۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
احتمال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازار| افت پی بر ایی بورس تضمین ادامه روند صعودی
بازار گزارش می دهد

احتمال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی بازار| افت پی بر ایی بورس تضمین ادامه روند صعودی

در شرایطی کنونی پی بر ایی مجموع بازار به حدود ۵ افت کرده، به همین دلیل می توان احتمال داد که بیشتر نمادها یک رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهند داشت و بعد از آن راه نمادها و گروه هایی بازار از هم جدا می شود.

بازار؛ گروه بورس: پیش بینی بازار همیشه برای معامله گران اهمیت بالایی دارد و بسیاری از کارشناسان با توجه به ریسک هایی که بازار می تواند برای سرمایه گذاران تازه کار داشته باشند همواره از بیان اعداد و ارقام خودداری می کنند، زیرا بازار سرمایه یکپارچه نیست و هر گروه و نماد متناسب با پی بر ایی که دارد می تواند رشد کند یا افت داشته باشد، اما در شرایطی کنون پی بر ایی مجموع بازار به حدود ۵ افت کرده به همین دلیل می توان احتمال دارد بیشتر نمادها یک رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی خواهند داشت و بعد از آن راه نمادها و گروه هایی بازار از هم جدا می شود.

بازار سرمایه فروردین را در حالی به پایان رسانده که خودش را به بالای سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسانده و بسیاری از سرمایه گذاران منتظر هستد تا ببینند بازار به روند صعودی خود ادامه می دهد و به مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می رسد. با توجه به اینکه ارزش معاملات فروردین ماه تقریبا از بیشتر بود و رفته رفته به بالای ۵ هزار میلیارد تومان رسید و در برخی روزها ارزش معاملات به بالای ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در روزهای اخیر تب خرید از بازار کمی کاهش یافته اما به طور قاطع نمی توانیم بگوییم که روند بازار چگونه خواهد بود، زیرا این افت اخیر تحت تاثیر سیاست های دولت مبنی بر افزایش عوارض صادرات بوده که سهامداران برخی از گروه ها همچون فولادی ها و پتروشیمی ها را ترساند

البته در روزهای اخیر تب خرید از بازار کمی کاهش یافته اما به طور قاطع نمی توانیم بگوییم که روند بازار چگونه خواهد بود، زیرا این افت اخیر تحت تاثیر سیاست های دولت مبنی بر افزایش عوارض صادرات بوده که سهامداران برخی از گروه ها همچون فولادی ها و پتروشیمی ها را ترسانده، به همین دلیل عرضه در این گروه ها روندی صعودی داشته است و خیلی ها در پیش بینی ها دنبال این هستند که بدانند شاخص از این محدوده اصلاح یا اینکه از همین محدوده ای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد وارد فاز استراحت می شود و بعد از آن در هفته های پایانی اردیبهشت که به فصل مجامع نزدیک می شویم روند صعودی خود را آغاز می کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت پایان هفته گذشته اعلام کرد که تغییراتی در بخشنامه عوارض صادراتی به وجود آورده و محصولاتی مانند ورق های مفتولی و ... از پرداخت عوارض معاف شدند با این حال هنوز این بخشنامه بزرگترین چالش بازار است و عمدتا نمادهای شاخص ساز تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

بازار کاملا خبر محور عمل می کند به همین دلیل هر خبری می تواند محرک جدیدی در بازار باشد و شاخص از مقاومت های بالایی عبور دهد، هرچند در این مسیر برخی نمادها که در سال های قبل رشد بالایی داشته باشند در فضای مثبت بازار هم اصلاح کنند یا حداقل درجا بزنند

بازار خبر محور عمل می کند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در هفته های اخیر گروه هایی مانند خودرو تحت تاثیر اخبار روند مثبت خوبی داشته اند، گفت: بازار کاملا خبر محور عمل می کند به همین دلیل هر خبری می تواند محرک جدیدی در بازار باشد و شاخص از مقاومت های بالایی عبور دهد، هرچند در این مسیر برخی نمادها که در سال های قبل رشد بالایی داشته باشند در فضای مثبت بازار هم اصلاح کنند یا حداقل درجا بزنند، بنابراین وضعیت صعودی بازار به معنای این نیست که همه ای بازار به صورت یکپارچه رشد می کنند و این مساله به سهامداران نماد هم بستگی دارد.

علیرضا سادات با تاکید بر اینکه ادامه دار شدن جنگ روسیه و اکراین هم می تواند به افزایش کرک اسپرد گروه پالایشی و ... کمک کند، افزود: این گروه از زمستان با افزایش کرک اسپرد همراه شد و با تقاضای خوبی روبرو شد و در ادامه نمادهای این گروه به مقاومت رسیده و هم اکنون در این سطح استراحت خواهد داشت و اگر تقاضای نفت منجر به تثبیت قیمت نفت در همین محدوده شود بازهم شاهد رشد نمادهای پالایشی خواهیم بود زیرا این گروه سودسازی خوبی دارد و هم اکنون به مجامع نزدیک شده ایم و این موضوع می تواند به ادامه رشد این نمادها کمک کند.

او درباره نماد پالایشی اظهار کرد: این نماد که منتشکل تز شرکت های مختلف پالایشی است بعد از یک دوره تثبیت دوباره روند صعودی خود را آغاز کرده است، زیار نمادهای زیرمجموعه آن ارزنده هستند و این گپ به وجود آمده بین نماد پالایشی با سایر نمادها جبران خواهد شد.

وقتی دولت قیمت گذاری دستور، بخشنامه عوارض صادراتی و ... را صادر می کند نشان می دهد که بازار تحت تاثیر سیاست های حاکمیتی است و همین موضوع می تواند ضربات سنگینی را به بازار وارد کند

بورس تحت تاثیر سیاست های غلط دولت

همچنین یک کارشناس دیگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس همچنان تحت تاثیر سیاست های غلط دولت در بازار سرمایه است، گفت: وقتی دولت قیمت گذاری دستور، بخشنامه عوارض صادراتی و ... را صادر می کند نشان می دهد که بازار تحت تاثیر سیاست های حاکمیتی است و همین موضوع می تواند ضربات سنگینی را به بازار وارد کند، هرچند بازار کاملا ارزنده است و برخی از گروه ها با افزایش تقاضا همراه شده اند.

احمد جانجان با بیان اینکه بالا ماندن قیمت دلار در محدوده ای ۲۷ هزار تومان هم عامل دیگری برای اادامه سودسازی شرکت های صادراتی است، افزود: به طور قطع مهمترین عامل بازدارنده برای رشد بازار در شرایط کنونی بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار است و همواره نگران هستند در این سطح از مقاومت شاخص بورس وارد اصلاح شود به همین دلیل ترجیح می دهند؛ ریسک نکنند به همین دلیل عرضه در بازار افزایش پیدا کرده در حالی که محرک های بازار هم قوی هستند و در چند وقت اخیر افزایش خروج سرمایه از صندوق های درآمد ثابت داشته ایم که نشان می دهد نقدینگی بیشتری وارد بازار سهام شده است و این روند اگر ادامه داشته باشد و شاخص در همین محدوده، کف سازی کند بار دیگر اعتماد به بازار بر می گردد و سرمایه داران خرد هم بیشتر وارد بازار می شوند.

کد خبر: ۱۴۶٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha