۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
تولید شیر سریعتر از دیگر کالاهای کشاورزی رشد می کند| سهم ۳۰ درصدی هند و پاکستان در تولید جهانی شیر
فائو از بازار جهانی لبنیات گزارش می دهد؛

تولید شیر سریعتر از دیگر کالاهای کشاورزی رشد می کند| سهم ۳۰ درصدی هند و پاکستان در تولید جهانی شیر

در حالی که پیش بینی می شود رشد تولید شیر سریعتر از دیگر کالاهای کشاورزی باشد، فائو پیش بینی کرده است تا سال ۲۰۳۰ دو کشور هند و پاکستان حدود ۳۰ درصد از کل تولید جهانی شیر را به خود اختصاص خواهند داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی سازمان فائو اینگونه پیش بینی شده است که تولید جهانی شیر سریعتر از سایر کالاهای اصلی کشاورزی باشد و ۱.۷ درصد در سال رشد کند و به این ترتیب در سال ۲۰۳۰ میزان تولید شیر به بیش از ۱۰۰۰ میلیون تن برسد.

بر اساس این گزارش، میانگین رشد جهانی گله ها ۱.۱ درصد در سال است که بیشتر از رشد متوسط جهانی تولید یعنی ۰.۷ درصد در سال است، زیرا رشد سریع‌تر گله‌ مربوط به حیواناتی با بازده پایین تر و کشورهایی با عملکرد نسبتاً پایین است.

نکته جالب توجه اینکه به گفته فائو، تقریباً در تمام مناطق جهان، انتظار می‌رود که رشد عملکرد بیشتر از رشد گله به افزایش تولید این محصول لبنی کمک کند. این در شرایطی است که محرک های رشد محصول شامل بهینه سازی سیستم‌ های تولید شیر، بهبود سلامت حیوانات، بهبود کارایی در تغذیه و ژنتیک است.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تولید شیر در اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد باشد که کندتر از میانگین جهانی خواهد بود

تولید لبنیات ارگانیک در اتحادیه اروپا رو به افزایش است
سازمان فائو می گوید: انتظار می‌رود که در ده سال آینده هند و پاکستان در بیش از نیمی از رشد تولید شیر در جهان مشارکت داشته باشند. همچنین این دو کشور بیش از ۳۰ درصد از تولید جهانی را در سال ۲۰۳۰ تشکیل خواهند داد چرا که تولید بیشتر در گله های کوچک مانند گاو یا گاومیش انجام می‌ شود.

بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تولید شیر در اتحادیه اروپا کندتر از میانگین جهانی رشد خواهد کرد به طوری که در طول یک دهه آینده تعداد گله های شیری ۰.۵ درصد افزایش می یابد اما در بخش تولید شیر شاهد افزایش ۰.۱ درصد خواهد بود.
بر اساس آنچه فائو می گوید: سیستم های تولید مبتنی بر علوفه و خوراک دام است و با این تفاسیر احتمال می رود رشد شیر تولید شده در اتحادیه اروپا مختص به مزارع ارگانیک باشد. این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد از گاوهای شیری در سیستم‌ های ارگانیک واقع در اتریش، سوئد، لتونی، یونان و دانمارک قرار دارند و کشورهایی مانند آلمان و فرانسه نیز شاهد افزایش تولید لبنیات ارگانیک بوده است. نکته جالب توجه اینکه بر اساس داده های منتشر شده این مزارع ارگانیک بیش از ۳ درصد از تولید شیر اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند که علاوه بر هزینه های تولید بالا، تقریباً یک چهارم عملکرد کمتری نسبت به تولید متداول دارند.

نیوزلند یکی از تولیدکنندگان محصولات لبنی با هدف صادرات است اما به دلیل عدم دسترسی به زمین در سال‌های اخیر شاهد رشد بسیار کمی در تولید شیر بوده است

تغییرات تعداد دام های شیری و عملکرد گله ها بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ | تا سال ۲۰۳۰ یک سوم جمعیت گله های بز و گوسفند در آفریقا خواهد بود
بر اساس گزارش های منتشر شده، پیش بینی می شود در یک دوره ده ساله یعنی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ در ایالات متحده آمریکا و کانادا تا حد زیادی تعداد گله‌های دامی بدون تغییر باقی خواهند ماند و لذا انتظار می رود رشد تولید ناشی از افزایش عملکرد در گله ها باشد.

در این گزارش آمده است: از آنجایی که به نظر می‌ رسد تقاضای داخلی برای چربی‌ های شیر همچنان زیاد باشد، می توان گفت پودر شیر خشک بدون چربی (SMP) بیشترین صادرات را در ایالات متحده آمریکا خواهد داشت. از سوی دیگر پیش بینی می شود در مدت نامبرده مقدار قابل توجهی پنیر، آب پنیر و لاکتوز صادر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، نیوزلند یکی از تولیدکنندگان با هدف صادرات است که در سال‌ های اخیر شاهد رشد بسیار کمی در تولید شیر بوده است که به گفته کارشناسان عوامل محدود کننده اصلی تولید شیر در این کشور، میزان دسترسی زمین و افزایش محدودیت های محیطی است.

در بخش دیگری از این گزارش به قاره آفریقا پرداخته شده است؛ در این گزارش آمده است: رشد قابل توجه تولید شیر در آفریقا، بیشتر در گله های بز و گوسفند رخ می‌دهد و پیش‌بینی می‌ شود تا سال ۲۰۳۰ حدود یک سوم جمعیت گله در آفریقا واقع شده باشد و حدود ۵٪ از تولید شیر جهان را تشکیل ‌دهد.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha