۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
دریافت تأییدیه استانداردهای بین‌المللی قطار ملی تا ۳ ماه آینده
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه خبر داد

دریافت تأییدیه استانداردهای بین‌المللی قطار ملی تا ۳ ماه آینده

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از دریافت تأییدیه استانداردهای بین‌المللی قطار ملی تا سه ماه آینده و پیگیری فاینانس جدید برای خرید واگن خبر داد.

به گزارش بازار، مسعود درستی درباره وضعیت تأییدیه آزمون‌های فنی یک رام قطار ملی، گفت: تمامی قطعات و تجهیزات ساخته شده برای یک رام قطار ملی، دارای استاندارد هستند. اما تولید انبوه واگن ملی منوط به تأیید فرآیند طراحی و یکپارچه بودن قطعات و در کل قطار است. پیش بینی می‌شود که طی سه ماه آینده اخذ تأییدیه فنی و استانداردهای بین‌المللی از سمت شرکت اروپایی رخ دهد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از مسیر تأییدیه طی شده است و پس از صحه گذاری کامل شرکت بر استاندارد بودن قطار ملی، تولید انبوه آغاز خواهد شد، افزود: با اخذ تأییدیه استانداردهای بین المللی، یک گام بزرگ در جهت بومی سازی ناوگان قطار برداشته می‌شود. انعقاد قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن با واگن سازی تهران، بر مبنای پروژه قطار ملی و بومی سازی واگن‌ها است.

درستی همچنین با اشاره به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ با عاملیت بانک شهر، گفت: این مبلغ در تکمیل خطوط ۶ و ۷ استفاده خواهد شد.

وی در ادامه از پیگیری برای آغاز قرارداد یک فاینانس (تسهیلات مالی خارجی) دیگر بزای خرید واگن خبر داد و بیان کرد: شهردار تهران معتقد است که در حوزه نوسازی ناوگان باید جدی‌تر از گذشته فعالیت کنیم. ضمن اینکه کمبود قطار برای ساخت چهار خط جدید مترو پایتخت نیز مرتفع شود.

خط ۶ مترو به زودی بلندترین خط متروی خاورمیانه می شود
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه همچنین درباره وضعیت توسعه خطوط انشعابی مترو تهران گفت: تقریباً تمامی خطوط مترو دارای انشعاب هستند. توسعه جنوبی خط ۶ از سال گذشته آغاز شده و به شهرری متصل می‌شود. با توسعه محدوده جنوبی خط ۶ و اتصال آن به خط یک در ایستگاه شهرری، طول این خط به حدود ۴۰ کیلومتر خواهد رسید تا به یکی از بلندترین خطوط متروی خاورمیانه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه شمالی خطوط ۳ و یک مترو تهران نیز در دستور کار است تا این دو بخش از طریق یک خط به یکدیگر اتصال یابند، گفت: درحال حاضر این اقدام در فاز مطالعاتی قرار دارد و نمی‌توان به صورت مطمئن اعلام کرد که وضعیت آن چه خواهد شد.

درستی در ادامه اضافه کرد: توسعه جنوبی خط ۳ مترو نیز در دستور کار است اما متولی این اقدام شهرداری اسلامشهر است. آخرین ایستگاه خط ۳ (آزادگان) تا میدان نماز در اسلامشهر ادامه می‌یابد اما اقدامات این پروژه توسط شهرداری اسلامشهر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی این پروژه با شهرداری اسلامشهر است، گفت: ایستگاه میدان نماز در انتهای فاز یک مترو تهران، اسلامشهر و در امتداد خط ۳ مترو تهران اجرا می‌شود و طراحی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال ۱۳۹۳ برای اجرا به صورت یکپارچه مانند دیگر ایستگاه‌های خط ۳ مترو تهران مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه درباره توسعه خطوط ۷ و ۲ مترو تهران بیان کرد: بخش غربی شمال خط ۷ نیز توسعه‌ای به سمت جنب آباد، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات و... خواهد داشت. قسمت شرقی خط ۲ تا پایانه شرق ادامه خواهد یافت که عملیات اجرایی آن حداکثر تا چهار ماه (تیر ۱۴۰۱) آینده آغاز خواهد شد.

درستی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دستگاه TBM در مترو تهران فعال هستند، عنوان کرد: درحال حاضر یک دستگاه TBM (حفار تونل) برای آغاز عملیات اجرایی در خط ۱۰ مستقر است. یک دستگاه دیگر هم در نیمه جنوبی خط ۶ درحال فعالیت است.

فعالیت ۲ دستگاه TBM در مترو تهران
وی در ادامه اعلام کرد: البته شهرداری اسلامشهر هم برای توسعه جنوبی خط ۳ مترو تهران به میدان نماز، از دستگاه TBM استفاده می‌کند که در گذشته در خط ۷ مترو فعال بود.
به گفته درستی؛ درحال حاضر ۲ دستگاه TBM از دو پیمانکار مختلف درحال فعالیت در شبکه مترو تهران هستند.

کد خبر: ۱۴۶٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha