۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد
«بازار» تست و بررسی کرد

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

ام وی ام ایکس ۵۵ پرو با فیس لیفت جزئی و ۱۵۶ اسب بخار قدرت مجهز به گیربکس سی وی تی است، این کراس اوور تازه وارد در پیست آزادی عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا نشان داد.

بازار؛ گروه خودرو: امروز چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه، شرکت صنایع خودروسازی مدیران خودرو، اصحاب رسانه را دعوت به تست و بررسی محصول جدید خود یعنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو کرد. خودرویی که نسبت به نسل گذشته خود از کیفیت، تکنولوژی و البته طراحی بهتری دارد.

مدیران خودرو برخلاف سایر خودروسازان وطنی، محصولات جدید خود را جهت تست فنی به پیست آزادی برای مورد بررسی قرار گرفتن اصحاب رسانه ارسال می کند. ام وی ایکس ۵۵ پرو به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط شناخته می شود که در ادامه نگاهی کلی به مشخصات فنی و عملکرد این خودرو در پیست خواهیم داشت:

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

در زمان ورود به کابین خودرو نخستین موردی که توجه را جلب می کند، دکمه های پیانویی طراحی شده، مانیتور ۷.۵ اینجی صفحه کیلومتر، مانیتور ۱۰.۲ اینچی کنسول میانی و غربیلک فرمان دی کات است

طراحی چینی ها تغییر کرده است؟
ام وی ام ایکس ۵۵ را در بازار چین بانام چری تیگو۵ و در بازار روسیه، آمریکا جنوبی برخی از کشورهای اروپا شرقی به نام چری تیگو ۴ می شناسند. هرچند که برخی از قطعات کابین نام تیگو را با خود دارد، اما هر نامی داشته باشد پویایی خودرو سازی چین با به خدمت گرفتن طراحان و مدیران برجسته دنیا را نشان می دهد. مدیران خودرو اواسط سال ۱۳۹۸ محصول جدیدی به نام ایکس ۵۵ را برای نخستین بار راهی بازار کرد، هنوز سه سال از حضور این محصول در بازار نگذشته که فیس لیفت جزئی روی این محصول انجام و آن را به زودی عرضه بازار خواهد کرد.

ایکس ۵۵ پرو نسبت به نسل اول خود در قسمت سپر، گرافیک چراغ ها، جلو پنجره کهکشانی، طراحی و لاستیک ها دستخوش تغییر قرار گرفته است. آنچه که بیشتر از هر چیزی در این خودرو خودنمایی می کند، استفاده جلو پنجره کهکشانی در میان تمام محصولات جدید مدیران خودرو است.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

در نمای داخل کابین طراحی آن نسبت به نسل قبل، تغییرات فراوانی ایجاد شده است. در زمان ورود به کابین خودرو، نخستین موردی که توجه را جلب می کند دکمه های پیانویی طراحی شده، مانیتور ۷.۵ اینجی صفحه کیلومتر، مانیتور ۱۰.۲ اینچی کنسول میانی و غربیلک فرمان دی کات است. نگارنده این مطلب در زمان تست فنی معتقد است، کیفیت قطعات و طراحی ارگونومی در کنار دسترسی آسان به آپشن ها می تواند متناسب با سلیقه مشتریان در بازار کشور هماهنگ باشد. چری فقط به طراحی داشبورد و راحتی سرنشینان جلو توجه نکرده است، در قسمت صندلی های عقب نیز شاهد ورودی ۱۲ ولت برق، دریچه های سیستم تهویه مطبوع و صندلی های راحت هستیم. هرچند که سایه بان سانروف به صورت دستی و صندلی راننده فقط برقی است، اما این خودرو میان رقبا طراحی مناسب تر کابین را دارد.

ایکس ۵۵ پرو موتور ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژر به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک گیربکس سی وی تی ارتقا یافته است

قوای فنی
ام وی ام ایکس ۵۵ در نسل اول مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژر بود که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. نسل نخست این خودرو به یک گیربکس دو کلاچه شش سرعته مجهز بود که قدرت تولید شده را به چرخ های جلو منتقل می کرد.

اما در ایکس ۵۵ پرو موتور ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژر به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک گیربکس سی وی تی ارتقا یافته است. با چشم پوشی از قدرت مناسب پیشرانه برای این خودرو، تغییر گیربکس دو کلاچه به سی وی تی شاید رقابت را برای این محصول در بازار کشور سخت کند.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

چری سعی کرده بیشتر تجهیزات رفاهی را به صورت لمسی و مجهز به مانیتور در این خودرو طراحی کند، اما توجه داشته باشید که دید راننده از آینه مرکزی به قسمت عقب بسیار محدود و سخت است

آپشن ها و امکانات
هر چقدر که چینی ها سعی کردند داشبوردی شلوغ و مجهز به مانیتور طراحی کنند، اما در نکاتی ضعف همچنان وجود دارد. این خودرو مجهز به سانروف با سایبان دستی، فقط صندلی راننده برقی، چهار کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه دوگانه، کول باکس و شارژ بی سیم تلفن همراه است.

چری سعی کرده بیشتر تجهیزات رفاهی را به صورت لمسی و مجهز به مانیتور در این خودرو طراحی کند، اما توجه داشته باشید که دید راننده از آینه مرکزی به قسمت عقب بسیار محدود و سخت است.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

خبرنگار «بازار» زمان تست این خودرو، چهار سرنشین به همراه داشت، وزن سرنشینان تاثیری در کاهش قدرت یا ارتفاع خودرو نداشت. البته این مساله در پیست و زمین مسطح انجام شد

پشت فرمان در پیست
زمان قرار گرفتن پیشت فرمان خودرو، راننده با توجه به دهک قدی در کشور، میدان دید مناسبی به مسیر پیشرو دارد. اما میدان دید از آینه ها به ویژه آینه مرکزی به شدت محدود است. صندلی راننده به صورت برقی و به راحتی تنظیم می شود. قرارگیری دست های راننده برای راحتی در سفرهای طولانی مدت مناسب و ارگونومی مناسبی دارد.

زمان روشن کردن خودرو، صدای وارده به کابین حتی در صورت گاز دادن درجا، به لطف عایق های صدا به کمترین میزان خود نسبت به نسل قبل رسیده است. (توصیه می شود خودروهای مجهز به توربو شارژر را به صورت درجا گاز ندهید.) زمان قرار دادن وضعیت دنده در حالت حرکت، برخلاف سایر گیربکس های سی وی تی، صدای ضربه را حس نخواهید کرد. چینی ها سعی کردند برای شروع حرکت بهترین تطبیق حالت را برای گیربکس ایجاد کنند. اگر وضعیت گیربکس را از اتوماتیک به دستی تغییر ندهید، تعویض دنده ها به موقع و گوش به فرمان انجام می شود.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

فرمان برقی این خودرو حساسیت چندانی به سرعت ندارد، زمانی که با سرعت بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کنید، فرمان سفت نمی شود. این مساله برای رانندگانی که تجربه کافی ندارند، می تواند خطر آفرین باشد. سیستم تعلیق خودرو برای جذب ضربات و دفع نوسانات عملکرد مناسبی دارد، اما نباید انتظار پایداری و چسبندگی مناسبی از این خودرو در جاده داشته باشید.

زمانی که وضعیت دنده را روی دستی قرار می دهید، از گاز دادن فراوان برای دریافت بیشتر قدرت خودداری کنید، گیربکس های سی وی تی به ویژه برای زمان های که در مسیرهای خاکی گیر می کنند، عملکرد مناسبی ندارند. زمان تست این خودرو نگارنده مطلب مباحث مربوط به کشش و گشتاور را بررسی کرد، بنابراین نباید انتظار فراوانی از این محصول داشته باشید.

برخلاف وجود گیربکس سی وی تی در این خودرو، شتاب گیری ایکس ۵۵ پرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون بسیار مناسب است. مشروط بر رفتار رانندگی صحیح در ترافیک، می توان انتظار خودرو مناسب تردد در شهرهای پر ترافیک را داشت. با توجه به شروع شدن فصل گرما، میزان پرتاب باد و خنک کردن سیستم تهویه علیرغم حجم موتور پایین بسیار مناسب و قابل قبول است.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

قدرت ترمز گیری این خودرو براساس توان موتوری، مناسب است و می توانید مطمئن باشید که حتی اگر مهارت کافی در کنترل خودرو نداشته باشید، سیستم پایداری کنترل این محصول به درستی خودرو را می تواند به کمک راننده از برخورد یا حادثه نجات دهد. هرچند که کلیدهای غیرفعال کردن سیستم کنترل پایداری در دسترسی راننده است، اما توصیه می شود این سیستم را غیرفعال نکنید.

خبرنگار «بازار» زمان تست این خودرو، چهار سرنشین به همراه داشت، وزن سرنشینان تاثیری در کاهش قدرت یا ارتفاع خودرو نداشت. البته این مساله در پیست و زمین مسطح انجام شد، باید دید که شیب روی این خودرو در زمان حرکت چگونه خواهد بود. دسترسی سرنشینان به فضای بار و جمع شدن یکی از صندلی ها برای افزایش محفظه بار، جزو نکات مناسب این خودرو است.

در یک جمع بندی کلی می توان به این نتیجه رسید که ایکس ۵۵ پرو، از نظر فنی نسبت به رقبا برتری دارد، اما نباید توقع عملکرد فوق العاده از این کراس اوور چینی را داشته باشید.

تست فنی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو در پیست آزادی| چینی تازه وارد گیربکس سی وی تی دارد

کد خبر: ۱۴۶٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha