۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
تهرانی‌ها ۲۰ درصد بیشتر از دیگر استان‌ها آب مصرف می‌کنند

تهرانی‌ها ۲۰ درصد بیشتر از دیگر استان‌ها آب مصرف می‌کنند

۷۰ درصد بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد بنابراین شروع فصل بهار به معنای پایان روزهای پربارش است.

به گزارش بازار، با وجود پایان بخش عمده‌ای از بارش‌های کشور، فشار خشکسالی همچنان بر ذخایر آبی باقی است و این شرایط به نحوی است که محمد علی رحیمی مدیرعامل آب و فاضلاب منطقه یک تهران می‌گوید: هم اکنون ذخیره اب در سدهایی که مسئولیت تامین آب شرب تهران را برعهده دارند ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.

استان تهران یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور است که مشترکین ساکن در آن ۲۰ درصد بیشتر از مشترکین دیگر شهرها آب مصرف می‌کنند که البته این عدد در این روزها که کم کم می‌توان گرمای هوا را احساس کرد بسیار بیشتر نیز می‌شود.

حمید رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف آب شرب را ۶۰ تا ۷۰ هزار مترمکعب افزایش می‌دهدالبته این شرایط را می‌توان در مرکز کنترل آب شرب تهران به وضوح دید به نحوی که عبدالحسین مجدی زاده معاون بهره برداری شرکت تامین و تصفیه آبفای استان تهران می‌گوید: امروز میزان ذخایر استان تهران ۱۴۰ هزار مترمکعب کمتر از روز گذشته است که این نشان دهنده مصرف بالای آب در این استان است.

سرانه مصرف آب در استان تهران ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر است رقمی که این روزها به ۲۲۰ لیتر افزایش پیدا کرده که این یعنی افزایش ۹۰ لیتری مصرف آب در این استان که باید با صرفه جویی کنترل شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب منطقه یک تهران گفت: درحال حاضر اخطار پرمصرفی برای مشترکین پرمصرف ارسال شده است که اگر این مشترکین به دو اخطار اهمیت ندهند ابتدا محدودیت فشار اعمال می‌شود و در مرحله بعد آب قطع خواهد شد.

در یک منزل مسکونی، حمام یکی از پرمصرف‌ترین بخش‌ها است، کاهش یک دقیقه‌ای زمان استحمام می‌تواند ۶۰۰ لیتر در یک ماه مصرف آب را کاهش دهد این کار با استفاده از وسایل کاهنده مصرف به راحتی انجام پذیر است.

عمید عباسی کارشناس آب می‌گوید: با استفاده از سردوش‌های کاهنده مصرف می‌توان تا ۵۰ درصد کاهش مصرف را تجربه کرد البته فلاش تانک‌های موجود در منازل ۹ تا ۱۶ لیتر آب مصرف می‌کنند که در این بخش نیز می‌توان با نصب تجهیز فلوتر در فلاش تانک‌ها این میزان مصرف را تا ۶ لیتر کاهش داد.

به هر حال در این روزهایی که توان منابع آبی کشور به سختی پاسخگوی نیاز است صرفه جویی حتی یک لیوان آب می‌تواند در جلوگیری از بروز محدودیت تاثیر گذار باشد.

کد خبر: ۱۴۶٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha