۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک خودروهای سنگین| ۸۰ درصد نیاز تایر از طریق واردات تامین می شود
دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفتگو با بازار مطرح کرد

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک خودروهای سنگین| ۸۰ درصد نیاز تایر از طریق واردات تامین می شود

میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک، گفت: تحت هر شرایطی در بهترین حالت لاستیک خودروهای سنگین در سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت را خواهد داشت.

بازار؛ گروه خودرو: نرخ دلار ۲۴ هزار تومانی مبنا واردات تعیین شده است، مساله ای که توجه واردکنندگان را به خود جلب و نگرانی ناشی از چالش را ایجاد کرده است. این مساله در صنعت خودرو به ویژه لاستیک ها صدق کرده و نشان می دهد که زمینه لازم برای گرانی این محصول بزودی در بازار ایجاد می شود. از سویی چالش های تامین ارز و مالیات ها نیز سبب می شود که لاستیک وارداتی به کشور با افزایش یا جهش چند برابری قیمت به دست مشتریان برسد.

این موضوع برای لاستیک کامیون ها نگرانی بیشتری نسبت به سایر محصولات در بازار داخل کشور ایجاد کرده است. زیرا این مورد نه تنها سبب افزایش نرخ کرایه حمل می شود، بلکه رانندگان را نیز با فشار مالی جهت تهیه مواجه خواهد کرد.

برای بررسی موضوعات مذکور با «سید محمد میرعابدینی» دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک به گفت و گو پرداختیم.

درحال حاضر بسیاری از بازرگانان تایرهای خود را وارد و در گمرک است که با تعهد درحال ترخیص هستند. تعهدی که هر زمان دولت اعلام کند باید تفاوت قیمت را پرداخت کنند. بنابراین اگر ترخیص نیز انجام دهند، امکان فروش نخواهند داشت

* باتوجه به اینکه شما دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو ایران هستید، در حال حاضر اوضاع واردات این قطعه به کشور چگونه است؟
محاسبات نرخ گمرک برمبنای دلار ۲۴ هزار تومان بوده که تاکنون برای تعرفه و شرایط تعیین تکلیف نشده است، بنابراین هیچ کس نمی تواند برنامه ریزی درستی برای سال جاری داشته باشد. درحال حاضر بسیاری از بازرگانان تایرهای خود را وارد و در گمرک است که با تعهد درحال ترخیص هستند. تعهدی که هر زمان دولت اعلام کند باید تفاوت قیمت را پرداخت کنند. بنابراین اگر ترخیص نیز انجام دهند، امکان فروش نخواهند داشت و صرفا لاسیتک ها در انبارها نگهداری می شود. باید منتظر بود و دید که اوضاع تولید چگونه خواهد شد و برای واردات چه برنامه ای در پیش خواهد بود.

لاستیک خودروهای سنگین در سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت را خواهد داشت. این مساله برای لاستیک خودروهای سواری بسیار بیشتر از این موضوع است

* باتوجه به مواردی که اشاره کردید، در سال جاری تایر خودروهای سنگین و سواری چند درصد افزایش قیمت خواهد داشت؟ تاکنون تعرفه واردات و زمان اعلام آن مشخص نشده است؟
تحت هر شرایطی در بهترین حالت برای لاستیک خودروهای سنگین در سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت را خواهد داشت. این مساله برای لاستیک خودروهای سواری بسیار بیشتر از این موضوع است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت در خصوص تعرفه واردات ابتدا قرار بود تعرفه یک باشد اکنون شنیده ها حاکی از آن است که چهار است و هیچ تاثیری ندارد. برای واردات تایر نیز ارز آزاد نیاز است که حواله ها را بسیار سنگین خواهد کرد، در کنار تمام این موارد باید بحث مالیات برارزش افزوده و مسائل ارزی را نیز اضافه کرد. احتمالا هفته آینده بحث تعرفه واردات تایر تعیین تکلیف شود.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک خودروهای سنگین| ۸۰ درصد نیاز تایر از طریق واردات تامین می شود

* بحث دپو تایر در انبارها منجربه افزایش بها آن در سال جاری و ایجاد تقاضا کاذب در بازار خواهد شد؟
بحث دپو سبب افزایش تقاضا و کمبود تایر می شود، زیرا نیاز قابل توجهی نسبت به این محصول در بازار وجود دارد. بازرگانانی که در سال جاری تایر وارد کردند، امکان ترخیص و فروش آن را ندارند. اگر تایری نیز فروخته شود متعلق به موجودی سال گذشته هست که البته آن موجودی نیز چشمگیری نیست. رونق فروش تایر در بازار افزایش یافته، زیرا همه درک کردند که قیمت ها در سال جاری افزایشی خواهد بود.

* آیا برخی از نارضایتی کامیون داران در سال جاری نسبت به مساله تایر و افزایش بها آن نیز بوده است؟
تصور دارم که مشکل کامیون داران تایر بوده باشد، در سال ۱۳۹۷ نیز کامیون داران با چالش جدی مواجه شدند که یکی از آن ها تایر بود. اما در سال جاری بعید می دانم که نارضایتی کامیون دارن نسبت به تایر بوده باشد. امسال نیز شاهد افزایش بها کرایه حمل بار هستیم که می تواند بخشی از هزینه های کامیون داران را جبران کند. کامیون داران ظاهرا در لوازم یدکی، لنت ترمز، روغن موتور و باتری نارضایتی دارند.

واردات تایر از زمانی که در گمرک اظهار و ترخیص می شود، در سامانه جامع تجارت ثبت می شود، زیرا ۸۰ درصد از نیاز لاستیک کشور از طریق واردات در حال تامین است

* بحث سامانه جامع تجارت برای تایرهای وارداتی چه چالش های ایجاد و منجربه چه مشکلاتی خواهد شد؟
واردات تایر از زمانی که در گمرک اظهار و ترخیص می شود، در سامانه جامع تجارت ثبت می شود. حتی اگر بازرگان نخواهد این مورد را انجام دهد، به صورت خودکار این موضوع انجام می شود. در سنوات گذشته تمام واردکنندگان در این سامانه ثبت شدند، باتوجه به اینکه تایر خودروهای سنگین مورد بحث بیشتری در حمل و نقل است، از روز نخست تایر وارداتی ثبت شد. زیرا ۸۰ درصد از نیاز لاستیک کشور از طریق واردات در حال تامین است.

کد خبر: ۱۴۶٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha