۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
توسعه کشت گلخانه‌ای راهکار کاهش مصرف آب در کشاورزی است
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

توسعه کشت گلخانه‌ای راهکار کاهش مصرف آب در کشاورزی است

شاهرود- رضوانی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استان سمنان را بخش کشاورزی مصرف می‌کند، گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای راهکار کاهش سهم کشاورزی از آب است.

محمد حسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای راهکار کاهش سهم کشاورزی از آب استان سمنان است ابراز کرد: امروز بنا به آماری که مسئولان ارائه کرده‌اند ۹۰ درصد آب حیاتی استان صرف کشاورزی چهار درصد سهم صنعت و شش درصد سهم شرب می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت آبیاری نوین استان سمنان به ۴۰ هزار هکتار هم نرسیده که در قیاس با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان رقم ناچیزی است، افزود: مجبور هستیم که توسعه کشت گلخانه‌ای را در استان سمنان با توجه به شرایط خشکسالی رواج دهیم.

ایرادات سیستم های آبیاری
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه سیستم آبیاری نوین که این همه مسئولان درباره آن تاکید دارند، دارای ایرادات فراوانی است، بیان کرد: یکی از ایرادات آن این است که ما در دو دهه هنوز ۲۵ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان را هم نتوانسته‌ایم به این سیستم قطره‌ای مجهز کنیم و این خود نشان می‌دهد که نه استقبالی از آن می‌شود و نه مسئولان توانسته‌اند به درستی این طرح را نهادینه کنند.

رضوانی با بیان اینکه این طرح‌های آبیاری نوین دو دهه است که در کشورهای دنیا منسوخ شده و تازه ما آن را به عنوان نوین در زمره راهکارهای کاهش مصرف آب می‌دانیم در صورتی که اصلاً این نوع آبیاری تأثیری در کاهش سهم کشاورزی ندارد، بیان کرد: در این نوع آبیاری استخرهای فراوانی حفر و آب از زیرزمین به این استخرها ریخته و در نتیجه تبخیر می‌شود و هدر می‌رود در نتیجه تفاوتی چندان با سیستم‌های سنتی ندارد.

سیستم آبیاری نوین که این همه مسئولان درباره آن تاکید دارند، دارای ایرادات فراوانی است

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای کاهش سهم کشاورزی از مصرف آب استان سمنان توسعه کشت گلخانه‌ای است، تاکید کرد: کشت آیروپونیک و هیدروپونیک تنها چاره ما در این استان است وگرنه باید قید کشاورزی و باغداری را با توجه به کمبود آب بزنیم.

بهای تولید بالا رفته است
این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه قیمت و بهای تولید کشاورزی در استان بسیار بالا است و اصلاً کشاورزی نمی‌صرفد، گفت: در کنار این افزایش بها و کاهش درآمد، سرمازدگی و خشکسالی را هم شاهد هستیم در نتیجه امروز کشاورزی به یکی از بزرگترین مشاغل زیان ده استان سمنان بدل شده است.

رضوانی با بیان اینکه اندک کشاورزانی که در استان سمنان مانده‌اند نیز در حال دست و پا زدن با مشکلات هستند و چندان نمی‌توانند در این شرایط دوام بیاورند، بیان کرد: در این استان دیگر نباید بر روی کشاورزی حساب کرد مگر اینکه دانش بنیان‌ها به کمک ما بیایند و بتوانیم کشت‌های نوین و ارقام کم آب بر و پرمحصول را که مقاوم به سرما و گرما باشند را کشت کنیم وگرنه در این شرایط نهایتاً ده سال دیگر در این استان بتوان کشاورزی کرد.

وی با بیان اینکه همین حالا کشاورزی ما درگیر مشکلاتی مانند خشکسالی، سرمازدگی، شوراب‌ها های کویر، گرانی کود و کارگر و فقدان بازار صادراتی و … است و انگیزه‌ای برای تولید نمی‌ماند، بیان کرد: مسئولان هیچ حمایت و کمکی به کشاورزان نکرده‌اند و لذا حالا زمان آن رسیده که دست کم از کشاورزی نوین حمایت کنند که آن را نیز شاهد نیستیم.

این کارشناس کشاورزی گفت: یکی از مسئولان استان سمنان اعلام کرد که ۳۲ هکتار گلخانه در سال جاری در دستور کار استان قرار دارد در حالی که این رقم چیزی شبیه به شوخی است اصلاً در باور نمی‌گنجد که ما با این تنش و بحران آبی در یک سال برای ۳۲ هکتار گلخانه برنامه‌ریزی کنیم! در حالی که باید به صورت هفتگی زمینه ایجاد یک هکتار گلخانه را فراهم کنیم.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha