۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با توسعه صنعت سی ان جی

۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی با توسعه صنعت سی ان جی

رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی با اشاره به مصرف روزانه ۲۵ میلیون متر مکعبی سی ان جی گفت: این رقم معادل صرفه جویی ۲۵ میلیون لیتری بنزین است و ما در سال ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به‌وجود می‌آوریم.

به گزارش بازار، اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور در گفتگو با برنامه رادیویی «روی خط بازار» درباره وضعیت فعلی صنعت سی ان جی گفت: ما در صنایع سی ان جی دنیا پیشرو هستیم و خوشبختانه توانستیم بیش از ۴ میلیون خودروی دوگانه سوز داشته باشیم. بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه فعال و آماده به سرویس در کشور داریم و همچنین مصرف سی ان جی به مرز ۲۴ تا ۲۵ میلیون متر مکعب رسیده است که معادل صرفه جویی ۲۵ میلیون لیتری بنزین است.

دادرس ادامه داد:، اما چالش‌هایی که در این موضوع داریم؛ یکی اینکه متأسفانه حدود ۴۰ درصد از این ظرفیت خالی است و با توجه به اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در این صنعت شده، این خسارت بسیار بزرگی برای کشور است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی کشور با تاکید بر اینکه ما در سال ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در بنزین داریم برای کشور بوجود می‌آوریم، اظهار داشت: اگر مصرف سی ان جی به ۴۰ میلیون متر مکعب برسد طبیعتاً بالای ۱۵ میلیارد دلار صرفه جویی هست یعنی با یک محاسبه ساده بگویم که اگر دولت ۵۰۰ میلیون دلار یارانه برای جایگاه‌های سی ان جی بگذارد، ۵ میلیارد دلار در پایان سال می‌تواند صرفه جویی برای کشور داشته باشیم، زیرا حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت سی ان جی از مصارف گاز کشور حدود ۳ تا ۴ درصد است و این رقم باید به حداقل ۱۰ درصد برسد، گفت: متأسفانه طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ اتفاقاتی افتاد که منجر به این شد شهرداری‌ها اشتیاق و انگیزه‌ای برای احداث جایگاه‌ها نداشته باشند و از آن سال به بعد عملاً شهرداری‌ها را از مسیر طرح توسعه و احداث هم جایگاه بنزین و سی ان جی محروم کردیم.

دادرس افزود: طی سه سال گذشته، جایگاه‌های سی ان جی بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارند و اگر جایگاه داران نتوانند طلب شان را بگیرند متأسفانه ظرف چند ماه آینده همین جایگاه‌های سی ان جی در مرحله ورشکستگی و نابودی قرار می‌گیرند.

کد خبر: ۱۴۶٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha