۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
نباید ساختار و تشکیلات جدید به دولت اضافه کرد
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور:

نباید ساختار و تشکیلات جدید به دولت اضافه کرد

رئیس سازمان امور استخدامی کشور، گفت: در بحث‌های ساختاری، ایجاد ادارات، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها، در واقع هزینه‌ها و مصارف اجتناب‌ناپذیری برای دولت ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور، در برنامه «در مسیر توسعه» رادیو فرهنگ با موضوع «بهینه‌سازی مصارف بودجه عمومی کشور»، با اشاره به شعار سال و تأکید رهبر معظم انقلاب درباره بهره‌وری، به‌ویژه در بحث بودجه عمومی کشور، اظهار داشت: نباید در مواجهه با بیت‌المال، دست و دلباز عمل کنیم و همه مسئولان نظام باید به این مهم توجه کنند که اگر قرار است بودجه عمومی کشور صرف خدمتی برای مردم شود، این هزینه باید در بهترین وضعیت و بهره‌ورترین شرایط باشد.

او با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از مصارف بودجه در سال‌های اخیر، به‌خصوص در حوزه مصارف جاری بوده است، گفت: گاه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از کل بودجه دولت را صرف مخارج جاری خود کرده‌ایم؛ یعنی به جای اینکه صرف امور عمرانی، زیرساختی و تملک سرمایه‌ای شود، صرف حقوق و دستمزد و امور رفاهی کارکنان دولت شده و منشأ این موضوع در نظام بودجه‌ریزی بوده که مبتنی بر عملکرد گذشته است.

رئیس سازمان امور استخدامی کشور، الگوی موجود در نظام بودجه‌ریزی کشور را منسوخ و ناکارآمد دانست و اظهار داشت: اینکه می‌گوییم نظام بودجه‌ریزی کشور مبتنی بر عملکرد گذشته بوده، یعنی درصدی از بودجه‌ای که در گذشته مصرف شده است، به عنوان بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده در نظر گرفته می‌شود که این الگو منسوخ است و دستگاه‌ها را ترغیب می‌کند که بیشتر مصرف کنند و مبنای خوبی نیست.

لطیفی، گفت: امروز دنیا به سمت «بودجه‌ریزی عملیاتی» حرکت کرده است که قیمت تمام‌ شده یک خدمت و دفعات آن خدمت را حساب و به کمترین قیمت، آن را تأمین می‌کنند و «مناقصه» در این میان، یک اصل عقلی برای تأمین خدمات متناسب با هزینه است.

او با اشاره به موارد قانونی در جهت کوچک‌تر شدن دولت، اظهار داشت: با وجود قوانین بند ۱۰ اصل ۳ قانون مبنی بر حذف تشکیلات غیر ضروری و همچنین، برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هنوز شاهد گسترده‌تر شدن حجم و اندازه دولت هستیم؛ زیرا می‌دانیم یک منبع کم‌ خطر برای تأمین حقوق و دستمزد کارکنان دولت وجود دارد که متأسفانه در سال‌های اخیر تشدید نیز شده و اصلاح این موضوع نیازمند نگاه فرهنگی نسبت به بودجه عمومی است و اینکه مسئولان در قبال بودجه عمومی کشور، امین و امانتدار باشند.

رئیس سازمان امور استخدامی کشور، گفت: در بحث‌های ساختاری، ایجاد ادارات، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها، در واقع هزینه‌ها و مصارف اجتناب‌ناپذیری برای دولت ایجاد می‌کند؛ نباید ساختار و تشکیلات جدید به دولت اضافه کرد و در تشکیلات کشوری نیز نباید به سمت ایجاد ادارات در شهرستان‌ها و استان‌های جدید برویم.

لطیفی، «جابجایی نیروها به جای جذب نیروی جدید» را روشی برای جلوگیری از گسترش بدنه دولت عنوان کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم به جای استخدام نیروی جدید، جابجایی نیرو داشته باشیم؛ یعنی به دستگاه‌ها مجوز داده‌ایم به جای تعدیل و حذف، نیروی مازاد موجود را با شرایط لازم، در جای دیگری استفاده کنند.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha