۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
امکان ۲ برابر شدن دامنه نوسان سهام به درخواست بازارگردان

امکان ۲ برابر شدن دامنه نوسان سهام به درخواست بازارگردان

براساس ماده ۲۱ دستور العمل فعالیت بازارگردانی مصوب هیات مدیره سازمان بورس، اجازه افزایش دامنه نوسان به درخواست بازارگردان به هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران محول شده است.

به گزارش بازار، معاون عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ارتباط با برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد درباره ظوابط افزایش تغییر دامنه نوسان و عوامل بازارگردانی نماد گفت: با برسی‌های انجام شده در این شرکت و پیشنهادی که به هیات مدیره ارائه شد ضوابطی تهیه، تصویب وابلاغ شد که براساس آن ضوابط به درخواست بازارگردان؛ دامنه نوسان سهام مورد بازارگردانی، می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.

مهدی زمانی سبز افزود:البته الزاماتی در این زمینه بازارگردان، باید الزاماتی را رعایت کند. مثلا اینکه سابقه خوبی در سه ماه گذشته داشته باشد و در آن نماد فعال بوده باشد و در هفتاد درصد روزهای معاملاتی تعهدات خودش را ایفا کرده باشد.

زمانی ادامه داد:براین اساس اگر بازارگردان نکته تخلفاتی نداشته باشد امکان افزایش دامنه نوسان حداکثر تا دو برابر نوسان عادی میسر است.

وی اضافه کرد: از امروز برای بازار اول بورس دامنه نوسان برای همه ی نمادها یک درصد افزایش پیدا کرده و مثبت و منفی ۶ درصد است و برای حق تقدم‌های سهام‌های موجود در بازارهای اول مثبت و منفی ۱۲ درصد و برای بازار دوم فعلا تغییری اتفاق نیفتاده است و مثبت و منفی ۵ درصد است.

زمانی درباره حداکثر افزایش دامنه نوسان باتوجه به دارا بودن شرایط بازارگردان‌ها هم گفت: اگر نماد در بازار اول باشد حداکثر تا ۱۲ درصد مثبت و منفی و اگر در بازار دوم باشد تا مثبت و منفی ۱۰ درصد امکان افزایش دارد.

وی افزود:اما بنابه درخواست خود بازارگردان امکان یک برابر یا یکی و نیم یا یک و هفت دهم برابر کردن وجود دارد مثلا عدد ۶ درصد اگر بازار اول باشد ۸، ۹ و یا ۱۰ درصد شود. آن چیزی که ضوابط به ما ابلاغ شده حداکثر ۲ برابر است.

وی در پاسخ به این سئوال که ممکن است در یک نماد چند بازارگردان وجود داشته باشند که همه شان حایز شرایط باشند و توانسته باشند تعهدات خود را ایفا کرده باشند در مدت سه ماه، اگر یکی یا دو تا از آن‌ها موافق افزایش دامنه نوسان نباشند هم گفت: برای حفظ یک دستی بازار، درخواست بازارگردان باطل می‌شود.

زمانی ادامه داد:اگر روی سهمی بیش از یک بازارگردان فعال است باید این اتفاق با موافقت تمامی بازارگردان باشدو به نسبت افزایش دامنه نوسان، تعهدات آن‌ها هم افزایش می‌یابد. یعنی فرض کنیداگر بازارگردانی موظف است روزانه سه میلیون سهم بخرد اگر دو برابر شود، باید شش میلیون سهم بخرد.

زمانی در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش حجم معاملات آیاحجم سفارش نیز افزایش می‌یابد گفت: هم سفارش انباشته و هم معاملات روزانه هر عددی باشد به تناسب افزایش این ضریب، حجم سفارش نیز افزایش می‌یابد.


معاون عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود:اگر ما حداکثر دو برابر را در نظر بگیریم وفرض کنیم اگر حداقل معاملات روزانه یک میلیون باشد و در دو ضرب شود، دو میلیون می‌شود و به همین دلیل برای اینکار، باید تمامی بازارگردان‌ها موافق باشند و تعهد بدهند و تعهد جدید پایبند باشند.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha