۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
آفریقا فرصت‌های بی‌شماری در حوزه اقتصادی دارد

آفریقا فرصت‌های بی‌شماری در حوزه اقتصادی دارد

رئیس کمیته روابط خارجی گفت: در دیدار رئیس کمیسیون با محمدی، دستیار وزیر و مدیر کل آفریقا وزارت خارجه آخرین وضعیت روابط ایران با آفریقا که ۵۴ کشور را شامل می‌شود در چارچوب وظیفه نظارتی بررسی کردیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: مباحثی پیرامون تعداد سفارتخانه‌های ایران در کشورهای آفریقایی، ضرورت افزایش سفارتخانه‌ها و ارتقاء سطح عملکردی سفارتخانه‌ها به لحاظ کمی و کیفی در نشست مدیران وزات خارجه با رئیس کمیسیون امنیت ملی مطرح شد.

گلرو با بیان اینکه آفریقا فرصت‌های بی شماری به خصوص در حوزه اقتصادی دارد، اظهار کرد: آفریقا در بعضی حوزه‌ها مانند معدن با تامین سنگ آهن و بوکسیت، در حوزه صنعت خودرو بعنوان بازار ما و یا در کشاورزی از طریق کشت فراسرزمینی و تولید کننده نهادهای دامی می‌تواند نیازمندی‌های ملت ما را تامین کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری سطح روابط قابل توسعه اقتصادی ایران و آفریقا، گفت: با توجه به تلاش‌هایی که در این چند ماه صورت گرفته، سطح تبادل تجاری ایران و آفریقا افزایش داشته است، اما باید تلاش کنیم از مجموع هزار میلیارد دلار تبادلات تجاری قاره آفریقا که در حوزه واردات است سهم خود را به دست آوریم.

وی در ادامه به مباحث مطرح در این نشست پیرامون روابط پارلمانی بین ایران و کشورهای آفریقایی اشاره کرد و گفت: تقویت روابط پارلمانی می‌تواند بستر و چارچوب مناسبی برای توسعه روابط ایران و کشورهای آفریقایی در دیگر موضوعات باشد. در نهایت مقرر شد یک ارزیابی از وضعیت روابطمان به دست آید، ما به لحاظ ساختاری باید در داخل کشوربه جمع بندی برسیم که آفریقا را در چه سطحی باید دنبال کنیم. ما معتقدیم در عالی‌ترین سطح از رئیس جمهور تا معاون اول ایشان که رئیس ستاد آفریقا است تا وزرای مربوطه باید برنامه ویژه تدارک ببینند و سیاست گذاری کنند تا ضمن رفع موانع روابط اقتصادی با آفریقا به توسعه روابط کمک شود و بتوانیم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری روابط را در راستای منافع متبادل و دو جانبه گسترش دهیم.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: آقای رئیسی توسعه روابط با آفریقا را مورد توجه و تمرکز قرار داده و وزارت امور خارجه در این حوزه باید برنامه عملیاتی ارایه دهد تا در عالی‌ترین سطح مورد توجه قرار گیرد و پیگیری شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha