۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۱
جلوی هدر رفت منابع بودجه با افزایش کیفیت خدمات گرفته شود
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس:

جلوی هدر رفت منابع بودجه با افزایش کیفیت خدمات گرفته شود

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت: وقتی منابعی برای برنامه مشخصی مصرف می شود اگر کیفیت خدمات ارائه شده به مردم متناسب با مبلغ تخصیص یافته به آن خدمات باشد یعنی بیت المال در این حوزه حیف نشده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه، ۵ فروردین ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع «بهینه سازی مصارف بودجه عمومی کشور» پخش شد، در این خصوص گفت: در قانون بودجه سنواتی مصارف به سه دسته ۱-اعتبارات هزینه ای۲-تملک دارایی های سرمایه ای ۳-بازپرداخت دارایی های مالی تقسیم می شود که مجموع این سه مصارف، مصارف عمومی کشور را تشکیل می دهند.

باید مصارف بودجه بهینه سازی شود
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مصارف بودجه عمومی مبلغ ۱۳۹۴ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ می باشد، گفت: جدا از این مورد، مصارفی تحت عنوان تبصره ۱۴ وجود دارد که به مصارف بودجه اضافه نمی شود مانند یارانه های گندم، دارو، کمک های بلاعوض به دستگاه های حمایتی و... در این تیصره قید می شوند، باید تلاش کنیم مصارف بودجه را بهینه کرده و به شکل مطلوب هزینه کنیم.

وی افزود: بهینه سازی بودجه به معنای سیاست های انقباضی و فشار بر مردم نیست، بخشی از مصارفی که مربوط به اعتبارات هزینه ای است مانند حقوق کارکنان دولت که این مصارف اجتناب ناپذیر است اما باید منابعی که هر ساله به امور مختلف پرداخت می شود، خروجیش سنجیده شود تا عملکرد هر فصل از مصارف بودجه مشخص شود مثلا آیا خدمات حوزه بهداشت و درمان با مبلغی که از بودجه به آن پرداخت شده است متناسب است یا خیر؟ و با کشورهای دیگر نیز مقایسه شود.

با افزایش کیفیت خدمات جلوی هدر رفت منابع گرفته شود
خدابخشی تاکید کرد: وقتی منابعی برای برنامه مشخصی مصرف می شود اگر کیفیت خدمات ارائه شده به مردم متناسب با مبلغ تخصیص یافته به آن خدمات باشد یعنی بیت المال در این حوزه حیف نشده است و اگر متناسب با منابع نباشد یعنی هدر رفت منابع داریم و باید با افزایش کیفیت خدمات، جلوی هدر رفت منابع گرفته شود.

وی افزود: اگر متناسب با مصارف، کیفیت خدمات را نیز بالا ببریم باعث افزایش کارایی می شود، دولت و مجلس باید در این خصوص تمام تلاش خود را به کار گیرند تا متناسب سازی مصارف منابع و کارایی آن انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه امکان جابجایی کارکنان دولت از دستگاه به دستگاه دیگر فراهم شده است، تاکید کرد: این امکان فراهم شده است تا دستگاه هایی که مازاد نیرو دارند، این نیروها در دستگاهایی که کمبود نیرو دارند مورد استفاده قرار گیرند تا در قبال هزینه ای که پرداخت می شود از آن به نحو احسن استفاده شود.

از رشد اعتبارت هزینه ای جلوگیری شود
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس افزود: باید از رشد اعتبارت هزینه ای جلوگیری شود و بدون ضابطه به دستگاه ها برای جذب نیروی شرکتی مجوز داده نشود زیرا رشد بی رویه نیروهای انسانی دستگاه ها، اعتبارات هزینه ای را افزایش می دهد حتی در دوره های قبل آمار دقیق از میزان تعداد نیروهای دستگاه ها وجود نداشت که هم اکنون با راه اندازی سامانه هایی امکان نظارت و احصاء نیروها فراهم شده است.

ارزیابی دقیق از فصول بودجه صورت گیرد
خدابخشی تاکید کرد: برای بهینه سازی مصارف بودجه باید ارزیابی دقیق از امور ده گانه، برنامه ها و فصول تعریف شده در بودجه سنواتی داشته باشیم تا هدر رفت منابع در این موارد مشخص شده و از آن جلوگیر شود و کارایی و اثر بخشی فصول بودجه نیز سنجیده شود.

وی افزود: در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای نیازمند اولویت بندی بر اساس نیازهای مردم هستیم تا در تخصیص بودجه در اولویت قرار بگیرد و مردم منافع بیشتری از آن ببرند.

در مواجه با بیت المال نمی توانیم دست و دلباز عمل کنیم
در ادامه میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور با اعلام اینکه در مواجه با بیت المال نمی توانیم دست و دلباز عمل کنیم تاکید کرد: بخش عمده مصارف بودجه صرف هزینه های جاری شده است.

در ادامه علیرضا صالح معاون سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: باید در اعتبارت هزینه ای، نهایت صرفه جویی انجام شود و در اعتبارات تملک دارایی باید منابع را اهرم کنیم یعنی به جای تشویق مستقیم سرمایه گذران، به آنان خدمات زیر ساختی ارائه دهیم یا با کاهش سود تسهیلات از آن ها حمایت کنیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha