۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
تعطیلی معادن مس پرو قوت گرفت| روند کاهشی تولید مواد معدنی ادامه دارد
به دنبال درگیری های داخلی پرو

تعطیلی معادن مس پرو قوت گرفت| روند کاهشی تولید مواد معدنی ادامه دارد

درگیری های داخلی پرو منجر به این شده که معادن این کشور یکی از پس از دیگری به مسیری تعطیلی حرکت کنند.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت‌ های بسیار بالای فلزات و افزایش تورم عمومی به افزایش دیگری در ناسیونالیسم منابع و ناآرامی‌ های اجتماعی در پرو، در میان تامین‌ کنندگان برتر مس، روی و نقره دامن می‌ زند. از روز چهارشنبه، حدود یک پنجم تولید مس کشور خارج از خط خواهد بود، زیرا معدن لاس بامباس MMG با مسئولیت محدود به Cuajone متعلق به Southern Copper Corp در تسلیم شدن در برابر اعتراضات جامعه می‌ پیوندد. همزمان، اتحادیه‌ های کارگری در منطقه غنی از مواد معدنی کوسکو علیه افزایش قیمت‌ ها دست به اعتصاب می‌ زنند، ساکنان نزدیک معدن مس Glencore Plc خود را برای از سرگیری اعتراضات آماده می‌ کنند.

هرچند درگیری‌ های اجتماعی در پرو موضوع جدیدی نیست و برخی از نا آرامی‌ های کنونی بیشتر به خاطر حفاظت از منابع آب تا گرفتن سهم بیشتری از غنایم معدنی است.

اما از کار انداختن بیش از یک معدن بزرگ مس در هر زمان غیرعادی است و این بار اعتراضات معدنی در ناآرامی عمومی‌ تر بر سر هزینه‌ های زندگی که پدرو کاستیو را شعله‌ ور کرده، تعبیه شده است. از زمان روی کار آمدن این فعال روستایی سابق از یک حزب مارکسیست، تعداد درگیری های اجتماعی حدود ۷ درصد افزایش یافته است.

در شرایطی که قانون‌ گذاران در حال بحث برای تسکین درد مردم ناشی از افزایش تورم نسبت به ۲۴ سال گذشته هستند، سیاستمداران به دنبال کمک به صنعت معدن هستند تا به پرداخت هزینه‌ ها کمک کنند.

روز سه‌ شنبه، پدرو فرانکه، وزیر دارایی سابق کاستیو گفت: می‌ توان بیش از یک میلیارد دلار به خزانه دولت اضافه کرد و مالیات‌ های معدنی را افزایش داد. برخی دیگر از تنش‌ ها برای احیای مجدد درخواست‌ ها برای اقدامات شدیدتر استفاده کرده‌ اند. ولادیمیر سرون، بنیانگذار حزب خود کاستیو در یک پست توییتری نیز نوشت: «ملی شدن منابع استراتژیک سنگ بنای توسعه یک کشور است.»

رئیس‌ جمهوری که از زمان روی کار آمدن در ژانویه از دو تلاش برای استیضاح طفره رفته است، هم از سوی صنعت معدن و هم از سوی برخی گروه‌ های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است.

رائول ژاکوب، مدیر مالی جنوب پرو نیز این هفته گفت که گفتگو در کواخونه در میان "انفعال معین" دولت برای حل مناقشات پیشرفت چندانی نکرده است.

این صنعت بخشی از تقصیر افزایش ناآرامی ها را متوجه اولویت دادن دولت به حق اعتراض نسبت به سایر نگرانی ها مانند حمل و نقل رایگان می داند. در مناطق دورافتاده با خدمات و زیرساخت‌ های ضعیف، معادن می‌ توانند بالفعل به دولت‌ های محلی تبدیل شوند و بنابراین هدف آسانی برای شکایت هستند.

اما کاستیلو پس از ملایم کردن لحن خود در مورد ناسیونالیسم منابع برای راضی کردن جناح های میانه روتر، در تلاش است تا از جناح های تندروتر حزب خود و رای دهندگان روستایی که او را به قدرت رسانده اند، حمایت کند.

کارلوس هانکو، دبیر جوانان هماهنگ کننده ملی کاربران گاز در کوسکو، از جمله رهبرانی است که بر بازنگری قراردادهای پوشش گاز طبیعی، مواد معدنی و آب فشار می آورد. گلایه های او هم متوجه دولت و هم به قانون گذاران است.

هانکو گفت: «این یک خواسته از دولت کاستیلو است که به وعده های انتخاباتی خود عمل کند. ما همچنین از کنگره می خواهیم که اغتشاشگر نباشد و برای نیازهای مردم کار کند.»

کد خبر: ۱۴۶٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha