۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کُلش گندم ظرف یکسال ۷۵درصد گران شده است| قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ ۳۸ هزار تومان
بازار از شرایط حاکم بر صنعت قارچ کشور گزارش می دهد؛

کُلش گندم ظرف یکسال ۷۵درصد گران شده است| قیمت تمام شده هر کیلوگرم قارچ ۳۸ هزار تومان

در حالی که هر کیلوگرم قارچ در بخش عمده فروشی تا ۳۴ هزار تومان به فروش می رسد، فعالان بخش می گویند: قیمت تمام شده هر کیلو قارچ ۳۸ هزار تومان است و به این ترتیب قارچ کاران تولیدی همراه با ضرر دارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که طی دو سال گذشته علاوه بر مشکلات همیشگی، بخش کشاورزی با بحران کم آبی و خشکسالی نیز مواجه بوده است، قیمت محصولاتی همچون کلش گندم نیز روندی صعودی در پیش گرفته است. این افزایش قیمت ها بر برخی صنایع همچون دامداری و صنعت قارچ اثرگذار است. به طوری که محمد حسن افشار فعال صنعت قارچ در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: کلش گندم امسال فوق العاده گران شده که عمدتا دلیل کاهش بارش ها است.

سال گذشته ما کلش گندم را کیلویی ۴ هزار تومان خریداری کردیم اما الان با نرخ ۶ هزار تومان عرضه می شود

هر کیلو کلش گندم سال گذشته با نرخ ۴ هزار تومان به دست قارچ کاران می رسید و امسال به ۶ هزار تومان رسیده است
افشار می افزاید: به عبارت دیگر سال گذشته ما کلش گندم را کیلویی ۴ هزار تومان خریداری کردیم اما الان با نرخ ۶ هزار تومان عرضه می شود و با توجه به بالا رفتن هزینه های دیگر همچون هزینه های کارگری قطعا بر این صنعت اثرگذار خواهد بود.

گفتنی است قیمت کلش گندم در حالی روند صعودی در پیش گرفته است که به عنوان یکی از اصلی ترین مواد اولیه کود کمپوست در صنعت قارچ مورد استفاده قرار می گیرد.

این فعال بخش در خصوص آخرین شرایط حاکم بر موجودی و قیمت کود کمپوست نیز می گوید: درست است که فعالیت ما زیر مجموعه بخش کشاورزی است اما وضعیتی مشابه مرغداران کشور داریم و لذا نوسانات قیمت کود کمپوست مانند کودهای کشاورزی نیست.

افشار می افزاید: در واقع زمانی که قیمت قارچ بالا می رود عده ای شروع به خرید کمپوست و پر کردن سالن می کنند و ۲ ماه بعد که به دلیل بالا رفتن حجم تولید قیمت افت می کند سالن پر نمی کنند. لذا نوسان قیمت کمپوست به این ترتیب رخ می دهد.

سالانه بیش از ۵۲۹ میلیون تن کلش گندم در سراسر جهان تولید می شود
وی خاطر نشان می کند: همانطور که می دانید کود کمپوست از کلش درجه یک که از مزرعه چیده می شود و خشوی و عاری از خاک و آلودگی است و همچنین کود مرغی که تازه از سالن آمده باشد و ازت بالای ۳ و نیم درصد داشته باشد طی یک فرایند و عملیات ۲۱ روزه تولید می شود.

گفتنی است بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده میزان تولید جهانی کلش گندم که در واقع یک محصول جانبی و نسبتا مغذی است و پس از برداشت دانه های گندم به دست می آید، سالانه بیش از ۵۲۹ میلیون تن در سراسر جهان است.

در حالیکه قیمت تمام شده یک کیلوگرم قارچ حدود ۳۸ هزار تومان است، در حال حاضر در بخش عمده فروشی هر کیلوگرم قارچ خوراکی بسته به کیفیت آن با نرخی بین ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان عرضه می شود

قیمت هر کیلوگرم قارچ ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان در بخش عمده فروشی است
علی محمدی، دیگر فعال این صنعت نیز در خصوص قیمت قارچ اظهار می دارد: در حال حاضر در بخش عمده فروشی هر کیلوگرم قارچ خوراکی بسته به کیفیت آن با نرخی بین ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان عرضه می شود و در بخش خرده فروشی نیز قیمت قارچ بین ۳۹ تا ۴۴ هزار تومان متغیر است.

وی خاطر نشان می کند: با این وجود الان قیمت تمام شده یک کیلوگرم قارچ حدود ۳۸ هزار تومان است و به این ترتیب قارچ کاران کشور با زیان تولید و عرضه می کند. البته به این امید که از این دوران بحران مربوط به تعطیلات نوروز و ماه رمضان خارج شویم و قارچ را با قیمت به صرفه تری بفروشیم.

محمدی اظهار می دارد: در واقع در ایام نوروز بازار قارچ راکد بود که عمدتا به دلیل کاهش مصرف خانوارها بوده است.

وی می افزاید: بد نیست بدانید که ۳۰ درصد قارچ تولیدی در استان تهران در بخش رستورانها، فست فودی ها و غذاخوری ها استفاده می شود. ۱۰ الی ۲۰ درصد به بازارهای هدف صادر می شود و ۵۰ درصد قارچ تولیدی نیز مصرف خانگی دارد. به این ترتیب مصرف خانواده ها نقش پررنگی در پویایی بازار دارد.

این قارچ کار تصریح می کند: پس از ایام عید نیز وارد ماه رمضان شدیم و به این ترتیب با تغییر الگوی مصرف خانوارها در نیمه اول این ماه نیز بازار راکد بود و حال چند صباحی است که مجددا بازار پویا شده است و امیدواریم قیمت قارچ واقعی شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha