۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
اجازه بارگذاری صنایع جدید در تهران را نمی‌دهیم
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

اجازه بارگذاری صنایع جدید در تهران را نمی‌دهیم

مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی نصیرآباد شهرستان رباط کریم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان ملی و استانی افتتاح شد.

به گزارش بازار، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح مدول دوم شبکه تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم گفت: تغییرات اقلیمی باعث شده توزیع و مقدار یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقلیم یعنی بارش و نزولات آسمانی به لحاظ مکانی و زمانی دچار تغییر شود و این خود موجب شده که به لحاظ شرایط اقلیمی کشور ما جزو کشورهای کم بارش محسوب شود.

اجازه بارگذاری صنایع جدید در تهران را نمی‌دهیمعلی سلاجقه اظهار داشت: هرچند اگر در کشور میانگین‌ها را در نظر بگیریم از کمتر از ۱۰ میلی‌متر در لوت و بیشتر از ۲ هزار میلی‌متر در انزلی باز هم آب به‌اندازه کافی وجود دارد ولیکن پراکنش و توزیع آن بر اساس سایر نعمت‌هایی که خداداده و جایگزین آب کرده متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه با قرارگیری در این چرخه یکی از بحث‌های مهم، موضوع استفاده از آب در بخش صنعت است، افزود: استفاده از آب در بخش صنعت بر اساس نوع صنعت و میزان مصرف آن کاملاً متفاوت است و صنایع آب بر بخصوص صنایع غذایی باید در فرایند تولید، مدیریت، رعایت الگوی مصرف و بازچرخانی آب را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این واقعیت که امروز در بحث منابع آب‌وخاک کشور، به‌عنوان مجرم هستیم و با نگاه به آمار و اطلاعات موجود در مرز خطر قرارگرفته‌ایم، گفت: با نگاه به ظرفیت‌های آبی محدود کشور تنها با مدیریت اصولی و منطقی می‌توانیم از این آستانه عبور کنیم و در این زمینه با توجه به آمار ارائه‌شده بازچرخانی حدود ۱۷۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در مجموع صنایع کشور خوشبختانه موضوع مهم و قابل‌توجهی است که البته این مقدار آب هم باید به نحو مطلوب مدیریت شود.

سلاجقه بابیان اینکه با طرح مسئله جدیدی در دنیا مانند ردپای آب و آب مجازی، کلیدواژه‌هایی به وجود آمده یک‌بار معنایی، اقتصادی و اجتماعی پیداکرده است، تصریح کرد: بعد از بحث کلیدواژه آب‌های مجازی، ردپای آب مطرح شد یعنی در فرایند تولیدی، برای محصول نهایی چقدر آب مصرف و هزینه شده تا این محصول به‌دست‌آمده و قیمت تمام‌شده محصول نهایی را در کشوری مثل کشور ما باید بر مبنای میزان حجم آب مصرف‌شده برای آن کالا محاسبه کنیم.

وی گفت: اگر کشور می‌خواهد پایدار باشد باید قیمت تمام‌شده کالاها بر مبنای میزان حجم آب مصرفی برای تولید آن باشد.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اینکه صنعت و محیط زیست دو بال یک کشور هستند و از هیچ‌کدام از این دو نمی‌توانیم بگذریم، گفت: با عنایت به‌فرمان سال مقام معظم رهبری در بحث مجموعه‌های دانش‌بنیان، امیدواریم صنایع به این سمت‌وسو حرکت کنند چرا که مسئله صنعت و محیط زیست همه ابعاد حیات ما را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: محیط زیست هیچ‌وقت مخالف صنعت نیست و ما باید روزبه‌روز با پیشرفت دانش بشر از ظرفیت‌های جدید استفاده کنیم و در این زمینه دانش‌بنیان کردن یکی از اصول اساسی کار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بابیان اینکه دولت به دور از شعارهای شیک و مردم‌پسند، کارهای زیربنایی خود را بر مبنای اعتقاداتی که دارد انجام می‌دهد، تصریح کرد: دولت انقلابی و مردمی یکی از شاخص‌هایش این است که باید بر اساس اصول پایدار حرکت کند و یکی از مبانی اصول پایدار، بحثی هست که ما در موضوع توسعه داریم و باید بتوانیم شاخص‌های محیط‌زیستی را ارتقا دهیم.

وی اجرانشدن طرح‌ها بدون اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و ارزیابی‌های لازم را از جمله موضوعات مطرح‌شده مهم در دولت دانست و افزود: ما در بحث صنایع آن‌هم در استان تهران اشباع شدیم و به‌طور واقعی با تبعات مختلف آن مواجه هستیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: بارگذاری صنعت در استان تهران با توجه به آنچه دیده‌ایم و تجربه کرده‌ایم، اصلاً شایسته نیست و موضوع شعاع ۱۲۰ کیلومتر، آن‌هم در غرب تهران به سمت کرج و قزوین و در مسیر باد غالب معنی و مفهومی ندارد و اساساً این اشباع صنعت و نوع استقرار و آلودگی‌های آن، استان‌های تهران و البرز را به شدت تحت‌الشعاع و تحت تأثیر قرار داده است.

سلاجقه با تأکید بر اینکه نباید به دنبال احداث و بارگذاری جدید باشیم و باید دنبال توسعه مبتنی بر شرایط منطقه باشیم، بیان داشت: چهل‌وهشت لکه صنعتی اطراف شهر تهران وجود دارد که نیازمند ساماندهی است چرا که خیلی از این واحدها غیرمجاز ایجاد شده‌اند و تخلفاتی در این زمینه انجام شده و اساساً کسی که متخلف است و کسی که غیرمجاز کاری را انجام می‌دهد، در از بین بردن محیط‌زیست هم، از هیچ‌چیز ابایی ندارد و ضرورت امر این است که این‌گونه واحدها و لکه‌های صنعتی ساماندهی شود و در یک‌کلام باید گفت: بارگذاری‌های جدید و نامتعارف خیانت در حق نسل آینده است.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به موضوع مجموعه‌ها و صنایع دانش‌بنیان یادآور شد: ما در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و استقرار آن‌ها در امتداد شعاع و نیز شرکت‌های صنایع غذایی در بحث توسعه‌ای مشکلی نداریم، ولی صنایع آلاینده را در همین‌جا اعلام می‌کنم در استان تهران مجوز نخواهیم داد و اجازه بارگذاری جدید را نمی‌دهیم.

مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی نصیرآباد در رباط کریم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وارد چرخه شد.
با افتتاح این مدول در شبانه روز دو هزار و ۷۰۰ مترمکعب آب تصفیه و وارد چرخه می‌شود.
مدول اول تصفیه‌خانه شهرک صنعتی نصیرآباد با ظرفیت تصفیه هزار و ۲۰۰ متر مکعب آب در شبانه روز، سال ۸۸ افتتاح شد.
شهرک صنعتی نصیرآباد یکی از متراکم‌ترین شهرک‌های صنعتی پایتخت است که حدود ۵۷۰ واحد صنعتی مجوزدار در این شهرک فعال هستند.

کد خبر: ۱۴۷٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha