۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳
 حفظ جایگاه بخش خصوصی، پیش‌نیاز تحقق توسعه اقتصادی است
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان:

حفظ جایگاه بخش خصوصی، پیش‌نیاز تحقق توسعه اقتصادی است

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان می‌گوید: اتاق ایران به عنوان اولین نهاد مدنی در حوزه اقتصاد و تجارت، تنها سنگر باقی مانده برای بخش خصوصی است و باید جایگاه آن برای تحقق توسعه اقتصادی حفظ شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان معتقد است: در تمام جوامع بین‌المللی که به صورت حرفه‌ای تجارت می‌کنند، نهاد اتاق بازرگانی به عنوان محفل بخش خصوصی و به منظور توسعه اقتصادی، جایگاه و توان بسیار بالایی دارد؛ اما در ایران هر سال شاهد تضعیف و کوچک شدن جایگاه این نهاد مدنی هستیم.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با انتقاد از تلاش برخی در راستای تبدیل اتاق ایران از یک نهاد مدنی به موسسه عمومی غیردولتی، گفت: اولین، آخرین و تنها سنگر باقی مانده برای بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است که چتر حمایتی خود را بر فعالان اقتصادی گسترانیده و با توجه به جایگاهی که دارد می‌تواند گفتمان خود را با حاکمیت ادامه دهد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، اتاق ایران طبق تجربه موجود می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد و بنابراین انتظار می‌رود با نظر دولت و حاکمیت، اتاق ایران که محفلی برای فعالیت بخش خصوصی است، مستقل‌تر از گذشته به حیات خود ادامه دهد تا آنجا که فعالان اقتصادی بتوانند با فراغ بال بیشتری حرکت کنند؛ هرچند متاسفانه هر سال شاهد کوچک شدن جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستیم.

او با بیان این مطلب که بخش خصوصی در ایران با انواع مشکات اقتصادی و تجاری مواجه است، ادامه داد: اگر ایران در دوران تحریم علی‌رغم محدودیت‌هایی که وجود داشت توانست تجارت خود با کشورهای دیگر را ادامه دهد، به این دلیل بود که بخش خصوصی با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی که همچنان با آنها دست‌به‌گریبان است، پای کار ماند.

یاریجانیان تصریح کرد: اتاق ایران نهاد مدنی است که قدمت طولانی دارد و حفظ جایگاه آن وظیفه اعضای این نهاد است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان بخش خصوصی را نماد اقتصاد هر کشوری دانست و ادامه داد: در دوران برجام، هیات‌های خارجی که به ایران سفر می‌کردند، مراجعه به اتاق ایران را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دادند چراکه بخش خصوصی را نماد اقتصاد هر کشوری می‌دانند. از طرفی باید توجه داد که در تمام جوامع بین‌المللی که حرفه‌ای دادوستد می‌کنند، اتاق‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. برای همین باید کمک کرد تا بخش خصوصی متبلور شود؛ اما با اقدامات اخیر در حال عقب رفت جایگاه اتاق ایران هستیم.

کد خبر: ۱۴۷٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha