۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
آقای ضرغامی شهرهای آبادان و خرمشهر فراموش شده هستند؟
یادداشت؛

آقای ضرغامی شهرهای آبادان و خرمشهر فراموش شده هستند؟

آبادان- عدم توجه به وضعیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر باعث شده این شهرها با چالش رو به رو شوند، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر، کارشناس گردشگری است.

محمود نواصر؛ بازار: شهرهای آبادان و خرمشهر از گذشته قطب گردشگری بوده‌اند. فضاهای آبی گسترده همچون رودخانه‌های بهمنشیر، اروندرود و کارون بستر مناسبی برای توسعه گردشگری آبی است.

در حوزه گردشگری روستایی، وجود نخلستان‌های زیبا و متعدد همراه با حفظ فرهنگ‌های سنتی ظرفیت عظیمی برای حضور پُرتعداد گردشگر را فراهم کرده است. صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر به ویژه در حوزه حصیربافی هم ضمن پوشش بازار داخلی دارای توان صادراتی و ارزآوری است.

از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، «عزت‌الله ضرغامی» رئیس اسبق صدا و سیمای ملی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی دولت معرفی و توانست اعتماد مجلس را جلب کند.

ضرغامی پس از اینکه به کرسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسید، سفرهای خود را آغاز کرد؛ سفرهایی پُرانرژی با چاشنی لبخند و ماجراجویی که در بیشتر مواقع سوژه شبکه‌های مجازی می شد.

شاید آشنایی ضرغامی با رسانه و درک عمیق از جایگاه آن در کشورمان باعث شد که مرتب به وی در شبکه‌های مجازی پرداخته شود.

اکنون دیگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را همه با نام «عزت‌الله ضرغامی» می‌شناسند.

انتظار می‌رفت بعد از اینکه ضرغامی به کرسی وزارت کم سن میراث رسید، سفرهای خود را از مناطق کمتر برخوردار در عین حال با ظرفیت بالای اقتصادی آغاز کند.

ضرورت داشت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر که دارای تاریخ پُرافتخار هستند و در جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دیدند را به عنوان اولین مقاصد سفر خود انتخاب کند ولی تا این لحظه انجام نشده است

ضرورت داشت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر که دارای تاریخ پُرافتخار هستند و در جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دیدند را به عنوان اولین مقاصد سفر خود انتخاب کند ولی تا این لحظه انجام نشده است.

ضرغامی در تیرماه ۹۷ سفری به آبادان داشت و بخشی از سفرنامه وی که در صفحه شخصی او نوشته شده بود موارد جالبی را اشاره کرد و نشان از بررسی دقیق منطقه توسط وی است: «می‌خواستم وضعیت آبادان را فراتر از گزارش‌های رسمی و یا فضای مجازی و با بولتن‌های خبری دستگاه‌های امنیتی ببینم.»

«قهوه‌خانه با جوان‌هایی که دود قلیانشان به آسمان بود، بچه‌های شیلات کنار اروند، پاسگاه کوچک ناجا کنار لنج‌های ماهیگیری، نماز جماعت مسجد و چرخ خوردن در بازارهای شهر مثل بازار کویتی‌ها و بازار آبادان و بازار ماهی فروش‌ها و شنیدن درد دل‌های شیرین و صریح برخی جوانان در کنار خیابان و داخل بازار و مصاحبت‌ با خانواده‌های آبادانی گله‌مند از مدیریت کشور در ترمینال فرودگاه، به برکت تأخیر پرواز، فرصت‌هایی بود که نگاه مرا به «آبادان امروز» واقعی‌تر کرد.»

«ولی اجمالاً حق آبادان و خرمشهر این نبود. اعلام منطقه آزاد اروند تا این لحظه هیچ فایده‌ای برای مردم آبادان و خرمشهر نداشته است، الا گران شدن مسکن برای مقاضیان و به ویژه جوان‌ها. به دلیل گرمای شدید و نرخ تصاعدی محاسبه بهای برق، باید در این مناطق و به ویژه در تابستان، مساعدت‌های خاص برای مردم در نظر گرفته شود.»

فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر اکنون که به عنوان فعالان منطقه آزاد اروند شهرت یافته‌اند، مطالبات به حقی دارند.

بر اساس قوانین حاکمیتی مناطق آزاد باید دستگاه‌های این دو شهر زیر نظر مستقیم سازمان منطقه آزاد اروند برود و بر همین پایه اساس، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مطالبات جدی فعالان این سه حوزه است و آن را از وزیر درخواست دارند؛ موضوعی به حق و قانونی که تا به این لحظه مورد توجه وزارتخانه قرار نگرفته است

بر اساس قوانین حاکمیتی مناطق آزاد باید دستگاه‌های این دو شهر زیر نظر مستقیم سازمان منطقه آزاد اروند برود و بر همین پایه اساس، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مطالبات جدی فعالان این سه حوزه است و آن را از وزیر درخواست دارند؛ موضوعی به حق و قانونی که تا به این لحظه مورد توجه وزارتخانه قرار نگرفته است.

در پی شیوع کرونا، اقتصاد توریسم منطقه آزاد اروند تا مرز ورشکستگی رفت ولی مشخص نیست چه مقدار تسهیلات سهم این دو شهر بوده است.

فعالان صنایع دستی که با دستان پُر از مهر خود همچنان سنت دیرینه خود را حفظ کرده‌اند مشخص نیست چه مقدار از سهم تسهیلات و وام‌های بلاعوض که مرتب توسط وزاتخانه اعلام می‌شود، به آنها رسیده است.

رفع کامل مشکلات متعدد این دو شهر که مربوط به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است در گروی حضور ضرغامی است. حضوری که باعث می‌شود اعتماد از دست رفته در این حوزه مجددا بازگردد و یک دلگرمی برای فعالان ایجاد شود.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha