۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
سایه تاثیر گذار درگیری روسیه و اوکراین از بازار طلا کنار رفت| احتمال بازگشت رونق به بازار طلای ایران
نایب ‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازار:

سایه تاثیر گذار درگیری روسیه و اوکراین از بازار طلا کنار رفت| احتمال بازگشت رونق به بازار طلای ایران

کشتی آرای، نایب ‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: ابتدای شروع درگیری های روسیه و اوکراین برای مدتی شاهد افزایش قیمت جهانی طلا بودیم که با کاهش تاثیر درگیری ها، طلا در قیمتی پایین متوقف مانده است.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند به دنبال درگیری های روسیه و اوکراین انتظار می رفت برای مدتی بازار طلای جهانی مسیری صعودی را طی کند اما خیلی زودتر از آن چه پیش بینی شده بود بهای فلزات گرانبها به جز چند مورد مستثنی از جمله پلاتین و پالادیوم دوباره مسیر افت قیمت را پیش گرفتند. در همین راستا این روزها قیمت طلا در محدوده هزار و ۹۷۰ دلار برای هر انس متوقف مانده است.

از این رو با توجه به توقف جهانی بهای طلا، انتظار می رود قیمت این فلز در ایران نیز در آینده کوتاه مدت چندان تغییری نکند. البته با توجه به افزایش دستمزد ها و هزینه های تولید به گفته برخی از کارشناسان این احتمال وجود دارد که بعد از پایان ماه مبارک رمضان تغییراتی در قیمت طلا در بازار ایران ایجاد شود؛ چرا که هر چند افزایش مستقیم قیمت طلا به واسطه هزینه های تولید رد می شود اما افزایش قیمت تمام کالاها و تورم می تواند ارتباط معنا داری با افزایش بهای طلا در کشور داشته باشد. محمد کشتی آرای، نایب ‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییراتی تاثیر گذار بر روی بازار جهانی و آینده بازار داخلی طلا در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

* با توجه به اینکه صنعت طلا و جواهر صنعتی است که هزینه نیروی انسانی در آن خیلی مهم است افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ممکن است باعث بالا رفتن مستقیم قیمت طلا در بازار کشور شود؟
نه، به این دلیل که در ساخت کار، ‌اجرت ساخت و هزینه های طلا بر حسب قیمت طلا محاسبه می شود. بنابراین با افزایش بهای طلا به دنبال افزایش تورم، کل هزینه ها نیز به صورت اتوماتیک از طریق میزان درصد اجرتی که به خاطر کار سازنده های طلا دریافت می شود، پوشش داده می شود. بنابراین می توان گفت افزایش هزینه هایی همچون بالا رفتن دستمزد ها تاثیر مستقیمی بر روی قیمت طلا ندارد.

البته همانطور که اشاره کردم چون هزینه ها با طلا محاسبه می شود و قیمت طلا نیز با تورم افزایش می یابد، بخشی از هزینه ها را به صورت اتوماتیک پوشش داده می شود.

با توجه به اینکه محل وقوع درگیری روسیه و اوکراین در کشور اوکراین است و صنایع و معادن روسیه به حالت تعطیلی در نیامده اند و کارشان را ادامه می دهند از لحاظ حجم تولید طلا چندان مشکلی برای بازار جهانی این فلز گرانبها ایجاد نمی شود

* به نظرتان درگیری های روسیه و اوکراین با توجه به منابع عظیم طلای سفید در روسیه، چه تاثیری بر بازار طلای کشورهای دیگری همچون ایران می گذارد؟
روسیه خود مصرف کننده طلا است. از طرفی طلای سفید یا پلاتین آن قدر که جنبه مصرف پزشکی و صنعتی دارد در صنعت زیور آلات مصرف بالایی ندارد. البته اسم آن طلای سفید است اما در اصل فلز پلاتین است. همچنین طلایی که در دنیا به عنوان طلا استفاده می شود فقط محدود به روسیه نمی شود.

کشور روسیه هم یکی از تولیدکنندگان طلا است و تاکنون مسائل مربوط به روسیه بر روی بازار طلای ایران تاثیری نداشته است. همچنین با توجه به اینکه محل وقوع درگیری در اوکراین است و صنایع و معادن روسیه به حالت تعطیلی در نیامده اند و کارشان را ادامه می دهند از لحاظ حجم تولید طلا چندان مشکلی برای بازار جهانی این فلز گرانبها ایجاد نمی شود.

نکته قابل توجه این است که روسیه خود به عنوان مصرف کننده طلا معرفی می شود؛ یعنی قسمتی از منابع ارزی خود را تبدیل به طلا می کند، بنابراین با توجه به اینکه فلز طلا زیر نظر شورای جهانی طلا است، تمام فعالیت های این کشور نیز زیر نظر این شورا است. به بیان ساده تر تمام طلاهایی که در دنیا تولید می شود زیر نظر این شورا مابین کشور توزیع می شود.

به صورت دقیق نمی توان رشد قیمت طلا را پیش بینی کرد اما آن چه مشخص است، شرایط موجود به خصوص درگیری های روسیه و اوکراین بر روی قیمت جهانی طلا تاثیر گذاشته است

* در حال حاضر شاهد توقف رشد بهای طلای جهانی هستیم، با این شرایط به نظرتان قیمت طلا در سال جاری در ایران چقدر می تواند رشد کند؟
به صورت دقیق نمی توان رشد قیمت طلا را پیش بینی کرد اما آن چه مشخص است، شرایط موجود به خصوص درگیری های روسیه و اوکراین بر روی قیمت جهانی طلا تاثیر گذاشته است. اصولا هر نقطه ای از دنیا جنگی اتفاق بیفتد، می تواند روی قیمت جهانی طلا تاثیر گذار باشد.

همچنین بعد از اتفاقی که در خصوص جنگ روسیه و اوکراین شاهد افزایش قیمت طلا بوده ایم و همین موضوع هم باعث شد طلا به بالاترین سطح تاریخ خود برسد. یعنی قیمت هر انس طلا به ۲ هزار و ۷۰ دلار هم افزایش پیدا کرد. اما بعد از بحران اولیه، جنگ فروکش کرد و حالت فرسایشی یافت. از این رو تاثیر اولیه این بحران بر روی بازار طلا نیز از بین رفته و در حال حاضر قیمت طلا به روال طبیعی خود برگشته است. البته شاهد افزایش بهای طلا بوده ایم اما فعلا روند افزایشی ندارد و در محدود هزار و ۹۵۰ دلار در هر انس در بازار بین المللی متوقف شده است.

پیش بینی ما هم این است که بازار طلای کشور کمی در شب های قدر با رکود یا توقف رو به رو شود اما بعد از آن با شروع تعطیلات عید فطر و ماه بعد به نظر می رسد رونق بازار طلا بهتر و کمی داد و ستد ها بیشتر شود

* طی چند ماه گذشته که بخشی از آن مرتبط با بازار شب عید است، وضعیت بازار طلای کشور را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظرتان طی ماه های آینده بازار طلای کشور چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟
رکودی که در بازار طلا کشور و در ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ وجود داشت در اواخر سال ۱۴۰۰ کاهش یافت، همچنین مقداری سطح داد و ستد ها نیز بهتر شد اما در نهایت انتظارتی که از این بازار را در شب عید داشتیم را نتوانست محقق کند. اغلب از بازار شب عید انتظار رونق بهتری را نه تنها در بازار طلا بلکه در تمام بازارها داریم، هر چند رونق بود اما انتظار همانطور که اشاره کردم چندان قابل توجه نبود.

البته وضعیت بازار طلا در شروع سال جدید کمی شرایط بهتر شده است، یعنی از دو هفته اول رونق بازار بهتر شد که به ماه مبارک رمضان رسیدیم. پیش بینی ما هم این است که بازار طلای کشور کمی در شب های قدر با رکود یا توقف رو به رو شود اما بعد از آن با شروع تعطیلات عید فطر و ماه بعد به نظر می رسد رونق بازار طلا بهتر شود و کمی داد و ستد ها بیشتر شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha