۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
آمارهای دروغ تیشه به ریشه بی‌جان اقتصاد می‌زند| تبدیل بازار کشور به بازار انتزاعی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

آمارهای دروغ تیشه به ریشه بی‌جان اقتصاد می‌زند| تبدیل بازار کشور به بازار انتزاعی

شیراز- کارشناسان اقتصادی بر این باورند که آمارهای دروغ عامل اتلاف وقت مردم و فعالان اقتصادی است و منجر به تصمیم گیری های اشتباه می شود و تیشه به ریشه بی جان اقتصاد می زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ارائه آمارهای اقتصادی در حوزه های مختلف برای نشان دادن کیفیت و کمیت وقایع استفاده می شود و بر پایه این داده های آمار است که از یکسو نظر افکار عمومی شکل می گیرد و از سوی دیگر تصمیم سازان در زمینه های مختلف تصمیم میگیرند.

آمارها می توانند بسیار در روند تصمیم گیری ها موثر باشند به ویژه زمانی که شرایطی با استناد به اسناد و مدارک و آمارهای برآمده از آنها تحلیل می شود، در این زمان است که آمار های بی اساس اوضاع را به مراتب بغرنج تر می سازد.

برای راستی آزمایی ادعاها و آمارهایی که در رده های مختلف مدیریتی و از سوی مدیران میانی تا مسئولین ارشد به ویژه در حوزه اقتصاد اعلام می شود راه های زیادی وجود دارد اما هریک، هزینه های خاق خود را دارد. گاه اثبات یک ادعا یا اثبات خلاف واقع بودنآن، به هیچ روشی جز اثبات در طول زمان ممکن نیست. یعنی آنکه باید صبری کرد تا زمان به ما نشان بدهد فلان ادعا و آمار درست بوده یا نادرست! این روش، از گرانترین راه های رسیدن به حقیقت های اقتصادی است و گاه خسارات جبران ناپذیری با خود دارد. در ماه های اخیر از قیمت برخی کالاهای اساسی و پرمصرف گرفته تا قیمت خودرو و بسیاری کالاهای سرمایه ای با روند صعودی روبروبوده است.

اما در همین شرایط، گاه خبر مسرت بخشی از زبان برخی مسئولین در رده‌های مختلف می شنویم؛ خبرهایی مبنی بر کاهش نرخ تورم یا اوضاع مساعد اقتصادی! این آمارها نه تنها مردم را گیج و سردرگم کرده بلکه تصمیم سازان اقتصادی را نیز در بسیاری از موارد گمراه ساخته و به نوعی کلاف سردرگم اقتصاد را پیچیده تر می کند.

آمارهای دروغ تیشه به ریشه بی‌جان اقتصاد می‌زند| تبدیل بازار کشور به بازار انتزاعی

ارائه آمارهای اشتباه نظام برنامه ریزی کشور را با مشکل جدی مواجه می کند
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس معتقد است یکی از ضروریات برنامه ریزی و تدوین چشم انداز برای آینده، داشتن آمار دقیقو اصولی است و در این استا ارائه آمار اشتباه نظام برنامه ریزی کشور را با مشکل جدی مواجه می کند.

اقتصاد ایران در شرایط فعلی کشش ارائه آمارهای اشتباه و اعلام اطلاعاتی که با توجه به شرایط موجود کشور غیر واقعی و در برخی موارد شبهه برانگیز است را ندارد

خسرو فروغان در گفتگو با بازار با عنوان اینکه اقتصاد ایران در شرایط فعلی کشش ارائه آمارهای اشتباه و اعلام اطلاعاتی که با توجه به شرایط موجود کشور غیر واقعی و در برخی موارد شبهه برانگیز است را ندارد، گفت: ارائه آمارهای اشتباه شاید به لحاظ روانی برخی آثار مقطعی و زودگذر را در فضای اقتصادی جامعه ایجاد نماید، اما به طور قطع آثار مخرب گسترده ای را به اقتصاد تحمیل می کند.
تصمیمات اقتصادی کشور برگرفته از اطلاعات و آمارهای ارائه شده از سوی مدیران استان هاست

وی با اشاره به اینکه آمارهایی که از سوی کارشناسان، مدیران میانی ومدیران ارشد دستگاه های اجرایی از استان های مختلف ارائه می شوند عمدتا منبع تصمیم گیری برنامه ریزان کشور است، عنوان کرد: تمام تصمیماتی که در حوزه اقتصادی کشور و از سوی برنامه ریزان ارشد گرفته می شود برگرفته از اطلاعات و آمارهای ارائه شده از سوی مدیران استان هاست؛ این آمارهای مذکور بر اساس واقع گرایی ارائه نشود تصمیم سازان را به اشتباه انداخته و عامل خروجی غیراصولی تصمیمات آنها می شود؛ علاوه بر این افکار عمومی نیز بر اساس آمارهای مسئولین و کارشناسان در ارتباط با وقایع نظر داده و در صورت لزوم بر مبنای آن تصمیم گیری می کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در برخی موارد از کارشناسان و مدیران میانی دستگاه های اجرایی گرفته تا مدیران در سطح وزارت خانه برای خوشایند مدیران بالادستی، آمارهای اشتباه ارائه می دهند بیان کرد: در اغلب اوقات هزینه ارائه آمار های اشتباه بسیار زیاد است

در بسیاری موارد آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، مرکز آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مجلس درخصوص یک موضوع واحد اقتصادی متفاوت است

فروغان با عنوان اینکه در بسیاری موارد آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، مرکز آمار بانک مرکزی و مرکز آمار مجلس درخصوص یک موضوع واحد اقتصادی متفاوت است؛ ادامه داد: قطعا ارقام متغیر برگرفته از ارائه اطلاعات و آمار نادرست و اعمال سلیقه در محاسبات مورد نظر است.

مشکلات تحریم و نابسامانی های تورمی و چالش های اقتصاد جهانی
فروغان گفت: امروز در شرایط حساس و بحرانی اقتصاد قرار گرفته ایم؛ شرایطی که طی چند سال گذشته با آن روبرو نبوده ایم. درشرایط فعلی علاوه اقتصاد ما علاوه بر مشکلات تحریم و نابسامانی های تورمی، چالش های اقتصاد جهانی نیز مواجه شده است.

به گفته وی در پی حمله روسیه به اوکراین بیشتر بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار گرفته اند و با نوسانات زیادی روبه رو شده اند. در این شرایط واردات کالاهای اساسی با مشکلات جدی مواجه شده و در در موازات قیمت نفت افزایش یافته و هزینه حمل و نقل نیز روند صعودی محسوسی را تجربه کرده به گونه ای که این هزینه در برخی محورها چند برابر شده است. در این میان بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی از بازارهایی به شدت تحت تأثیر وضعیت موجود قرار گرفته و با رشد خیره کننده ای روبه رو شده است.

بازار کشور به بازار انتزاعی مبدل شده است
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس بیان کرد : علاوه بر شرایط مذکور بحث بلاتکلیفی ارز ۴۲۰۰ تومانی و حواشی این مهم نیز اقتصاد و فعالین اقتصادی را سردرگم ساخته است. این شرایط و بلاتکلیفی ها بازار کشور ما را به بازار انتزاعی مبدل ساخته است؛ بازاری که خرید و فروش کالا در آن به حداقل ممکن رسیده و سرمایه گذاری در بسیاری از حوزه ها را نیز تعطیل کرده است.

ارائه آمارهای درست و دقیق می تواند به تصمیم گیری های بهتر منجر شود چرا که در این صورت وبا ارائه آمارهای غیر واقعی، شاهد دستورالعمل های اشتباهی خواهیم بود

فروغان افزود: وضعیت مذکور و بحران های موجود، شرایط و کار را تصمیم سازان اقتصادی از همه سخت تر کرده است و بدیهی است ارائه آمارهای غلط و مصلحتی که برای خوشایند مدیران بالاتر ارائه شود به تمام این مشکلات در حوزه برنامه ریزی دامن می زند.

وی خاطر نشان کرد: در این برهه، ارائه آمارهای درست و دقیق می تواند به تصمیم گیری های بهتر منجر شود چرا که در این صورت وبا ارائه آمارهای غیر واقعی، شاهد دستورالعمل های اشتباهی خواهیم بود که مشکلات عظیم تری را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

این فعال اقتصادی بر ضرورت شفاف سازی در شرایط موجود از سوی تمام کارشناسان، مدیران میانی و ارشد در سطح استان ها تاکید کرد و گفت: آمارهای دروغ عامل اتلاف وقت، انرژی و هزینه مردم و فعالان اقتصادی و باعث تصمیمات اشتباه برنامه ریزان اقتصادی بوده و در نهایت تیشه به ریشه بی جان اقتصاد می زند.

کد خبر: ۱۴۶٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha