۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۳
شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ناجی بنگاه‌های اقتصادی در همدان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ناجی بنگاه‌های اقتصادی در همدان

همدان - شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان فرصتی برای بازتاب مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان است تا به این واسطه و با حل مشکلات، بنگاه‌های اقتصادی مسیر توسعه را با سرعت بیشتر طی کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بخش خصوصی در هر منطقه و استانی نقش قابل‌توجهی در توسعه و پیشرفت آن منطقه ایفا می‌کند به‌نحوی‌که بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های این بخش و تلاش برای ظهور و بروز توان آن نمی‌توان توسعه را متصور بود.

گفتگو با صاحب‌نظران در این بخش گویای آن است که می‌توان با همیاری و همفکری در پیشبرد برنامه‌ها موفق بود اما نباید از اینکه نکته غافل شد که دولت و بخش خصوصی باید در کنار هم باشند.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به‌عنوان یک‌نهاد قانونی و فرا قوه‌ای به‌منظور برقراری ارتباط بی‌واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی فعال شده است

همین ضرورت سبب شده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به‌عنوان یک‌نهاد قانونی و فرا قوه‌ای به‌منظور برقراری ارتباط بی‌واسطه بین حاکمیت و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی فعال شود که خبرنگار بازار در راستای آشنایی بیشتر با کارها و اقدامات شورای گفتگوی استان همدان پای صحبت‌های هادی خورشیدی مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نشسته است که شرح گفتگو را می‌خوانید:

هادی خورشیدی در ابتدای این گفتگو در خصوص قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بابیان اینکه این قانون ۱۶ بهمن‌ماه سال ۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید، عنوان کرد: ماده ۱۱ این قانون مربوط به شورای گفتگوی دولت در بخش خصوصی است.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه آغاز به کار شورای گفتگوی استان همدان بر اساس ماده ۱۱ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار سال ۹۱ انجام شد، گفت: ازآنجاکه در ماده‌قانون ۱۱ بهبود مستمر فضای کسب کار و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و نیز ماده پنج قانون پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی بر ضرورت ایجاد شورای گفتگو تأکید شده بود همدان هم ملزم به تشکیل شورای گفتگو شد.

خورشیدی ضمن تشریح اهداف شورای گفتگوی استان همدان با عنوان اینکه این شورا در استان همدان دارای دو زیرمجموعه اتاق تعاون و اتاق اصناف است، گفت: اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف درواقع بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند.

خورشیدی در توضیح مطلب قبل خود اعضای تشکیل‌دهنده شورای گفتگو را اتاق اصناف، اتاق تعاون و اتاق بازرگانی عنوان کرد و گفت: ریاست سه مجموعه ذکرشده با اتاق بازرگانی است.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه با عنوان اینکه دبیر شورای گفتگو در رأس اتاق بازرگانی استان‌ها است، اضافه کرد: استاندار به‌عنوان رئیس شورای گفتگوی استان مطرح است و به همین منوال این زنجیره مدیریتی تا مدیریت سطح کلان کشور پیش می‌رود و وزیر برخی مسائل را دنبال و پیگیری می‌کند.

تمام مدیریت‌ها در شورای گفتگو از وجاهت قانونی برخوردار است
خورشیدی بابیان اینکه تمام مدیریت‌ها در شورای گفتگو از وجاهت قانونی برخوردار است، گفت: طی سال اتاق بازرگانی ایران برای فعالان اقتصادی پرسشنامه‌هایی تنظیم و آن‌ها را هم برای فعالین اقتصادی که در اتاق‌های بازرگانی استان هستند و هم برای اعضای اتاق‌های تعاونی ارسال می‌کند و بر اساس پاسخ‌های دریافتی مسائل و مشکلات فعالان و تولیدکنندگان دسته‌بندی می‌شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در توضیح مطلب قبل خود بابیان اینکه، اتاق بازرگانی استان همدان در حال حاضر تعداد هشت کمیسیون تخصصی دارد که از سرمایه و پول و بیمه گرفته تا آموزش، تأمین اجتماعی، مالیات، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت همگی دورهم جمع می‌شوند و مسائل مربوط به بخش‌های مختلف را در کمیسیون مربوط به خود مورد ارزیابی و کنکاش و گفتگو مباحثه قرار می‌دهند، اضافه کرد: هریک از کمیسیون‌های مختلف بین سه تا پنج کمیته تخصصی دارند که در این کمیته‌های تخصصی سؤالاتی که مطرح می‌شود موردبررسی قرار می‌گیرد و سپس خوراک و خط‌مشی‌های تعیین‌شده در کمیته‌های تخصصی به کمیسیون ها ارجاع داده می‌شود.

خورشیدی در ادامه بابیان اینکه کمیسیون ها هریک اعضایی اعم از رئیس و نایب‌رئیس و منشی دارند، اضافه کرد: اعضای کمیسیون ها مسائل را موردبررسی قرار می‌دهند و درنهایت اهم موضوعاتی که در جلسه مطرح‌شده به شورای گفتگو ارجاع داده می‌شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه بابیان اینکه در شورای گفتگو مسائل دسته‌بندی می‌شود، یادآوری کرد: شورای گفتگو رئیس کمیسیون مربوطه را احضار می‌کند و برحسب نیاز از روسای کمیسیون‌های مختلف دیگر هم دعوت می‌شود تا در خصوص موضوعات مطروحه صحبت و گفتگو صورت پذیرد.

وی با عنوان اینکه مبحثی که طی هفته‌های اخیر در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان مطرح شد بحث تجارت جهانی بود که شامل صادرات واردات می‌شود، اضافه کرد: اینکه فعالان اقتصادی درزمینهٔ صادرات واردات با چه مشکلاتی روبرو هستند موضوع اصلی بود.

فعالان اقتصادی در صادرات واردات با مشکلاتی اعم از مالیات، بیمه، هزینه حمل‌ونقل، قیمت‌گذاری در گمرک، استانداردسازی کالاها، تأمین و دریافت منابع چه ارزی و چه ریالی روبرو هستند

وی بابیان اینکه فعالان اقتصادی در صادرات واردات با مشکلاتی اعم از مالیات، بیمه، هزینه حمل‌ونقل، قیمت‌گذاری در گمرک، استانداردسازی کالاها، تأمین و دریافت منابع چه ارزی و چه ریالی روبرو هستند که در جلسه مذکور موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، گفت: قبل از تشکیل جلسه در شورای گفتگوی استان از معاونت‌های مختلف دستگاه‌های دولتی و متولی اشتغال درخواست می‌شود که یک نفر متخصص به‌صورت دائمی به شورای گفتگو استان معرفی کنند که هریک از دستگاه‌های اجرایی استان اعم از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بودجه استان گرفته تا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ادارات آب، برق، گاز و مخابرات یا از خود مجموعه استانداری، اداره دارایی و مالیاتی نماینده‌ای در این جلسه حاضر می‌شود.

هدف شورای گفتگوی استان همدان به‌صورت مستمر تسهیل در محیط کسب‌وکار است
خورشیدی با عنوان اینکه گفتگوها و جلسات تخصصی که در اتاق بازرگانی برگزار می‌شود به‌گونه‌ای است که موضوع از جوانب مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و گیرودارهای قانونی رفع می‌شود، افزود: هدف شورای گفتگوی استان همدان به‌صورت مستمر تسهیل در محیط کسب‌وکار است.

وی اضافه کرد: قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که اگر بخواهیم با استناد به این قوانین و دستورالعمل‌ها اقتصاد را راه ببریم اصلاً امکان‌پذیر و شدنی نیست.

خورشیدی در تصدیق مطلب خود با اشاره به اینکه وظیفه شورای گفتگوی استان درواقع بررسی قوانین و مقرراتی است که بعضاً گیرودار و مخل محیط کسب‌وکار است، اضافه کرد: وقتی قوانین دست‌وپا گیر بررسی و رصد شد به ستاد مقررات زدایی و اصلاح مقررات اداره کل دارایی استان همدان ارجاع داده می‌شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در تکمیل صحبت‌های قبل خود یادآوری کرد: زمانی که قوانین به اداره دارایی ارجاع شد در آنجا بررسی می‌شود که آیا قوانین مرجوعی به‌صورت قانون است یا خیر که اگر قانون بود باید به تهران فرستاده شود ولی اگر قوانین به‌صورت بخشنامه‌ای و دستورالعملی باشد توسط استاندار حل‌وفصل می‌شود.

خورشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص وظایف شورای گفتگو استان گفت: زمانی که مسائل و مشکلات بررسی و دسته‌بندی می‌شود خروجی مبحث مربوطه با چندین مصوبه مورد کاوش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بابیان اینکه درزمینهٔ تسهیل صادرات تلاش شد تا جلسات تخصصی برگزار شود، گفت: خروجی کار و وظیفه شورای گفتگو همان گفتمانی است که باید نتیجه‌بخش و ثمربخش باشد و منجر به فعالیت و پاسخگویی زیرمجموعه‌ای که مشکل ایجاد کرده؛ شود.

مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی از طریق انجمن‌ها پیگیری می‌شود به‌طوری‌که در این رابطه ۲۰ انجمن فعال اعم از انجمن صنعتی، شیمیایی، معدنی و غیره در اتاق بازرگانی استان همدان مشغول به فعالیت هستند

خورشیدی با عنوان اینکه چندین مشاور با شورای گفتگوی استان همدان همکاری می‌کنند، اضافه کرد: مسائل و مشکلات بخش‌های مختلف واحدهای تولیدی از طریق انجمن‌ها پیگیری می‌شود به‌طوری‌که در این رابطه ۲۰ انجمن فعال اعم از انجمن صنعتی، شیمیایی، معدنی و غیره در اتاق بازرگانی استان همدان مشغول به فعالیت هستند.

خورشیدی در ادامه با عنوان اینکه تعداد زیادی مشاور از قبیل مشاور مالیاتی، تأمین اجتماعی و غیره در شورای گفتگوی استان همدان فعال هستند، اضافه کرد: انتخاب مشاورین بر عهده شورای گفتگوی استان است به‌طوری‌که اگر واحد تولیدی با مشکل مالیاتی روبرو است و نمی‌تواند مسائلش را با امور مالیاتی استان حل‌وفصل کند در مراجعه به مشاوری که بحث‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی را پیگیری می‌کند به دنبال حل مشکل خواهد بود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: تمام مشاورین توسط هیئت ۶ نفره انتخاب و در این راستا مشاورینی مدنظر هستند که کار بلد و متخصصین باشند به‌طوری‌که اگر قرار است در رابطه با بحث‌های مختلف مالیاتی و تأمین اجتماعی مشاوره ارائه شود فرد باید اشراف کامل بر مباحث گوناگون مالیاتی و تأمین اجتماعی داشته باشد ضمن اینکه بیشترین مسائل و مشکلات نیز در باب مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی است.

خورشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نماینده و هیئت ۶ نفره مشاورین در اتاق بازرگانی در جلسات مشاوره حل اختلاف شرکت می‌کنند، اضافه کرد: حتی اگر طرف مورد مناقشه از اعضای اتاق بازرگانی نباشد و یا غیر عضو باشد زمانی که به مشاورین مراجعه کند طبق دستور صادرشده از سوی رئیس اتاق بازرگانی می‌تواند از تسهیلات مشاوره مشاورین برخوردار شود.

خورشیدی در تصدیق مطلب قبل خود با اشاره به اینکه سال گذشته توسط وی تعداد ۲۸۰ مشاوره بانکی ارائه‌شده است، اضافه کرد: تعداد زیادی از پرونده‌ها مختومه و با حل مشکل باری از دوش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برداشته‌شده است.

مشاوره‌ به فعالان اقتصادی رایگان انجام می‌گیرد
مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه بابت مشاوره‌های انجام‌شده ریالی از کسی اخذ نشده و تمام مشاوره‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد، به درآمدهای حاصل از تأمین اجتماعی اشاره و یادآوری کرد: در خصوص درآمد تأمین اجتماعی آن‌گونه که بایدوشاید انتظارها به ثمر ننشسته است.

خورشیدی با اشاره به اینکه وظیفه شورای گفتگوی استان ایجاد سهولت در کار مردم بدان معنی که هم برای کارگر و هم برای کارفرما و نیز برای پیمانکار کار چنان راحت پیش برود که همه از هم راضی باشند، اضافه کرد: منظور ما این نیست که در فضای کسب‌وکار حتماً رضایت کامل باشد ولی رضایت نسبی بر اساس عدالت شدنی است و بدین گونه اقتصاد پیش می‌رود.

وی بابیان اینکه تمام هم‌وغم شورای گفتگو استان رفع مشکلات فعالان و تولیدکنندگان است، اضافه کرد: در وهله نخست، مشاورین با فعالان اقتصادی صحبت می‌کنند تا مشکل حل‌وفصل شود و این‌گونه نیست که حتماً باید تولیدکننده وکیل بگیرد تا مشکلش حل شود چراکه در شورای گفتگوی استان مشاورین به‌صورت رایگان مشاوره ارائه می‌دهند.

گاهی پیش‌آمده که مشاور خود به دادستانی مراجعه کرده که نکند تولیدکننده بابت مشکلاتش زندانی شود یا طرف یک چک چهار میلیارد تومانی دارد اما حسابش خالی است که با بانک تماس می‌گیرد یا حضوری به بانک مراجعه می‌کند وقت می‌گیرد که چک را برگه نزنند و برای تولیدکننده دردسرساز نشود

وی اضافه کرد: گاهی پیش‌آمده که مشاور خود به دادستانی مراجعه کرده که نکند تولیدکننده بابت مشکلاتش زندانی شود یا طرف یک چک چهار میلیارد تومانی دارد اما حسابش خالی است که با بانک تماس می‌گیرد یا حضوری به بانک مراجعه می‌کند وقت می‌گیرد که چک را برگه نزنند و برای تولیدکننده دردسرساز نشود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تأکید بر اینکه بیشتر کارها با گفتمان مسالمت‌آمیز مرتفع می‌شود، تصریح کرد: درواقع شورای گفتگو از پیش آمد حوادث جلوگیری می‌کند و به‌صورت های مختلف درصدد حل مشکل برمی‌آید.

خورشیدی با تشریح اینکه تمام هم‌وغم شورای گفتگو این است که یک رضایت نسبی ایجاد کند، اضافه کرد: مصوباتی که در شورای گفتگو مطرح می‌شود در جلسه‌ای به ریاست استاندار و جمعی از مدیران استان مطالعه و طبق اظهارنظرهایی که از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی ارائه می‌شود به تصویب می‌رسد و حتی در برخی موارد گاهی لازم می‌شود که از مدیران پنج بانک استان برای حل مشکل در جلسه دعوت به عمل آید.

وی در ادامه بابیان اینکه در جلساتی که با حضور روسای چند بانک استان برگزار شود گیر کار و مشکل مشخص می‌شود، اضافه کرد: گاهی پس از بررسی مشکلات حل آن به تهران ارجاع می‌شود که چنین مصوبه‌ای درواقع مصوبه ملی تلقی خواهد شد.

وی بابیان اینکه مصوبات به دو صورت ملی و استانی است، اضافه کرد: اگر مصوبات به‌صورت استانی قابل‌پیگیری باشد استاندار در همان جلسه به مدیر مربوطه دستور می‌دهد تا مشکل حل شود و پس‌ازآن باید پیگیری‌ها از سمت شورای گفتگو انجام شود ضمن اینکه اکثر مشکلات با ورود و دستور استاندار و حساس کردن مدیران دستگاه‌های دولتی، حل‌وفصل می‌شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان بابیان اینکه یک سری از مسائل که لاینحل می‌ماند مجدداً توسط شورای گفتگو مطرح می‌شود تا اگر جای کار دارد و رفع شدنی است این اقدام صورت گیرد، اضافه کرد: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان سال گذشته ۵۰ مصوبه داشت که ۴۴ مصوبه آن به‌صورت استانی و ۶ مصوبه ملی بود که باید در تهران بررسی و تصمیم‌گیری شود.

گفتگو با مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گویای آن است که با تعامل و همفکری می توان مشکل را از سر راه تولیدکنندگان برداشت مشروط بر آنکه در این مسیر همراهی و مشورت را فراموش نکنیم.





کد خبر: ۱۴۷٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha