۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی‌دهد| صنعت آرزو است
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی‌دهد| صنعت آرزو است

ساری- صرف نظر از آن که ایجاد صنایع پتروشیمی در کرانه خزری خوب است یا بد، کارشناسان و متخصصان بر لزوم خروج مازندران از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت صنعتی شدن تاکید می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران طی دهه‌های گذشته به بهانه‌های متعدد و مختلف از صنعتی شدن بازماند، گاه کشاورزی و دشت‌های حاصلخیز و نقشش را در تامین امنیت غذایی بهانه قراردادند و گاه صنعت گردشگری و اکوتوریسم، غافل از آنکه طی ادوار گذشته کشاورزی و گردشگری استان به دلیل اتخاذ سیاست‌های نامناسب به قهقرا رفته است.

ایده ایجاد پتروشیمی در مازندران جدای از همه مخالفت‌ها و شائبه‌هایی که ایجاد کرده است، می‌تواند این استان را از گردونه سنتی خارج و به صنعت پیوند زند به شرط آنها ابهامات موجود در این صنعت و سرمایه گذاری رفع و پاسخ داده شود.

نبود ملاحظات زیست محیطی، ابهام در سرمایه گذاران پروژه‌ها و حضور برخی بدهکاران بانکی در ورای آن، ابهام در چگونگی واگذاری ۹۰ هکتار از اراضی بکر مرتعی و مبهم بودن وضعیت اشتغال و از همه مهمتر پیامدهایی که برای اکوسیستم خزر و تالاب دارد، پتروشیمی میانکاله را دستخوش چالش‌هایی کرده است.

به رغم این شائبه‌ها و مسائل، برخی از محققان و اساتید دانشگاه‌های مختلف مازندران بر این باور هستند که پتروشیمی میانکاله دارای مزایای زیادی است و باید سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم
به تاکید آنها مازندران ظرفیت‌های زیادی برای صنعتی شدن دارد و باید با بهره گیری از علوم و دانش‌های روز فناورانه بین صنعت و محیط زیست و زیست بوم تلفیق ایجاد کرد. قربانعلی نعمت زاده پدر برنج ایران و استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اظهار اینکه کشاورزی استان پاسخگوی جمعیت استان نیست و باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، افزود: چاره‌ای نداریم که از وضعیت صرف کشاورزی خارج شویم.

کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی دهد| صنعت آرزو است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به شباهت‌های مازندران با اروپا یادآور شد: چگونه در اروپا صنایع مادر زیادی راه اندازی و محیط زیست حفظ می‌شود اما در مازندران، شاهد مخالفت هایی هستیم.

وی با اظهار اینکه پتروشیمی موتور محرک اقتصادی و سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود، جلوگیری از خام فروشی و ثروت آفرینی را از جمله مزایای آن بیان کرد.

این اظهار نظر درحالی است که برخی مخالفان پروژه پتروشیمی، نابودی زیست بود و ورود آلاینده‌های فراوان را به اکوسیستم دریا و تالاب را از جمله دلایل نه به این صنعت بیان می‌کنند. از سوی دیگر قرارگرفتن نام مالک پروژه در لیست ابربدهکاران بانکی، فرضیه زمینخواری را در این منطقه تقویت کرده است.

از مازندران نباید فقط برای شناکردن بهره بریم
یا این حال یزدانی استاد دانشگاه در مازندران به عنوان موافق ساخت پروژه پتروشیمی، اظهار داشت: از استان نباید فقط برای ماهیگیری و شنا استفاده کنیم بلکه از ظرفیت‌های صنعتی آن نیز باید بهره گرفت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه باید از سرمایه گذاری در استان استقبال کرد و پروژه پتروشیمی به عنوان طرح استراتژیک می‌تواند زمینه اشتغال زایی را فراهم کند، افزود: این پروژه باید با استانداردهای جهانی اجرایی شود.

وی در عین حال با اظهار اینکه مازندران نیازمند توسعه است، گفت: باید پروژه پتروشیمی دقیق و کارشناسی بررسی و پیگیری شود.

به تاکید کارشناسان، استان‌های شمالی نظیر مازندران نیازمند توسعه هستند و باید با رعایت الزامات زیست محیطی به چرخه توسعه دست یابند.

مزیت‌های پتروشمی در مازندران
رمضان موسوی رئیس پژوهشکده اکوسیستم‌های خزری در گفتگو با خبرنگار بازاربا اشاره به مزایا و مزیت‌های فراوان پروژه پتروشیمی میانکاله خواستار تسریع در تعیین تکلیف این پروژه ملی شد و گفت: برای طرح‌های ملی و مهم باید اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد.

کشاورزی سنتی دیگر جواب نمی دهد| صنعت آرزو است

وی به توقف موقت ساخت پروژه پتروشیمی اشاره و تاکید کرد: محیط زیست باید از نظرات تخصصی دانشگاه‌های تخصصی نظیر علوم کشاورزی در این زمینه استفاده کند.

وی با عنوان اینکه در کشورهای اروپایی شاهد احداث طرح‌های پتروشیمی هستیم، گفت: مازندران شباهت زیادی به اروپا دارد و باید صنایع مادر و پتروشیمی نیز در آن مورد توجه قرار گیرد.

موسوی با انتقاد از نبود صنایع مادر در استان خام فروشی را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: ارزیابی زیست محیطی پتروشیمی باید در کوتاه‌ترین زمان صورت گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مازندران باید از کشاورزی صرف خارج و به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

پتروشیمی میانکاله برای بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی زیست محیطی متوقف شده است و رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه نتیجه کارشناسی محیط زیست درباره این طرح اعمال می‌شود، افزود: امیدواریم محیط زیست با مدنظرقرار دادن همه جوانب نظیر اشتغال، رونق اقتصادی و غیره این طرح را بررسی کند.

مازندران به بهانه کشاورزی و محیط زیست از صنایع بزرگ محروم بوده و جوانان آن از بیکاری رنج می‌برد و باید بین محیط زیست و توسعه صنعت تعامل منطقی برقرار شود

وی فاصله محل پروژه را با تالاب میانکاله را ۱۵ کیلومتر بیان کرد و گفت: مازندران به بهانه کشاورزی و محیط زیست از صنایع بزرگ محروم بوده و جوانان آن از بیکاری رنج می‌برد و باید بین محیط زیست و توسعه صنعت تعامل منطقی برقرار شود.

وی با تاکید براینکه باید از تجربیات دیگر کشورها برای توسعه استان استفاده شود، گفت: ضمن حفظ محیط زیست در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال نباید استان را از توسعه و پیشرفت محروم کنیم.

علیخانی اشتغال و تولید را دغدغه مهم در شرق استان بیان کرد و گفت: پتروشیمی برای پنج هزار نفر ایجاد می‌کند و سرمایه گذاری اعتقاد دارد پتروشیمی هیچ آلاینده زیست محیطی ندارد.

پتروشیمی میانکاله در منطقه حسین آباد بهشهر قرار است ساخته شود و طی ماه گذشته پویش‌های زیادی علیه آن راه اندازی شده است.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha