۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
۳۴۱ روز پر اضطراب و پیشنهادهایی برای دامداران طبسی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۳۴۱ روز پر اضطراب و پیشنهادهایی برای دامداران طبسی

بیرجند- دبیر نظام صنفی کشاورزی طبس با اشاره به شرایط خشکسالی حاکم بر این شهرستان و مشکلاتی که گریبانگیر دامداری است، گفت: ۳۴۱ روز پر اضطراب و پر تلاطم و برزخ گونه در انتظار دامداران و عشایر طبس است.

مسعود رضا بندگی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: با توجه به شرایط خشکسالی و مشکلات پیش رو جلساتی با فرماندار ویژه شهرستان طبس در این خصوص برگزار شد و به نتایجی رسیدیم که امیدواریم عملیاتی شود که بتوانیم برای بقای دامداران اقداماتی از جمله تامین علوفه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طبس کم بارش ترین شهرستان استان است، در حال پیگیری هستیم تا از خارج از استان علوفه دامداران و عشایر را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در طبس ۶۰۰۰ بهره بردار بخش دامی و کشاورزی در شهرستان داریم، گفت: متاسفانه همه درگیر خشکسالی هستند مراتعمان کاملا خشکیده، و فقر مراتع مشهود است.

وی تاکید کرد: دامداران و عشایر غیر از این شغل کاری نمی توانند انجام دهند، بیشتر عشایر ما سنشان بالاست و با نبود دام جز حاشیه نشینی کاری از دستشان برنمی آید.

وی ادامه داد: از نماینده مجلس شورای اسلامی می خواهیم که صدای شش هزار بهره بردار کشاورز و دامدار را به گوش مسئولین کشوری برسانند.

پیشنهادهای ویژه
وی برای پیشگیری از تبعات اجتماعی خشکسالی برای دامداران گفت: با توجه به اینکه زیرساخت راه آهن را داریم باقطار از استان های دیگر کاه و علوفه بیاورند تا کمکی به دامدار شود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی طبس تقاضا کرد: از مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز می خواهیم که با اختیار تام بیایند و جلساتی در شهرستان با مدیران مربوطه بگذارند و تصمیم عاجل بگیرند.

بندگی با اشاره به اینکه برداشت علوفه در استان های جنوبی شروع شده است، گفت: پیش از اینکه دلالان جلوتر از همه نرخ گذاری کنند تقاضا داریم، خرید هر چه زودتر انجام شود تا چند هزار تن یونجه و کاه تامین شود.

وی ادامه داد:از پشتیبانی امور دام کشور تقاضا داریم دو هزار تن جو یارانه ای به عشایر این شهرستان اختصاص بدهند که حداقل بتوانند همین دامی که دارند را نگهدارند.

بندگی پیشنهاد کرد: تسهیلات ویژه ای از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بنیاد برکت و کمیته امداد در جهت نگهداشت اشتغال های موجود در نظر گرفته شود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان طبس گفت:از پشتیبانی امور دام نیز می خواهیم که با جدیت بیشتر خرید دام مازاد دامداران را انجام دهد.

وی اضافه کرد: لایروبی چاه ها باید در دستور کار جهاد قرار بگیرد و علاوه بر این برای خرید تانکر سیار حمل آب اعتبار بگذارند چون هیچ سرفصلی در حال حاضر برایش وجود ندارد.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر استان در بحث خشکسالی گفت: با برنامه ریزی صحیح تر به جای دادن وام برای خرید دام می توان با تسهیلات کم بهره به دامداران کمک کنیم تا دام موجود را حفظ کنند.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدعبداله هاشمی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 0
      سلام مطالب بسیارجالب بودودردهمه دامداران اماکوعمل.مسئولان مارابه حال خودواگذاشته اندوحاضرنیستندحداقل یکفاتحه برای دامداری ورشکسته بخوانند