۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
چراغ روز مناسب حرکت در شب نیست| ۲۰۷ و دنا درصدر خرابی
«بازار» گزارش می دهد

چراغ روز مناسب حرکت در شب نیست| ۲۰۷ و دنا درصدر خرابی

چراغ روشنایی روز یکی از آپشن‌های پر طرفدار در خودروهای موجود در بازار است، این چراغ در خودروهای دنا و پژو ۲۰۷ به دلیل تغییر مدار الکتریکی یا کاسه چراغ با خرابی همراه می شود.

بازار؛ گروه خودرو: بسیاری از شرکت های خودروساز در سراسر دنیا برای افزایش ایمنی محصولات خود فناوری های جدیدی را طراحی می کنند که اغلب در قالب استاندارد الزامی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر این استانداردهای الزامی در سراسر جهان، در صنعت خودرو کشور نام آپشن یا همان فناوری غیراستانداردی را با خود یدک می کشد. هرچند که استاندارد در صنعت خودرو به سه دسته؛ جهانی، منطقه ای و کارخانه ای تقسیم بندی می شود، اما در کشور مجموع هر سه مورد با عدم اجرا یا موجودیت همراه است.

چراغ روز یکی از آپشن‌های پر طرفدار در خودروهای موجود دربازار، چراغ روشنایی روز یکی از استانداردها الزامی برای خودروها در جهان است که درشش سال اخیر در برخی از خودروهای تولید داخل این چراغ طراحی و تعبیه شده است. البته این مورد را می توان در بیشتر محصولات ایران خودرو و تعداد اندک خودروهای سایپا دید. هدف طراحی این چراغ ایجاد توجه رانندگان به فاصله ایمنی و اعلام هشدار به خودروهای دیگر است. متاسفانه در داخل کشور با تاریک شدن هوا و روشن بودن چراغ روز، برخی از رانندگان نسبت به روشن کردن چراغ های اصلی خودرو، امتناع دارند. چراغ روز میدان نوری مناسب برای حرکت در محیط تاریک را ندارد. با کاهش میدان نوری و دیدی راننده، خودرو ممکن است با حادثه ایمنی مواجه شود.

گاهی نیز برخی از رانندگان به دنبال قطع کردن مدار الکتریکی این چراغ هستند، چراغ روز به طور اتوماتیک روشن شده و خاموشی آن به عهده راننده نیست. قطع این چراغ می تواند ضریب ایمنی خودرو را به حدقابل توجهی کاهش دهد. اما در صورتی که بدون دستکاری راننده یا تعمیرکار چراغ روز خاموش باشد، ابتدا باید اتصالات الکتریکی و سیم کشی این چراغ را مورد بررسی قرار دهید. پس از آن نوبت به بررسی فیوز خودرو می رسد، زیرا در محصولات ایران خودرو به ویژه پژو ۲۰۷ و دنا خرابی فیوز ناشی از تغییر ولتاژ الکتریکی در مدار بسیار زیاد است. اگر مالک خودرویی هستید که با آن تصادف، برخورد یا تغییر کاسه های چراغ را انجام دادید، در صورت خاموشی چراغ روز باید آب بندی جراغ ها را چک کنید. زیرا در صورت ایجاد درز کوچک روی سطح چراغ نشت آب به داخل محفظه وجود داشته و سبب خرابی آن خواهد شد.

البته این موضوع نیز پوشیده نیست که چراغ روز ابتدا برای کشورهای که شرایط جوی مه آلود دارند، طراحی شد. اما افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در جاده های مه آلود و زیباتر شدن ظاهر خودرو با نورپردازی، خودروسازان را برآن داشت تا بتوانند این سیستم را تحت نام استاندارد الزامی به بازارهای جهانی عرضه کنند.

کد خبر: ۱۴۶٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha