۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
فرصت یک ساله مالکان زمین در شهرک‌های صنعتی همدان برای ساخت واحد تولیدی
گزارش خبری؛

فرصت یک ساله مالکان زمین در شهرک‌های صنعتی همدان برای ساخت واحد تولیدی

همدان - هرز رفتن ظرفیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان مسئولان را بر آن داشت تا به مالکان زمین در شهرک‌های صنعتی یک سال فرصت ساخت دهند به نحوی که در صورت تداوم بی توجهی امتیاز زمین ها پس گرفته شود.

بازار؛ گروه استان ها: اواخر سال گذشته در جلسات متعدد اتاق بازرگانی همدان بر لزوم تهیه آماری از واحدهای تعطیل شهرک های صنعتی در استان همدان تاکید شد تا با این اقدام تلاش ها برای فعال سازی واحدها بیشتر شود.

این موضوع حتی در نخستین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان نیز مطرح و در این جلسه رئیس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به کمبود مجوز انشعاب خدمات زیرساختی برق و گاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان، گفت: باید امتیازهای بلوکه شده در اختیار واحدهای تولیدی تعطیل شده و راکد استان سلب و به واحدهای فعال و متقاضیان جدید در این شهرک‌ها واگذار شود.

علی‌اصغر زبردست عنوان کرد: ظرفیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان تکمیل شده درحالی‌که تعدادی از واحدهای مستقر در این شهرک‌ها تعطیل و غیرفعال هستند که همین امر به مانعی برای استقرار واحدهای جدید تبدیل شده است.

وی بابیان اینکه افزایش ظرفیت ایجاد انشعاب برق و گاز در این شهرک‌ها مستلزم صرف هزینه و اعتبار است درحالی‌که می‌توان از ظرفیت (امتیاز انشعاب) واحدهای تعطیل و راکد مستقر در این اماکن برای رفع این مشکل به‌صورت بهینه استفاده کرد، اضافه کرد: بخشی از واحدها نیز به‌رغم تمدید جواز تأسیس هنوز احداث نشده‌اند درحالی‌که صنایع بسیاری در نوبت احداث هستند که باید از محل ابطال انرژی‌های متعلقه به واحدهای راکد نیاز کارخانه‌های جدید تأمین شود.

رئیس اتاق بازرگانی همدان همچنین از تبدیل برخی از واحدهای تولیدی استان به انبار گلایه کرد و گفت: سرمایه‌گذاری هنگفتی از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت شهرک‌ها انجام شده که باید در اختیار صنایع فعال و متقاضی فعالیت قرار گیرد.

زمین‌های شهرک‌های صنعتی اگر در مدت یک سال ساخته نشد از متقاضی گرفته می‌شود و اگر زمین ساخته شده اما به تولید نرسیده باشد مبلغ هزینه ساخت به وی پرداخت و زمین به مزایده گذاشته می‌شود

اما مباحث مطرح شده پیرامون وضعیت زمین های شهرک های صنعتی در استان همدان به کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی همدان هم رسید و رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان ظهر یکشنبه در نخستین جلسه این کمیسیون در سال جاری گفت: زمین‌های شهرک‌های صنعتی اگر در مدت یک سال ساخته نشد از آنها گرفته می‌شود و اگر زمین ساخته شده اما به تولید نرسیده باشد مبلغ هزینه ساخت به وی پرداخت و زمین به مزایده گذاشته می‌شود.

علی اکبر فلاح در ادامه با اشاره به اینکه در رابطه با سازمان تامین اجتماعی مطرح شده که با موافقت کارفرما حق بیمه، همراه با حقوق به بانک معرفی شود، اظهار کرد: در این صورت تسویه حساب بر خط هم انجام می‌شود.

فرصت یک ساله مالکان زمین در شهرک‌های صنعتی همدان برای ساخت واحد تولیدی

وی با بیان اینکه اداره امور مالیاتی در رسیدگی‌ به دفاتر در حقوق و دستمزد اگر متوجه شد که مالیات حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت شده باید مورد مطالبه قرار گیرد، افزود: بسیاری از کارفرمایان مزایایی به کارگر می‌دهند در حالی که برای مزایا و فوق العاده‌ها نباید حق بیمه کسر شود.

مفاسا حساب بر خط هم انجام می‌شود اما اعتبار زیادی ندارد
رئیس کمیسیون امور مالیاتی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مفاسا حساب بر خط هم انجام می‌شود اما اعتبار زیادی ندارد، افزود: زمین‌های شهرک‌های صنعتی اگر در مدت یک سال ساخته نشد از آنها گرفته می‌شود و اگر زمین ساخته شده اما به تولید نرسیده مبلغ هزینه ساخت به او پرداخت و زمین به مزایده گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای صادرات و ارائه مسیر سبز باید با حداقل ارائه مستندات مسیر سبز داده شود، اضافه کرد: اتاق بازرگانی اقدام به نشر جزوه‌ای به عنوان اطلاعات عمومی قوانین امور مالیاتی کرده و قوانینی که برای هر کارفرمایی مهم است، به صورت کتابچه جیبی درآمده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه خروجی کمیته‌ها باید دارای مصوبه باشد و مجری مصوبه هم مشخص شود، بیان کرد: تعداد محدودی از کمیته‌ها عضو کمیسیون امور مالیاتی هستند.

مشاور امور مالیاتی‌ اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه در برخورد با موضوعات دو رفتار توجیه و دیگری نظر دادن مطرح است، اظهار کرد: متاسفانه افراد بسیاری در مورد تمام مسائل نظر می‌دهند به طوری که نظرها از قانون جلو افتاده است.

شیرویه جعفری نسب با بیان اینکه برای مالیات قانون عنوان کرده که همه اشخاص اگر بیش از پنج میلیون از طریق سامانه بانکی هزینه کنند، این هزینه برگشت می‌خورد، ادامه داد: هر نظر، آیین نامه و دستور العمل صادراتی باید به استناد ماده قانونی باشد.

مشاور امور مالیاتی‌ اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه امیدواریم هر موضوعی تصویب می‌شود به ماده قانونی آن اشاره شود، افزود: به طور مرتب کمیته امور مالیاتی در پایان هر ماه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود که نمایندگان حل اختلاف مالیاتی مشکلاتی که در هیئت حل اختلاف مشاهده می‌کنند، به کمیته امور مالیاتی اطلاع دهند چراکه موضوع را در کمیته مصوب و بررسی می‌کنیم، اضافه کرد: مشکل یا در کمیسیون حل و فصل می‌شود و یا در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت یا محل‌های دیگری پیگیری می‌شود.

سامانه حل اختلاف مالیاتی تکمیل نشده و احتمالا تا خرداد ماه نیز تکمیل نمی شود بنابراین تا زمان تکمیل سامانه هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به روال سنتی برگزار خواهد شد

جعفری نسب با اشاره به اینکه در سال گذشته نمایندگان اتاق بازرگانی در جلسات حل اختلاف به صورت فعالانه شرکت کردند، بیان کرد: سامانه حل اختلاف مالیاتی تکمیل نشده و احتمالا تا خرداد ماه نیز تکمیل نمی شود بنابراین تا زمان تکمیل سامانه هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی به روال سنتی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح و قابل اعمال برای آیین نامه دادرسی مالیاتی است، ادامه داد: هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی احتمال زیاد از اداره امور مالیاتی منفک می شوند.

مشاور امور مالیاتی‌ اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه در کمیته امور مالیاتی سعی می‌کنیم خروجی و یا مصوباتی داشته باشد، افزود: همچنین مشخص می‌شود که چه کسی باید مصوبه را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در چند کمیسیون اتاق بازرگانی شرکت کردم و مسائل مربوط به امور مالیاتی که اطلاعات عمومی بود، اطلاع رسانی شد، بیان کرد: از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، چهار درصد مالیات، چهار درصد عوارض و یک درصد مربوط به بیمه سلامت است و این مبلغ در حساب خزانه واریز می‌شود و در مدت ۱۵ روز باید اداره امور مالیاتی به محل اجرا برگرداند و هدف همه ما رعایت عدالت مالیاتی است.

در حوزه آشنا بودن با قوانین مالیاتی نیاز به آموزش و برنامه ریزی داریم تا همه فعالان اقتصادی از قوانین امور مالیاتی تامین اجتماعی اطلاع پیدا کنند

دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار نیز در این جلسه با بیان اینکه قوانین مالیاتی هرروز درحال تغییر است، گفت:در این حوزه نیاز به آموزش و برنامه ریزی داریم تا همه فعالان اقتصادی از قوانین امور مالیاتی تامین اجتماعی اطلاع پیدا کنند.

فرصت یک ساله مالکان زمین در شهرک‌های صنعتی همدان برای ساخت واحد تولیدی

فرخ احمدی با اشاره به اینکه قرارداد مالیاتی می تواند کتبی یا شفاهی باشد، افزود: وقتی یک نفر منکر می شود چطور باید ثابت کنیم دریافتی مناسبی داشته؟ قانون این موضوع را تصویب کرده که کتبی باشد یا شفاهی اما قرار داد شفاهی مگر سند دارد؟ برخی مواقع قرارداد های کتبی را هم طرفین قبول نمی کنند.

وی ادامه داد: برخی مواردی که در هیئت های حل اختلاف مالیاتی مطرح می شود و برخلاف موازین است را باید انعکاس داد تا توجیه، پیگیری و اطلاع رسانی شود.

دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار با بیان اینکه در اصناف، اتاق اصناف مسئول واریز حقوق است، اظهار کرد: باید مشکل حقوقی و مالیاتی کارکنان اصناف از همان طریق رفع شود و اسناد پرداختی آن ها ثبت شود تا در آینده به مشکل نخورند.

باب شده فرد پس از آن که مدتی در مکانیکی به عنوان شاگرد فعالیت داشته ادعای دریافت حقوق و مطالبات سنگینی می‌کند که همین موضوع باعث از بین رفتن رویه استاد و شاگردی شده است

احمدی با اشاره به مشکلات شاگردهای مکانیکی در همدان افزود: باب شده فرد پس از آن که مدتی در مکانیکی به عنوان شاگرد فعالیت داشته ادعای دریافت حقوق و مطالبات سنگینی می‌کند که همین موضوع باعث از بین رفتن رویه استاد و شاگردی شده است.

وی با اظهار تأسف از نحوه دریافت حق بیمه توسط پیمانکاران گفت: پیمانکاران تمام مبالغ حق بیمه را می گیرند در صورتی که این مبلغ برای هیچکس نیست و بیمه شده ای وجود ندارد.

دبیر کمیسیون امور مالیاتی و تامین اجتماعی و روابط کار با تاکید بر اینکه کارفرما مکلف است کارگر را حتی برای یک روز بیمه کند؛ عنوان کرد: اگر کارفرمایی امروز با کارگر صحبت کند و بگوید از فردا سرکار بیا، در صورتی که فردا کارگر در سرویس آسیب ببیند حادثه ناشی از کار محسوب می شود و در قبال وی مسئول است.



کد خبر: ۱۴۷٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha