نکته جالب توجه اینکه در میان صادرکنندگان برتر در سال ۲۰۲۰ کشور اوکراین صادرات خود را نسبت به سال قبلتر بیش از ۶۷ درصد افزایش داد. در حالی که کشور روسیه در مدت مشابه صادرات خود را بیش از ۱۶ درصد کاهش داده است.

همچنین در بین این صادر کنندگان کشورهای اندونزی، مراکش، بریتانیا و عربستان سعودی صادرات کود را افزایش داده اند و کشورهای ایالات متحده، مصر، فرانسه و لیتوانی جزو کشورهایی بوده اند که رویکرد کاهش صادرات کودهای کشاورزی را اتخاذ کرده اند.

در حالی که در سال ۲۰۲۰ حدود سه چهارم یا به عبارتی حدود ۷۵ درصد از کودهای صادر شده در بازارهای جهانی کودهای مبتنی بر نیتروژن بوده است، ۱.۷ درصد به کودهای حیوانی و گیاهی اختصاص داشته است

اروپا و آسیا؛ در جایگاه اول و دوم صادراتی کودهای کشاورزی در سال ۲۰۲۰
بر اساس این گزارش، در میان قاره ها، کشورهای اروپایی بیشترین ارزش دلار کودهای صادراتی را در سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۲۱.۷ میلیارد دلار رقم زده اند و به این ترتیب ۳۹.۱ درصد از کل ارزش صادراتی کودهای کشاورزی را به نام خود ثبت کرده اند.

همچنین در رتبه دوم صادرکنندگان آسیایی با ۳۰.۵ درصد و آمریکای شمالی نیز با ۱۶.۲ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته اند. گفتنی است کشورهای آفریقایی نیز در این میان سهمی ۱۱ درصدی داشته اند.

سه چهارم از کودهای صادراتی کودهای مبتنی بر نیتروژن است| کودهای پتاسیم با ۲۱ درصد، فسفاته با ۲.۲ درصد سهم و کودهای حیوانی و گیاهی بر ۱.۷ درصد سهم در جایگاه های بعدی قرار دارند
در بخش دیگری از گزارشات جهانی به انواع کودهای صادراتی در سال ۲۰۲۰ پرداخته شده است که بر این اساس حدود سه چهارم یا به عبارتی حدود ۷۵ درصد از کودهای صادر شده در بازارهای جهانی کودهای مبتنی بر نیتروژن بوده است. از سوی دیگر کودهای پتاسیم ۲۱ درصد از کل کودهای صادراتی را تشکیل داده است. در حالی که کودهای فسفاته نیز سهمی ۲.۲ درصدی در این میان داشته است. بر اساس این گزارش در بین کودهای کشاورزی صادر شده ۱.۷ درصد به کودهای حیوانی و گیاهی اختصاص داشته است.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha