۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
بازار گرم تخلف با مرغهای یخ زده؛ تفاوت ۱۰هزار تومانی مرغ منجمد و گرم عامل اصلی است
بازار گزارش می دهد؛

بازار گرم تخلف با مرغهای یخ زده؛ تفاوت ۱۰هزار تومانی مرغ منجمد و گرم عامل اصلی است

در حالیکه قیمت مرغ منجمد در بازار ۲۰هزار تومان است، فعالان بخش می گویند چون نرخ مصوب ۳۱هزار تومان است این تفاوت به ضرر مرغدار است و می تواند موجب تخلفاتی مانند توزیع مرغ منجمد به جای مرغ گرم شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص آخرین وضعیت صنعت مرغداری کشور به خبرنگار بازار گفت: مرغداران چندان وضعیت خوبی ندارند اما طی دو سه هفته گذشته تا حدودی توزیع ذرت نسبت به گذشته بهتر شده است. با این وجود کماکان مرغداران در تامین کنجاله سویا مشکل دارند و باید به بازار آزاد مراجعه کنند.

دولت مرغ منجمد را به قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان در بازار توزیع می کند و این به تولید کننده خسارت می زند

چند نرخی بودن نهاده های تولید چند نرخی بودن محصول نهایی را در پی دارد
یوسفی افزود: امیدواریم چند نرخی دان از بین برود و با هر ارزی که باشد ترجیحی یا نیمایی فرق نمی کند بلکه مهم این است که کالا و مواد اولیه مورد نیاز مرغداران باید به اندازه کافی در اختیار باشد. در غیر اینصورت در مورد محصول نهایی، مرغ، نیز دو نرخی و یا حتی چند نرخی ایجاد می شود.

وی در خصوص چند نرخی شدن قیمت مرغ اظهار داشت: در حال حاضر دولت مرغ منجمد را به قیمت هر کیلو ۲۰ هزار تومان در بازار توزیع می کند و این به تولید کننده خسارت می زند.

یوسفی افزود: به عبارت دیگر با توجه به اینکه قیمت مصوب مرغ گرم ۳۱ هزار تومان است و از طرف دیگر نیز در بازار آزاد با قیمت های دیگری عرضه می شود لذا توزیع مرغ منجمد ۲۰ هزار تومانی نشان از مدیریت تنظیم بازار دارد که تولید کنندگان را با مشکل مواجه می کند.

برای تنظیم بازار مرغ باید روی فرهنگ مصرف مرغ منجمد کار شود
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر الان بهترین راهکار برای تنظیم بازار مرغ چیست، گفت: به نظر بنده باید روی فرهنگ مصرف مرغ منجمد کار شود و بخشی از مرغ تولیدی در داخل کشور نیز به صورت منجمد در بازار عرضه شود. به این ترتیب بسیاری از مشکلات حل می شود.

یوسفی تصریح کرد: در خصوص مرغ های منجمد بازار مساله اینجا است که مرغ منجمد وارداتی که با نرخ کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار توزیع می شود قطعا جابجا می شو؛ یعنی هیچ تضمینی وجود ندارد که مرغ منجمد خارجی از انجماد خارج نشود و به صورت گرم به نرخ ۳۱ هزار تومان به فروش نرود. اینها همگی رانت و فساد است و لذا باید به اصطلاح یک کاسه شود.

وی با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا مرغ منجمد با مرغ گرم چندان تفاوت قیمتی ندارد، افزود: دولت برای برنامه ریزی در مورد این چنین مسائلی که به تنظیم بازار کمک می کند باید از خود تشکل ها بخواهند که این امور را سامان بدهند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در پایان در پاسخ به این سوال که چند درصد مرغ های منجمد بازار وارداتی است، گفت: چندان زیاد نیست البته الان نباید مرغ منجمد وارد بازار شود. با این وجود زمانی که قیمت مرغ بالا می رود مثل چند ماه پیش که قیمت مرغ در مرغ فروشی ها به ۴۵ هزار تومان هم رسید لازم بود که مرغ منجمد وارداتی در بازار توزیع شود تا بازار را تنظیم کند اما نه با این میزان تفاوت قیمتی.

ماهانه حدود ۱۸۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود که به گفته مسئولان امر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از این میزان تولید در واقع مازاد بر نیاز کشور است

سوئیس گرانترین فروش فیله مرغ را در دنیا دارد| ایران در جایگاه ۹۲
گفتنی است با توجه به جوجه ریزی هایی که در کشور واحدهای پرورش مرغ صورت می گیرد ماهانه حدود ۱۸۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود که به گفته مسئولان امر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از این میزان تولید در واقع مازاد بر نیاز کشور است. با این وجود شنیده ها حاکی است در چنین شرایطی کماکان واردات مرغ منجمد انجام می شود.

نگته جالب توجه اینکه بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده ایران در بین ۱۰۰ کشور بررسی شده از نظر قیمت هر کیلوگرم فیله مرغ در جایگاه ۹۲ دنیا قرار دارد. این در حالی است که کشورهای سوئیس، ایسلند و نروژ سه کشور گران محسوب می شوند.

کد خبر: ۱۴۷٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha