۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»
بازار از افزایش قیمت‌ها گزارش می‌دهد؛

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

تبریز- امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد افزایش قیمت‌ کالاها و ارزاق عمومی خانواده ها در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و این درحالیست که مسئولان می گویند افزایش قیمتی نداشتیم.

محمدرضا علی اشرفی؛ خبرگزاری بازار- با اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی یک داستان تکراری در آستانه ماه مبارک رمضان هر سال است ولی امسال با توجه به شرایط کرونایی کشور و درگیر بودن تمام بخش ها با ویروس کرونا پیش بینی می شد مسئولان امر جدی تر از گذشته با گرانی کالاها برخورد کنند.

با اینکه خانواده ها انتظار می کشیدند تا امسال در این روزها و ماه های کرونایی زمینه افزایش قیمت کالاها و ارزاق عمومی فراهم نشود و بازرسان و مسئولان نظارتی جلوی رشد قیمت ها را بگیرند ولی این چنین نشد و شاهد گرانی ارزاق در بحبوحه کرونا هستیم.

جالب تر اینکه هیچ کار اساسی از سوی مسئولان دستگاه‌های مربوط در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی انجام نمی‌شود و در این بین تنها مردمی که ناچار به تهیه مایحتاج خود هستند، متضرر می‌شوند.

گشت و گذار خبرنگار بازار در سطح شهر تبریز و هم صحبت شدن با اصناف و شهروندان حاکی از افزایش قیمت ها در اولین ماه سال جدید و در آستانه ماه مبارک رمضان دارد.

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

افزایش قیمت کالاهای پرمصرف خانوارها

مردم این روزها از افزایش قیمت کالاهای پرمصرف همچون برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، خرما، پنیر، حبوبات، قند و شکر خبر می دهند و این گرانی ها به یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تبدیل شده است.

متاسفانه همزمان با افزایش قیمت انواع مواد غذایی با این شیب تند، نظارت مسئولان امر کاهش و در مقابل ورود دلالان به بازار بیشتر می شود. دولت نیز گویا در این بین خود را کنار کشیده و هیچ برنامه مسنجم و مشخصی برای کنترل قیمت‌ها در بازار ندارد.

این روزها تصاویری در فضای مجازی از صف هایی که برای خرید شکر در برخی مناطق شهر تبریز و در بازار بزرگ به وجود آمده، پخش و باعث افزایش نگرانی مردم از کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی شده است.

در این شرایط نگاهی به قیمت کالاهای اساسی بازار تبریز در آخرین روزهای فروردین ماه ۹۹ و در آستانه ماه مبارک رمضان داریم که نشان می دهد امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد کم رنگ شدن سفره رمضان خیلی از خانواده ها خواهیم بود.

نام کالا

قیمت به کیلوگرم

برنج ایرانی

۳۵ هزار تومان

برنج هندی

۱۱ هزار تومان

برنج پاکستان

۱۸ هزار تومان

سیب زمینی

۷ هزار تومان

پیاز

۶ هزار تومان

گوشت قرمز گوسفندی

۹۵ هزار تومان

گوشت قرمز گوساله

۸۵ هزار تومان

گوشت یخ زده برزیلی

۳۵ هزار تومان

ماهیچه گوساله

۹۳ هزار تومان

روغن معمولی

۱۵ هزار تومان

مرغ کشتار روز

۱۳ هزار تومان

سینه مرغ

۱۷ هزار تومان

ران مرغ

۱۴ هزار تومان

گوشت قرمز تنظیم بازار

۶۰ هزار تومان

قند

۱۰ هزار تومان

شکر

۱۲ هزار تومان

خرما

۵۰ هزار تومان

پنیر معمولی

۲۰ هزار تومان

تخم مرغ

۱۳ هزار تومان

عدس

۲۵ هزار تومان

موز

۲۰ هزار تومان

لوبیا چیتی

۱۸ هزار تومان

چای خارجی

۶۰ هزار تومان

حقوق‌ها بالا نرفته همه اجناس گران شد

یکی از شهروندان تبریزی در خصوص افزایش قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه شاهد افزایش قیمت بسیاری از اجناس در بازار هستیم و مسئولان امر نیز توجهی به این موضوع ندارند.

رضا صالحی با بیان اینکه هنوز حقوق ما در سال جدید بالا نرفته است، ادامه داد: حقوق‌ها بالا نرفته همه اجناس گران شده است و این درست و اصولی نیست که به خاطر ماه رمضان دلالان اقدام به افزایش قیمت ها می کنند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم مسئولان در شرایط کرونایی امسال بیش از پیش برای کنترل قیمت ها تلاش کنند، ادامه داد: به اندازه کافی امسال خرید مواد ضدعفونی کننده و الکل برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هزینه های خانواده ها را بالا برده است و دیگر جیب های ما ظرفیت این گرانی افسارگسیخته سایر اقلام را ندارد.

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

نفوذ دلالان در بازار و تعیین چراغ خاموش قیمت ها

یکی از اصناف قدیمی بازار بزرگ تبریز در گفتگو با خبرنگار گفت: ما اصناف تقصیری در رشد قیمت ها نداریم و ما گران می خریم و مجبور هستیم ۱۰ درصد هم به عنوان حق خودمان روی قیمت بگذاریم و به مشتری بفروشیم.

علی یاسمین پور ادامه داد: ما چاره ای نداریم و نمی توانیم قیمت ها را کاهش دهیم. قیمت ها در جای دیگری توسط دلالان بزرگ تعیین می شود و ما فروشنده های جزئی هستیم.

وی با اشاره به نفوذ دلالان در بازار و تعیین چراغ خاموش قیمت ها افزود: وقتی ما مغازه داران و بنکداران جنسی را گران می خریم باید گران هم به دست مشتری بفروشیم و نمی توانیم این وسط خودمان متضرر شویم.

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

آمادگی برای تامین کالاهای اساسی برای ماه رمضان

البته این در حالی است که معاون اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار خبر افزایش نرخ برخی اقلام اساسی همچون شکر در آستانه ماه مبارک رمضان را تکذیب کرد و گفت: افزایشی در قیمت شکر نداشتیم.

علی جهانگیری از آمادگی برای تامین کالاهای اساسی برای ماه رمضان خبر داد و افزود: مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز در ماه مبارک رمضان امسال نداریم و براساس جمعیت کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر، قند و گوشت در شهرستان ها توزیع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم نگران نباشند، گفت: البته ما با متخلفان و گران فروشان نیز به شدت برخورد می کنیم و باید بازاریان و مردم نیز ما را در این امر همراهی کنند.

قیمت شکر باید ۴۰۰۰ تومان باشد

نماینده مردم تبریز، آذرسهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قیمت جهانی شکر با دلار ۱۵ هزار تومانی ۴ هزار تومان است ولی آیا مردم شکر را به این مبلغ می‌خرند.

احمد علیرضا بیگی با تاکید بر اینکه دولت در کنترل قیمت ها عملکرد مناسبی ندارد، افزود: مردم در این شرایط که مجبور هستند با ویروس کرونا مبارزه کنند عملکرد اقتصادی دولت نیز ضعیف تر از گذشته بوده و قیمت ها در حال افزایش است.

بیگی با تاکید بر اینکه سالیانه ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ی پنهان به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود، گفت: دولت تنها ۳۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به صورت یارانه ۴۵ هزار تومانی به مردم می‌دهد.

وی ادامه داد: می‌گویند ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به تهیه‌ اقلام مردم و انرژی مصرفی آنان به قیمت پایین اختصاص می‌دهیم ولی در عمل چنین چیزی نیست.

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

وی با اشاره به قیمت بنزین اظهار داشت: قیمت جهانی بنزین به یک سوم تنزل یافته است، آیا اکنون بنزین را در ایران ارزان‌ می‌زنید!؟ ۱۴۰۰ میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم ۳ برابر بودجه سالیانه کشور است و ما آن را به مردم نمی‌دهیم.

این نماینده مجلس افزود: یارانه غیرمستقیم باید صرف بیمه همگانی ملت و افزایش دریافتی‌هایشان شود و در عوض همه‌چیز را با قیمت جهانی تهیه کنند. اینگونه برنده‌ هستند و ناعدالتی و سوءاستفاده از ارز دولتی پایان می‌یابد.

ذخیره‌سازی کالاهای اساسی تا ۶ ماه آینده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی نیز در این خصوص گفت : با توجه به تمهیداتی که از قبل پیش‌بینی شده بود، مشکلی در تامین کالاهای اساسی موردنیاز شهروندان در ماه مبارک رمضان و حتی شش ماه آینده نداریم.

حبیب امین‌زاده با بیان اینکه مردم نگرانی در خصوص بازار ماه رمضان نداشته باشند، افزود: تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها از وظایف اصلی و اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌شرقی است.

دغدغه خانواده‌ها برای گرانی ارزاق در «بحبوحه کرونا»

وی با اشاره به تمهیدات برای دوران بعداز کرونا و ضرورت کنترل قیمت ها ادامه داد: باید به همین شکل دوران پساکرونا را نیز طی کرد تا کمترین صدمات را در فضای کسب و کار و شرایط معیشت خانوار شاهد باشیم.

تردیدی نیست که این روزها با توجه به شرایط بد اقتصادی و ضعف توان مالی مردم، برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باید بیش از سال‌های گذشته کنترل بازار مورد توجه قرار گیرد چراکه کرونا بر مشکلات و گرفتاری های اقتصادی مردم افزوده است.

با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان به ناچار تقاضای خرید بسیاری از اقلام اساسی و ارزاق افزایش می‌یابد و این موضوع بستر مناسبی را برای جولان دلالان و گران‌ فروشان فراهم می کند، ضروری است مسئولان متولی کنترل بازار با استفاده از تمام توان وارد میدان شوند و با گران فروشان به شدت برخورد کنند.

کد خبر: ۱۴٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha