۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
افزایش لحظه‌ای قیمت حبوبات در بازار| تاوان گرانی را مصرف‌کننده می‌دهد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

افزایش لحظه‌ای قیمت حبوبات در بازار| تاوان گرانی را مصرف‌کننده می‌دهد

مشهد- قیمت حبوبات در بازار مشهد به‌صورت لحظه‌ای درحال تغییر است و جالب اینجاست که هر فروشنده‌ای دلیل خاصی را برای گرانی عنوان می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت حبوبات از سال گذشته تاکنون به میزان دلار در نوسان بوده است و لذا با رسیدن قیمت به ازای هر کیلو ۶۰ هزار تومان و برابری باقیمت برنج حالا بسیاری از مصرف‌کنندگان خواستار بررسی این بازار پر هرج‌ومرج شدند.

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح فروشگاه‌های مواد غذایی مشهد نشان می‌دهد قیمت حبوبات به‌صورت فله از مرز ۵۰ هزار تومان حتی در خصوص عدس نیز گذشته است.این در حالی است که حبوبات به‌صورت بسته‌بندی‌شده قیمتی به ازای هر کیلو برای مصرف‌کننده حدود ۹۰ هزار تومان تمام می‌شود.

اگرچه حبوبات فله مانند لپه و لوبیاچیتی در حال حاضر به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده است اما در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای متأسفانه ۷۰۰ گرم حبوبات باقیمت‌های ۵۶ تا ۶۳ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای مصرف‌کننده بیش از ۹۰ هزار تومان آب می‌خورد.

در همین راستا سری به بازار عمده‌فروشان و بنکداران مشهد می‌زنیم تا شاید علت این گرانی و افزایش لحظه‌ای را جویا شویم.

خشک‌سالی تا افزایش هزینه‌ها
خشک‌سالی شاید نخستین بهانه‌ای باشد که به قول یکی از عرضه‌کنندگان مواد غذایی در خیابان مطهری به آن اشاره می‌ شود.حسین داوطلب در این راستا به ما می‌گوید: دو سال گذشته به دلیل خشک‌سالی بسیاری از مزارع دیم و حتی آبی محصول نداشتند و لذا این موضوع بر روی بازار تأثیر گذاشته است!

ابراهیم حسینی یکی از فروشندگان در این بازار نیز به ما می‌گوید: وقتی همه‌چیز گران می‌شود طبیعی است که صاحب بار حبوبات حاضر نمی‌شود محصولش را به قیمت همان سال گذشته بفروشد.

افزایش لحظه‌ای قیمت حبوبات در بازار| تاوان گرانی را مصرف‌کننده می‌دهد

وی اظهار می‌کند: هر وقت صحبت از گرانی می‌شود و برچسب قیمت را ما عوض می‌کنیم ده‌ها نفر بازرس سروکله‌اش پیدا می و شد که چرا گران شده است اما هیچ شخصی سراغ خود دولت نمی‌رود که چرا بیمه کارگر، عوارض شهرداری، درصد مالیات و آب و برق و گاز را گران کرده و این هزینه‌های اضافی را از کجا باید پرداخت کنیم.

وی می‌گوید: برای خرید حبوبات هر هفته که به تران زنگ می‌زنیم یک قیمت به ما می‌دهند لذا افزایش قیمت‌ها آن‌هم هفته‌ای ربطی به کسبه ندارد و لذا کاسب به هر میزان که بار را خریداری کند بر اساس سود مجاز آن را می‌فروشد و لذا نقشی در گرانی کالاهای اساسی ندارد.

یکی از فروشندگان مواد غذایی در بلوار مصلی نیز به ما می‌گوید: عدس ایرانی در بازار کم شده و قیمتش حالا به ۴۵ هزار تومان رسیده است.وی بابیان اینکه حدود یک ماه و نیم پیش لوبیاچیتی ۳۸ هزار تومان بود می افزاید: اما الان قیمت این محصول هم به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده است.

این فروشنده درباره علت گرانی‌ها می‌افزاید: حبوبات ایرانی به دلیل کم‌آبی کاشت نمی‌شود و قیمتش افزایش پیداکرده است از طرفی قیمت حمل و نقل بار نیز به شدت افزایش یافته است و لذا تمامی این عوامل بر روی قیمت ها تاثیر می گذارد.

یکی دیگر از فروشندگان دیگر مواد غذایی نیز در این خیابان با اشاره به اینکه یکی از مراکز کاشت عدس شهرستان بجنورد و اردبیل است اذعان می کند: سال گذشته به دلیل کم‌بارانی در بجنورد تقریباً ۹۰ درصد مزارع محصولی برای برداشت نداشتند و در شهرستان اردبیل هم وضعیت به همین منوال بود.

ابراهیم طیرانی یکی دیگر از دلایل گرانی حبوبات را به صادرات به کشور های افغانستان و پاکستان نسبت می دهد و می گوید: هنگامی که دروازه های صادرات باز است در داخل کشور با گرانی مواجه می شویم. وی با اشاره به حبوبات چیده شده در مغازه اظهار می کند: تا همین دو سال پیش عدس کیلویی ۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر به قیمت ۴۵ هزار تومان و تقریبا ۹ برابر رسیده است.

پاسخ مسئولان
مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پیرامون قیمت‌های لحظه‌ای در خصوص نرخ حبوبات به بازار گفت: در خصوص حبوبات هیچ کمبودی در کشور نداریم و لذا بسیاری از این شایعات مانند احتکار در انبارها و یا دست‌های پشت پرده برای گران شدن نیز در حد همان شایعه است.

ناصر شعربافیان اظهار کرد: گرانی حبوبات در بازار و افزایش قیمت‌ها متناسب با تورمی است که هرسال در کشور وجود دارد لذا این افزایش قیمت را نمی‌توانیم به این سمت سوق بدهیم که حتماً بازار به دست مافیا افتاده است.

افزایش لحظه‌ای قیمت حبوبات در بازار| تاوان گرانی را مصرف‌کننده می‌دهد

وی درباره قیمت برخی از اقلام حبوبات افزود: قیمت لوبیاچیتی از نوع ایرانی و درجه‌یک متوسط بین ۴۴ تا ۴۸ هزار تومان، عدس ایرانی یا کانادایی بین ۴۳ تا ۴۷ هزار تومان و لوبیا قرمز ایرانی درجه‌یک بین ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان است.

وی بابیان اینکه نظارت‌ها و بازرسی‌ها از سطح فروشگاه‌های شهر نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است بیان کرد: گرانی حبوبات و یا سایر کالاهای موردنیاز شهروندان را نباید به کسبه نسبت داد زیرا میزان سود دریافتی فروشگاه‌ها مشخص بوده و تخطی از آن موجب شکایت و جرائم می‌شود.

شعربافیان بابیان اینکه درصد سود برای خرده‌فروشی حبوبات ۱۲ درصد و برای کلی‌فروشان حبوبات ۳ درصد لحاظ شده است ادامه داد: اگر فروشگاهی بیش از این مقدار بر روی کالای خریداری‌شده و دارای فاکتور معتبر سود لحاظ کند تخلف مرتکب سده و با وی مطابق قانون برخورد صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری اولیه چگونه انجام می‌پذیرد بیان کرد: هنگامی‌که محصول کشاورزی به مرحله برداشت می‌رسد لذا قیمت‌گذاری پایه و یا ضوابطی برای قیمت‌گذاری بر روی این محصول وجود ندارد و معمولاً قیمت با توجه به عرضه و تقاضا و به‌صورت توافقی بین تولیدکننده و خریدار صورت می‌گیرد لذا این محصول سپس در مدار توزیع قرارمی گرد و لذا نمی‌توان گفت که تولیدکننده یا درنهایت فروشنده به‌تنهایی در گرانی تأثیرگذار هستند.

شعربافیان اذعان کرد: نظارت بر زنجیره تأمین، توزیع و عرضه کالاهای اساسی به‌منظور حفظ آرامش و ثبات بازار انجام می‌گردد و در همین راستا با تخلفات گران‌فروشی، احتکار، عرضه خارج از شبکه، تقلب، عدم صدور صورتحساب، کم‌فروشی و عدم درج قیمت با سرعت و به‌شدت برخورد می‌شود.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه تصریح کرد: به همین منظور ۱۱۹ تیم ۲ نفره ویژه از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان برای بازرسی و کنترل محصولات کشاورزی در ایام ماه مبارک رمضان ساماندهی شده است.

طرح تنظیم بازار در جریان است
افزایش روزانه قیمت‌ها موجب شده تا بسیاری از مردم خواهان نظارت و بازرسی بیشتری از فروشگاه‌های سطح شهر باشند لذا در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد در گفتگو با بازار اذعان کرد: این مطالبه با توان حداکثری در حال اجراست.

امیر دلداری بابیان اینکه طرح تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان روزانه با بازرسی واحدهای صنفی در سطح شهر در جریان است افزود: به‌منظور رفاه حال شهروندان و هم‌چنین زائران مشهد مقدس طرح تنظیم بازار پیش از فرارسیدن سال نو به مرحله اجرا درآمد که این طرح با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ادامه یافت و هم چنان در حال اجراست.

وی با بیان اینکه طرح تنظیم بازار از ۱۵ بهمن ماه سال گذشته برای رفاه حال شهروندان به مرحله اجرا در آمده است بیان کرد: تمامی بازرسان و کارشناسان با همکاری سایر نهاد های نظارتی از نخستین ساعات شروع کار فروشگاه ها تا زمان افطار کار بازرسی و نظارت را در بازار بر عهده دارند.

کد خبر: ۱۴۷٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha