۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
بارگذاری محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از ۳۶۰ شهر در بانک زمین
عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد

بارگذاری محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از ۳۶۰ شهر در بانک زمین

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه اراضی وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها شناسایی و در بانک زمین بارگذاری شد از بارگذاری محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از ۳۶۰ شهر در بانک خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص راه‌اندازی بانک زمین و ویژگی‌های آن توضیحاتی را ارایه کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با یادآوری اینکه بانک زمین با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تصویب قانون جهش تولید راه‌اندازی شد و در حال تکمیل است، در خصوص ویژگی‌های آن بانک اعلام کرد: بانک زمین در یک بستر نرم‌افزاری تحت‌عنوان سامانه املاک و مستغلات بارگذاری شده است و لایه‌های مرتبط با حوزه زمین در بانک روزانه در حال تکمیل شدن است.

مالکی گفت: بانک زمین اطلاعات مختلفی از جمله اراضی در اختیار وزارت راه و شهرسازی و تخصیص یافته به اجرای طرح‌های مختلف تولید مسکن و شهرک‌سازی را به مدیران ارایه ‌می‌دهد.

وی توضیح داد: سازمان ملی زمین و مسکن برای تکمیل و به‌روز رسانی اطلاعات در بانک زمین حدود ۱۵۰ جلسه در دولت سیزدهم با مدیران کل راه و شهرسازی، معاونان مرتبط و مسئولان بانک زمین در استان‌ها تشکیل داده و اطلاعات را به روز کرده است. در طی برگزاری این جلسات، اطلاعات اراضی که باید شناسایی و در اختیار اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار بگیرند بررسی شده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بانک زمین اراضی شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز موجود است، گفت: پیش‌تر تنها اراضی تحت اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در بانکی در اختیار سازمان بود که با دستور وزیر راه و شهرسازی اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران و اراضی شرکت عمران شهرهای جدید در این سامانه بارگذاری و دسترسی به آن برای سازمان ملی زمین و مسکن فراهم شد.

تسهیل‌گری در حوزه شهرسازی
مالکی تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسهیل‌گری در حوزه شهرسازی، لایه‌های حریم و محدوده شهرها نیز در بانک زمین بارگذاری شده است. تاکنون در بانک زمین، محدوده، حریم و کاربری‌های بیش از ۳۶۰ شهر بارگذاری شده است که کار سازمان را در شناسایی اراضی و تخصیص به اجرای طرح نهضت ملی مسکن سهل‌تر کرده است.

وی ادامه داد: سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در خصوص واگذاری و تحویل اراضی سایر دستگاه‌ها به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، با توجه به اینکه اراضی سایر دستگاه‌ها در هیچ کجا موجود و شناسایی نشده بود این شناسایی را انجام داد که هم‌اکنون این شناسایی از اراضی سایر دستگاه‌ها در بانک زمین موجود است.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن گفت: هم اکنون در بانک زمین اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی که توسط استان‌ها ایجاد شده شناسایی شد و دسترسی به آنها امکانپذیر است. همچنین در خصوص سایر ظرفیت‌هایی که در قانون جهش تولید بوده در بانک زمین اطلاعات بارگذاری شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان است.

مالکی در خصوص مزیت‌های تکمیل اطلاعات اراضی در بانک زمین با لایه‌های مرتبط و دسترسی‌های مناسب اعلام کرد: تکمیل اطلاعات بانک زمین با لایه‌های مرتبط و دسترسی‌های مناسب دو مزیت دارد. نخست آنکه سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی به تمامی اراضی و ظرفیت‌هایی که برای توسعه شهری و اجرای طرح‌های شهری و تامین مسکن دسترسی خواهد داشت که این موضوع برای مدیران حائزاهمیت است و مدیران می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها آن را ملاک عمل قرار بدهند.

وی در بیان دیگر مزیت تکمیل اطلاعات اراضی در بانک زمین گفت: تکمیل اطلاعات بانک زمین از زمین‌خواری جلوگیری می‌کند. زمانی که تمامی اطلاعات اراضی در بانک زمین موجود باشد و منظم پایش شود کمتر مورد سوء استفاده و تعرض زمین‌خواران قرار خواهیم گرفت.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha