۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
تسهیل قوانین برای سرمایه گذاری در امارات| استقبال امارات از ورود نخبگان و سرمایه گذاران سراسر دنیا
رئیس مرکز تجاری ایران در امارات مطرح کرد

تسهیل قوانین برای سرمایه گذاری در امارات| استقبال امارات از ورود نخبگان و سرمایه گذاران سراسر دنیا

طلایی، رئیس مرکز تجاری ایران در امارات گفت: امارات برای تسهیل ورود سرمایه گذاران و نخبگان در بخش های مختلف اقتصادی، ‌فرهنگی و اجتماعی، تغییراتی را در روند اقامت خارجی ها از ماه سپتامبر اعمال کرده است.

بازار؛ گروه ایران: محمد رضا طلایی، رئیس مرکز تجاری ایران در امارات گفت: با توجه به اینکه بخشی از قوانین و مقررات صدور ویزا از طرف دولت امارات تغییر یافته، همانطور که اعلام شده نصب استیکر ویزا دیگر در پاسپورت برای کسانی ثبت شرکت انجام می دهند یا اقامت دوبی را کسب می کنند انجام نمی شود. امارات برای اینکه بتواند ورود سرمایه گذاران و نخبگان را در بخش های مختلف اقتصادی، ‌فرهنگی و اجتماعی تسهیل کند، تغییراتی را اعمال کرده که قرار است از ماه سپتامبر به اجرا در بیاید. بخش اول این تغییرات، اقامت های گلد را که با سرمایه گذاری ۱۰ میلیون درهم انجام می شد، ‌ به ۲ میلیون درهم کاهش داده است تا متقاضیان بتوانند اقامت را برای خود و خانواده هایشان اخذ کنند.

وی اضافه کرد: همچنین هر کسی به صورت مستقیم غیر از سرمایه گذاری در تجارت می تواند با خرید حداقل ۷۵۰ هزار درهم اقامت امارات را دریافت کند. سرمایه گذاران و کار آفرینان به جای اقامت های دو یا سه ساله می توانند اقامت پنج ساله دریافت کنند که این هم مزیت دیگری است که دولت امارات برای بخش سرمایه گذاری قرار داده است.

طلایی ادامه داد: بخش اسپانسر شیپ محلی در یک شرکت حذف شده اما این موضوع به این معنا نیست که برای تمام رشته فعالیت ها حذف شده باشد. بنابراین رشته فعالیت های حرفه ای باید چک کنند و ببینند کدام فعالیت ها را می توانند در بخش محلی اماراتی برای ثبت شرکت داشته باشند. این اقامت سبز همان است که برای مدت پنج سال به یک کارآفرین و یا کسی که شرکتی را تاسیس می کند داده می شود.

وی در خصوص ویزاهای توریستی بیان کرد: در ویزاهای توریستی هم یک سری تغییرات اعمال شده است که ویزاهای مولتی پل پنج ساله ای را به ارزش ۴ هزار دلار به توریست ها می دهند اما در سال نباید ۱۸۰ روز بیشتر در امارات باشند و اینکه طول مدت حضورشان بیشتر از ۹۰ روز نباید باشد.

طلایی اضافه کرد: در گذشته ویزای فرزندان پسر تا ۱۸ سال محدود بود اما اکنون به ۲۵ سال افزایش داده اند. همچنین ویزا برای فرزندان دختر نیز مثل گذشته است و تا زمانی که دختران تحت تکلف مادر یا پدر دارای ویزا ازدواج نکنند می تواند از ویزای اقامت استفاده کند. همچنین برای آقایان مجرد بالای ۵۰ سال در گذشته ممنوعیت هایی وجود داشت که برداشته شده است. علاوه بر این ویزای ترانزیت دوبی تا ۴۸ ساعت به صورت رایگان است و متقاضیان ویزای بالاتر از ۴۸ ساعت نیز باید ویزای ۹۶ ساعته یعنی ۴ روزه دریافت کنند که لاین ها این خدمات را ارائه می کنند و مشمول هزینه می شود. همچنین در مورد ویزای تحصیلی نیز شرایطی برای خارجی ها فراهم شده که هنوز نمی دانیم این شرایط شامل ایرانی ها هم می شود یا نه؟

شرکت هایی که در امارات ثبت می شوند از مالیات تا پایان سال ۲۰۲۲ معاف هستند و فقط باید بر روی بحث رجیستری شان اقدام کرده باشند

معاف از مالیات برای شرکت های نوپا
رئیس مرکز تجاری ایران در امارات با اشاره به مروری خلاصه بر روی اطلاعات امارات گفت: امارات با مساحت ۸۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع بر اساس اطلاعات مارس ۲۰۲۲ جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون ۸۷۱ هزار نفر دارد که میانگین سنی شهروندان دوبی ۳۲.۷ سال است.

طلایی اضافه کرد: امارات بر اساس اطلاعات موجود با امتیاز ۷۰.۲ رتبه سی و سوم را بین کشورهای جهان در تسهیل تجارت به خود اختصاص داده است. در این راستا شرکت هایی که در امارات ثبت می شوند از مالیات تا پایان سال ۲۰۲۲ معاف هستند و فقط باید بر روی بحث رجیستری شان اقدام کرده باشند؛ به نوعی فقط ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده را دارند اما برای سال آینده یعنی ۲۰۲۳ شرکت ها باید مالیاتی را تا سقف ۹ درصد بر سود شرکت شان ارائه کنند. البته در حمایت از شرکت های تازه تاسیس و نوپا این مالیات تا ۱۰۰ هزار دلار یا ۳۷۵ هزار درهم کاملا معاف است.

وی با اشاره به تعداد کارت های بازرگانی که در امارات صادر شده ادامه داد: تعداد کارت های بازرگانی که طی سه ماه اول سال ۲۰۲۲ صادر شده ۲۴ هزار و ۶۶۲ کارت بازرگانی است که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است که خود نشان دهنده این است که روند کسب و کار و ورود شرکت های خارجی در امارات بهتر شده است.

وضعیت تجارت خارجی
طلایی بیان کرد: تجارت خارجی امارات در سال ۲۰۲۱ با عدد ۵۱۷ میلیارد دلار بوده که مهمترین شرکای تجاری آن چین، هند و عربستان هستند. همچنین تولید نفت امارات در حدود ۲ میلیون ۷۱۸ هزار بشکه در روز است که ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل بر اساس دستورعمل های اوپک کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: ارقام مهم صادرات و واردات بیشتر شامل پتروشیمی، الماس و جواهر و کالاهایی است که اغلب امارات به عنوان هاب صادراتی محسوب می شود. شاخص توسعه انسانی نیز در سه بخش زندگی سالم، آموزش و سطح زندگی دیده شده و امارات از لحاظ شاخص توسعه انسانی هم رتبه سی و یکم را به خودش اختصاص داده است. در بحث حمل و نقل نیز بر اساس اطلاعاتی که از مجمع جهانی اقتصاد داده شده رتبه امارات از ۱۶۰ کشور رتبه هفتم است.

رئیس مرکز تجاری ایران در امارات ادامه داد: زیرساخت های حمل و نقل هوایی آن نیز به صورت بسیار توسعه یافته ای است و شرکت دی پی ورد، شرکت ترابری دریایی امارات در سال ۲۰۱۵ زیرساخت های بنادر امارات در بنادر پیشرو جهان سرمایه گذاری هایی انجام داده است. بحث شاخص های حقوق مالکیت بر اساس اطلاعات منتشر شده، شاخص های محیط حقوقی، حقوق مالکیت فیزیکی و حقوق مالکیت فکری به این سه بخش تقسیم می شود و رتبه امارات از ۱۲۹ کشور در رتبه بیست و دوم قرار دارد که می توان گفت دارای شاخص مناسبی است.

رشد ۵ درصدی بانکداری اسلامی امارات
طلایی گفت: در بحث بانکداری اسلامی امارات عملکرد مناسبی را دارد و در سال ۲۰۲۰ بانک های اسلامی امارات پنج درصد رشد داشته است. در این کشور ۱۷ بانک فعال وجود دارد که ۷۷ درصد بانک ها کاملا اسلامی هستند و به روش های اسلامی تامین مالی و سرمایه گذاری انجام می دهند و فعالیت خودشان را ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: شاخص اثر بخشی دولت در ۲۰۲۰ مجدد رتبه ۲۲ را داشته و در زمره ۳۰ دولت اثر بخش جهان قرار دارد. سرمایه گذاری بر اساس استراتژی نوآوری نیز بر روی انرژی های تجدید پذیر، حمل و نقل، آموزش، ‌بهداشت، تکنولوژی، آب و فضا انجام می شود.

رئیس مرکز تجاری ایران در امارات ادامه داد: همانطور که در افق ۲۰۷۱ در بخش های بهداشت و درمان، آموزش و تجارت را هدف گذاری کرده و در این بخش ها فعالیت خودش را دارد و سرمایه گذاری کلانی را در هوش مصنوعی داشته اند، در حوزه اقتصاد دیجیتال برای فعالان این صنعت نیز برنامه ریزی خوبی را به همراه افق بلند مدت ۵۰ ساله دیده اند. برای جذب بیشتر بازرگانان، ‌ کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در این افق نیز تسهیلاتی را فراهم کرده اند و به دنبال این هستند که سهم بیشتری را در اقتصاد جهانی به خودشان اختصاص دهند.

ایران می تواند سرمایه گذاری هایی را در بخش های نفت و گاز امارات انجام دهد؛ هرچند شاید در تمام بخش ها امکان ورود برای ایرانی ها نباشد

بخشی از فرصت های اقتصادی ایران در امارات
طلایی تاکید کرد: با توجه به زیر ساخت هایی که فراهم شده می توان عنوان کرد که ایران می تواند سرمایه گذاری هایی را در بخش های نفت و گاز امارات انجام دهد؛ هرچند شاید در تمام بخش ها امکان ورود برای ایرانی ها نباشد اما در مابقی بخش ها ظرفیت درآمدزایی وجود دارد. در بخش حمل و نقل، خرده فروشی و تجارت الکترونیک امروز امارات با چشم انداز بسیار وسیعی که دارد و می تواند شرکت های ایرانی را به خود جذب کند و به نوعی حضور ایرانی ها فعال تر باشد.

وی اضافه کرد: در بخش توریسم، ‌مراقبت های درمانی، آموزش، معاملات و املاک در ۱۵ روز آینده رویدادی را برای همین بخش اجرا خواهیم کرد و فرصت های سرمایه گذاری در امارات را نیز بر اساس اطلاعاتی که از اتاق دوبی خواهیم گرفت حتما منتشر خواهیم کرد.

رئیس مرکز تجاری ایران در امارات ادامه داد: در بحث نشان تجاری شرکت هایی که می خواهند محصولات و خدماتشان را در امارات توزیع کنند حتما سعی کنند پس از ثبت شرکت شان نسبت به ثبت نام و نشان تجاری شان اقدام کنند. برای اینکه مراحل اولیه طی شود ابتدا باید نشان تجاری آماده باشد، مدارک دیگر نیز به شخصی وکالت داده شود تا اطلاعات را ارائه کند و در نهایت پاسپورت و کپی آن نیاز است.

وی افزود: در مراحل انجام این کار ‌باید فرم های مربوط به بخش پر شود و در مورد اطلاعات لوگو و شرکت اقدام کنید و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار درهم بر اساس وکیلی که می گیرید هزینه های انجام این کار است. در نهایت بین سه تا شش ماه زمان می برد تا برند شما در امارات به ثبت برسد. اگر برند شما به ثبت برسد و رقیبی بیاید و بعد از شما درخواست را انجام دهد مسلما در مسیر دچار مشکل خواهد شد.

طلایی در پایان گفت: یکی از ابزارهای مهم برای استفاده از سوی شرکت ها یو ای پس است، ‌ افرادی که می خواهند برای ثبت شرکت درخواست بدهند حتما باید از یک سیم کارت توریستی برای خودشان استفاده کنند و به نماینده یا وکیل شان که کار ثبت را انجام می دهد بگویند با آن شماره اقدام شود. دلیل هم این است که بعد از اینکه کارت دریافت کردید باید نسبت به دانلود یو ای پس اقدام کنید تا بعدا تمام اطلاعاتی که باید در اختیار بانک ها قرار بگیرد به صورت خودکار ارسال شود. بنابراین خیلی از مراحل افتتاح حساب در بانک های امارات به این شیوه ساده تر و تا ۱۰ دقیقه کوتاه تر می شود.

کد خبر: ۱۴۷٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha