۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی
بازار گزارش می دهد؛

گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی

شیراز- استان فارس قطب تولید برخی از گیاهان دارویی در کشور و دنیا به شمار می رود اما استفاده از این ظرفیت مغفول مانده است و باید بسترهای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شود.

بازار؛ گروه استان ها: استان فارس به دلیل تنوع آب و هوایی در رتبه دوم تنوع گیاهی دارویی کشور قرار دارد. کارشناسان بر این باورند که در فارس بیش از ۱۵۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده وجود دارد و کشت بیش از ۳۰۰ گونه انحصاری در این استان امکان‌پذیر است.

بر اساس آمار استان فارس سالیانه میزان قابل توجهی از گیاهان دارویی فارس به کشورهای هدف مانند امارات متحده عربی، آلمان، پاکستان، ترکیه، عراق، هند، ژاپن، هلند و روسیه صادر می شود. استان فارس به واسطه برخورداری از این ظرفیت های مناسب به عنوان یکی از قطبهای تولید این گیاهان مطرح شده اما عدم وجود کارخانه فرآوری، برداشتهای غیرمجاز و ...باعث شده که این ظرفیت استان مهجور بماند از این رو ضروری است علاوه بر شناساندن این ظرفیت بسترهای سرمایه گذاری در این حوزه تعریف شود.

فعالیت انجمن ملی تولید «شیرین بیان» کشور با مرکزیت فارس
رئیس سازمان صمت استان فارس در گفتگو با بازار با اشاره به این استان به دلیل تنوع گیاهان دارویی در رتبه دوم کشور قرار دارد، گفت: این موضوع از دیرباز باعث شده تا استان فارس قطب تخصصی بعضی از گیاهان دارویی کشور محسوب شود، که این مهم هم از نظر میزان کشت و هم از نظر میزان تولیدی -صنعتی حائز اهمیت است.

حمیدرضا ایزدی افزود: به عنوان مثال ریشه شیرین بیان به دلیل میزان تولید صنعتی به شکل پودر و عصاره در بازار صادراتی و داخلی استفاده می شود و نقش بسزایی در این صنعت دارویی دارد و باعث شده که انجمن ملی تولید شیرین بیان کشور با مرکزیت فارس و فعالیت کند.

گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی

وی ادامه داد: هم اکنون در سطح کشور تعداد واحدهای فرآوری شیرین بیان بالای ۲۰ واحد صنعتی است، که از این میزان تعداد ۱۴ واحد در استان فارس فعالیت دارد.

با واردارت ریشه شیرین بیان از کشورهای دیگر مشکلات واحدهای فرآوری فارس رفع شود
رئیس سازمان صمت استان فارس یکی از مشکلات واحدهای فرآوری شیرین بیان را خشکسالی های پیاپی در استان و کمبود این گیاه دانست و بیان کرد: از این رو پیشنهاد می شود با واردات ریشه از کشورهای استقلال یافته شوروی سابق، این مشکل را حل کرد یا از طریق رایزن های بازرگانی وزارت خارجه برای کشت فراسرزمینی، تولید ریشه کرد.

وی با اشاره به اینکه منطقه لایزنگان شهرستان داراب بزرگترین سطح کشت گل محمدی به صورت دیم در دنیا را به خود تخصیص داده است، اظهار کرد: استان فارس بعد از استان اصفهان در رتبه دوم فرآوری گل محمدی در سطح کشور قرار دارد که این موضوعات نشاندهنده پتانسیل بالای این استان در تمامی حوزه هاست.

در حال حاضر این استان با کم آبی مواجه شده، در حالی که می توانست کشت زعفران یک محصول استراتژیک در فارس باشد البته باید این موضوع را یادآور شد

ایزدی در رابطه با کشت زعفران نیز بیان کرد: در حال حاضر این استان با کم آبی مواجه شده، در حالی که می توانست کشت زعفران یک محصول استراتژیک در فارس باشد البته باید این موضوع را یادآور شد که زعفران فارس ماهیت دارویی دارد تا مصرف غذایی، به عنوان مثال زعفران استان خراسان رنگ بالا و عطر کمی دارد و در سطح بازار مورد پسند تر و دارای تقاضای بیشتری است، در صورتیکه زعفران فارس رنگ کم و عطر بالایی دارد.

گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی

وی به تدابیر اتخاذ شده برای این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این مشکل و با برنامه ریزی های انجام شده، دو واحد تولید تخصصی زعفران به شکل اسپری در شهرک صنعتی بزرگ شیراز راه اندازی شده است.

سازمان صمت فقط می تواند مجوزات صنعتی را صادر کند
رئیس سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه با توجه به قانون انتزاع، سازمان صمت تنها می تواند از طریق بخش داروهای گیاهی با اشکال دارویی مجوزات صنعتی را صادر کند، گفت: برای تحقق این امر در گام نخست باید مجوز اولیه از وزارت بهداشت و درمان صادر شود و در گام بعد مجوز صنعتی توسط سازمان صمت صادر می شود.

وی به تعدادی از واحدهای فرآوری داروهای گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: در این راستا می توان به شرکت اهورا دارو، شرکت کشت و صنعت گیاهان دارویی کازرون، شرکت آبادیس داروی آژند، شرکت رز مهر فرداد دارو و... اشاره کرد.

میزان حجمی صادرات گیاهان دارویی از فارس سه هزار و ۶۸۹ تن و میزان ریالی برابر با بیش از یک هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال و میزان دلاری برابر شش میلیون و ۴۲۹ هزار و ۵۸۲ دلار است

ایزدی در رابطه با میزان صادرات گیاهان دارویی از فارس به خارج گفت: میزان صادرات سه هزار و ۶۸۹ تن و میزان ریالی برابر با بیش از یک هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال و میزان دلاری برابر شش میلیون و ۴۲۹ هزار و ۵۸۲ دلار است.

رئیس سازمان صمت استان فارس ادامه داد: کشورهای مقصد مالزی، چین، هلند، سوئد، آذربایجان، عراق، ارمنستان، ترکمنستات، امارات، ویتنام، کانادا، ترکیه، آلمان و بحرین است.

وی در پاسخ به اینکه صادرات به صورت خام است یا تبدیل به محصول می شود، توضیح داد: بخشی از صادرات گیاهان دارویی به صورت خام و بخشی دیگر به صورت صنایع تبدیلی مانند شیرین بیان است.

در زمینه برندسازی با توجه به اهمیت موضوع و تشکیل جلسات متعدد در اتاق بازرگانی، اقدامات خوبی صورت گرفته است

ایزدی در پاسخ به اینکه چرا گیاهان دارویی فارس مانند زعفران مشهد بنیاد یا اتحادیه و یا تشکلی برای برندسازی یا ساماندهی ندارد، بیان کرد: در زمینه برندسازی با توجه به اهمیت موضوع و تشکیل جلسات متعدد در اتاق بازرگانی، اقدامات خوبی صورت گرفته به عنوان نمونه نقش شرکت سلام رویان رستاک در زمینه بسته بندی و صادرات زعفران فارس بسیار قابل توجه است.

رئیس سازمان صمت استان فارس در تشریح اینکه گیاهان دارویی در خارج معمولاً به چه کالایی تبدیل می شود و اینکه استفاده از این ظرفیت فرآوری و تبدیل گیاهان دارویی به کالای جدید چقدر در دستورکار است، افزود: با توجه به قانون انتزاع، موضوع صادرات محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی واگذار شده اما با توجه به تکنولوژی و سابقه دیرین در صنعت شیرین بیان، ماده اولیه «ریشه» به صورت موقت وارد شده، که عصاره و پودر شیرین بیان مجدداً صادر می شود.

وی در خصوص اینکه بازار گیاهان دارویی فارس در سطح کشور از نظر تقاضا چگونه است؟ گفت: با توجه به وجود شرایط اقلیمی و زراعی مناسب و نیز بهره گیری حداکثری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و نیروهای علمی و عملی متخصص، می توان به منظور تقویت تولیدات استان و توسعه هدفمند کشت گیاهان دارویی، گروه های مردمی را به سوی صنعت سوق داد.

گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی

ایزدی در خصوص گیاهان خودرو نیز اظهار کرد: با توجه به وجود مراتع و گونه های مختلف در استان، برای تکمیل ظرفیت برخی از کارخانجات شیرین بیان به صورت کشت نیز مرسوم شده است.

فارس تا دو سال قبل در زمینه صادرات شیرین رتبه اول دنیا را داشت
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در گفتگو با بازار با اشاره به ظرفیت های استان در رابطه با گیاهان دارویی بیان کرد: فارس تا دو سال قبل در زمینه صادرات شیرین بیان به صورت پوره و... رتبه اول دنیا را داشت اما طی چند مدت اخیر به دلیل پاره ای از مشکلات با مسائلی در حوزه صادرات این گیاه دارویی روبه رو شد.

یکی از مشکلات در حوزه صادرات مسائل مطرح شده از سوی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در رابطه با ارزآوری بود

جمال رازقی افزود: یکی از مشکلات در حوزه صادرات مسائل مطرح شده از سوی بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در رابطه با ارزآوری بود که این امر صادرات شیرین بیان در استان را با مشکلاتی روبه رو کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی به دنبال این است که فارس به همان جایگاه قبلی خود بازگردد، ادامه داد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی واحد تولیدی در زمینه گیاهان دارویی در استان فعال است اما این کفاف فارس را نمی دهد از این رو باید تدابیری ویژه ای در این رابطه اتخاذ شود.

گیاهان دارویی در فارس مغفول ماند| لزوم برنامه ریزی برای برندسازی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه استاندار نظر بسیار خوبی نسبت به گیاهان دارویی دارد، گفت: استاندار فارس طی چند مدت اخیر پیرامون استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های گیاهان دارویی در این استان موضوعات زیادی را متذکر شده و حتی چند روز قبل فردی را مسئول توسعه کشت و فرآوری این گونه از گیاهان در فارس کرد.

باید فارس در زمینه صادرات به جایگاهش است
وی از آمادگی کامل اتاق بازرگانی برای استفاده از این ظرفیت بکر استان فارس خبر داد و تاکید کرد: باید استان در زمینه صادرات به آن نقطه مطلوبی که واقعا در شان و جایگاهش است، برسد از این رو اتاق بازرگانی فارس آماده همکاری همه جانیه و کامل است.

رازقی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی در تمام کشور مغفول مانده است، توضیح داد: باید برای برون رفت از این مشکل یک حرکت روبه رشدی در کشور انجام داد و تمامی دستگاه های ذی ربط برای حمایت از این پتانسیل وارد عمل شوند.

با توجه به اینکه گیاهان دارویی در فارس فرصتی نهفته برای توسعه اقتصاد استان است؛ دستگاه های ذی ربط و بخش خصوصی می تواند با بهره گیری از این شرایط از این پتانسیل مغفول مانده استفاده کند. فارس فرصتی نهفته را توسعه اقتصاد استان است دستگاه های ذی ربط و بخش خصوصی می تواند با بهره گیری از این شرایط از این پتانسیل مغفول مانده استفاده کند.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شام IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      وقتی جهاد کشاورزی کسی ک سرمایه گذار هست رو فراری میده با راهنمایی اشتباه چ توقعی دارید ب پیشرفت استان